Utasok csomagjaikkal a londoni Heathrow repülőtér 5-ös termináljának bezárt utasfelvevő pultjai előtt 2017. május 27-én, miután összeomlott a British Airways (BA) brit légitársaság számítógépes hálózata. A hiba miatt a cég két legnagyobb londoni bázisán, a Heathrow és a Gatwick repülőtéren az összes szombati járatának indulását törölte. A hiba a BA teljes, globális informatikai hálózatát érinti, ezért külföldi repülőtereken is akadoznak, több helyen leálltak a British Airways járatai. (MTI/AP/Jo Kearney) |
Az Európai Unió Bírósága ma tette közzé azt az új határozatot, amely előírja, hogy a csatlakozással közlekedő légi járatok törlése vagy jelentős késés esetén a kártalanítást az indulási és az érkezési repülőtér között közvetlen járattal megtett, légvonalbeli távolság alapján kell számolni. Akkor is, ha ez a távolság egyébként rövidebb lenne a ténylegesen megtett távolságnál. Így ezentúl nem tesznek különbséget a csatlakozással és a közvetlen járattal utazók között.
A bíróság tájékoztatása szerint a vonatkozó jogszabály úgy rendelkezik, hogy az utasoknak 250 euró (mintegy 77 ezer forint) kártalanítás jár minden 1500 kilométeres vagy annál rövidebb légi járat, illetve 400 euró (mintegy 125 ezer forint) minden 1500 kilométernél hosszabb, unión belüli járat három órás vagy azt meghaladó késése esetén.
Precedensértékű
Az ügy előzménye, hogy három utas a Brussels Airlines által üzemeltetett járattal, brüsszeli átszállással utazott Rómából Hamburgba. Mivel az eredetileg tervezett érkezési időhöz képest jelentős késéssel érkeztek Hamburgba, kártalanítás iránti keresetet indítottak a helyi bíróság előtt. Itt azonban nem volt mindegy, hogy melyik útvonalat nézi a bíróság: a Róma-Hamburg közvetlen távolság 1326 kilométer, míg a csatlakozások, Róma-Brüsszel és Brüsszel-Hamburg összesen 1656 kilométer.