A bírság jelentős része, 125,3 millió euró a japán Yazaki vállalatot sújtja. A német Leoni 1,38 millió euró bírságot fizet. A Yazaki leányvállalata, az S-Y Systems 11 millió eurós, a Furukawa Electric pedig 4 millió eurós bírságot kapott.
Évek óta egyeztettek
A kartellt bejelentő Sumitomo Electric mentesült a bírság alól. A bizottság a vállalatokra kivetett bírságot 10 százalékkal csökkentette, mivel elismerték, hogy egyeztették egymással az árakat.
Az Európai Bizottság bejelentése szerint a vállalatok összesen öt árkartellben vettek részt. Az áregyeztetésben érintett alkatrészeket a gyártók a Toyota, Honda, Nissan és Renault autógyárnak adták el 2000 és 2009 között Európában és Japánban.
A kartell miatt is drágulhattak az autók
Brüsszel szerint az alkatrészgyártó vállalatok az autógyártóknak szállított kábelkötegek árát és földrajzi elérhetőségét egyeztették egymás között. A kartell résztvevői az említett időszakban a Toyota és a Honda által kiírt összes kábelköteg beszállítói tendert elrendezték egymás között. A Nissan és a Renault esetében csak egyes modellekre vonatkozó beszállítói tendereket egyeztették.
"Az ilyen árkartell sérti az autóipari szabad versenyt, és végső soron a fogyasztói árak mesterséges megemeléséhez vezet" - írja a bizottság versenyügyi biztosa, Joaquín Almunia közleménye.
Az árkartell miatt kivetett bírság az első az autóipari beszállítók ellen Brüsszel által indított kartellvizsgálatok sorában. Autóipari alkatrész-beszállítókra már Japánban és az Egyesült Államokban is vetettek ki súlyos bírságokat árkartell miatt, sőt, az Egyesült Államokban tíz személy börtönbe is került emiatt.