Elhangzott, hogy a szakmai bizottság döntése alapján pozitív minősítést az a vállalkozás kaphat, amely a kijelölt vizsgálatokon - például az árfeltüntetés és árfelszámítás, a szavatosság és jótállás, a vásárlók könyvébe tett bejegyezések intézése, az idegenforgalom ellenőrzésekor - megfelelt a jogszabályoknak, ezen kívül bármely vállalat kérhet átfogó fogyasztóvédelmi vizsgálatot cégénél.
A jogszabályokat betartó vállalakozásokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nyilvánosságra hozza, és jogkövető fogyasztóvédelmi magatartásáról a vállalkozás tanúsító oklevelet kap.
A sajtótájékoztatón bejelentették, hogy februárban a hatóság bevezeti a hétvégi telefonos ügyfélszolgálatot is, ahol a fogyasztók és vállalkozások egyaránt kérhetnek fogyasztóvédelmi tanácsot, segítséget.
Horváth Endre kiemelte: a pozitív lista és a hétvégi telefonos ügyfélszolgálat nemcsak a fogyasztóvédelmet, hanem a gazdaságfejlesztést is szolgálja.
A helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy fontos a fogyasztóvédelemben a szemléletváltás, a megelőzés előtérbe helyezése.
Pintér István kitért arra, hogy a pozitív listára kerülés akár az előszobája is lehet majd a Fogyasztóbarát Embléma elnyerésének, amelyet az idén vagy jövőre vezetnek be.
A főigazgató úgy értékelte, hogy a fogyasztóvédelemben a 2010-es esztendő a változás éve volt, 2011-ben pedig a megújuláson lesz a hangsúly.
Pintér István elmondta, hogy 2010. január elsejétől a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőségek integrálódtak a kormányhivatalokba, a szakmai felügyeletet pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság látja el. Az NFH-hoz került 2010. január elsejétől az Európai Fogyasztói Központ. A partnerség jegyében pedig megállapodásokat kötöttek a szakmai szervezetekkel, illetve a határ menti országok hatóságaival.
Kérdésre válaszolva elhangzott, hogy hétköznap munkaidőben a hatósági fogyasztóvédelmi tanácsadó irodákban lehet tanácsot kérni, bejelentést tenni, hétvégén pedig a pénteken 14 órától 18 óráig, szombaton és vasárnap 10 órától 18 óráig elérhető telefonos ügyfélszolgálaton. Budapesten és vonzáskörzetében a 06-30-9-634767-es, Dunántúlon a 06-30-576-2574-es, Észak- és Dél-Alföldön illetve Észak-Magyarországon a 06-30-576-2994-es telefonszámon lehet elérni a hétvégi fogyasztóvédelmi ügyfélszolgálatot.
MTI