Ugyanakkor a pezsgő készlet több mint felét is decemberben adják el. A válság miatt inkább otthon iszunk, idén a vendéglátóegységekben 20 százalékkal kevesebb bort ittak meg a magyarok, mint tavaly ilyenkor - nyilatkozta Varga Bálint, az évi tízmillió palack bort és pezsgőt forgalmazó Varga Pincészet vezetője.
Varga szerint nemcsak a magyaroknál figyelhető meg ez a tendencia, a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Hivatal adatai szerint is átrendeződni látszik a globális borpiac. A világon 71 olyan országot tartanak nyilván, amelyekben foglalkoznak bortermeléssel, ezek közül csak 26 országban folyik számottevő bortermelés.
Ezekben az országokban összesen 260-280 millió hl bort termeltek idén. Ennek 55 százalékát Európában fogyasztjuk el. A legtöbb bort a franciák (kb. 54 liter), és az olaszok (kb. 49 liter) isszák évente. E két ország a világ borfogyasztásának negyedét teszi ki. A világon az egy személyre eső elfogyasztott bor mennyisége 3,6-3,4 liter.
A háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma 2008. november-2009. októberben, értéket tekintve 3 százalékkal nőtt, az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves piac mérete meghaladja a 300 milliárd forintot, a Nielsen piackutató vállalat által mért 60 kategóriából. Mennyiségben mínusz 2 százalékot regisztráltak, egyik évről a másikra. A legnagyobb forgalmú húsz kategória közül a toalett papír, pelenka, mosogatószer, hajfesték és szappan kiskereskedelmi forgalma mind értékben, mind mennyiségben emelkedett. |
A Varga Pincészet elemzése szerint a gazdasági válság hatására élénkült a kereslet az olcsóbb palackos borok iránt, míg a középkategóriás, palackonként 400-900 forintos borok kereslete stagnált. A prémiumkategóriás - 1000 forint feletti - italok piaca is stabil maradt. 10-15 évvel ezelőtt a palackos borfogyasztás jobban kötődött az ünnepekhez, mint napjainkban, akkoriban akár kétszeresen is meghaladta a december egy átlagos hónap forgalmát.
Mára azonban, a bor egészségvédő hatása és a kifinomultabb étkezési kultúra miatt a borfogyasztás egyre inkább a mindennapi élet részévé vált. Jelenleg körülbelül 20 százalékkal haladja meg az ünnepi időszaki értékesítés egy átlagos hónap forgalmát.
Az idei év borforgalmát is befolyásolja a gazdasági válság. 2008 ősze óta folyamatosan esik vissza a gasztronómiai értékesítés, a borok kiskereskedelmi forgalmazása pedig minimális mértékben nő. Úgy tűnik az emberek tudatosabban vásárolnak borokat és inkább otthon fogyasztják el a kiskereskedelemben megvásárolt borokat, ahelyett, hogy vendéglátóhelyekre mennének. - nyilatkozta Varga Bálint.
Készüljön fel a -20 fokos reggelekre!
Sztrájk miatt bukhatjuk a karácsonyi utazást
Karácsonyfa-tippek: így csinálhat pénzt a fenyőből
Mesés karácsonyfadíszek - árkörkép fotókkal
Ilyenkor a legolcsóbb a pezsgő
Privátbankár