1p
A kiskereskedelmi forgalom ugyan a 2003-as szint közelében van, a nagyobb márkák mégsem állnak le magyarországi terjeszkedésükkel. A luxusboltok meg sem érezték a válságot
A Colliers International legfrissebb kereskedelmi piaci jelentéséből kiderül, hogy a 2008 és 2009-es válságévek után a magyarországi kiskereskedelmi ingatlanok piaca stabilizálódott 2010-ben, amint a piaci szereplők alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez. A 2006 óta tartó folyamatos kiskereskedelmi forgalom csökkenés most végre megállt és a piacon a fordulat lassan, de biztosan kezd formát ölteni.

„A bérleti díjak csökkenése sok piaci szegmensben megállt, de a bérlők továbbra is óvatosak maradnak és a legjobb forgalmat generáló üzleteikre koncentrálnak, valamint ahol szükséges csökkentik a bérelt terület méretét. Nagyobb hangsúlyt fektetnek a piaci pozícióra, nyereségességre és a lokációra.” – mondta Csörgő Anita, a Colliers International kiskereskedelmi üzletág-igazgatója.

A belföldi kereslet a fordulat jeleit mutatja, a statisztikai adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom július óta növekszik év/év alapon. 2010-ben összességében várhatóan stagnálást fognak mutatni az adatok, ami pozitív jelnek tekinthető az elmúlt öt év folyamatos csökkenése után. Ugyanakkor az éves forgalom a 2003-as szint közelében van mindössze. A kereskedők sokkal óvatosabban szemlélik a piaci körülményeket és nagyon megfontolják, hogy hány boltot tud a piac fenntartani, figyelembe véve, hogy az új egységek ne vegyenek el forgalmat a meglévőktől. A piacon jelenlévő márkák meg tudták védeni pozícióikat, mivel kevés új szereplő érkezett.

A Starbucks nem áll meg, jön a Hard Rock

Bár 2010-ben kevesebb új márka lépett piacra, néhány új szereplő azért megjelent: két bizsukereskedő, a Beeline (a SIX és Iam márkákkal) és a Claire’s megnyitotta első üzleteit és egy egész hálózatot szeretnének gyorsan kialakítani; a Müller megnyitotta első fővárosi boltját és még többet tervez 2011-ben; a Starbucks pedig a három már megnyílt kávézója mellé további ötöt tervez idén.

2011 szeptemberében a Hard Rock Café lép be a magyar piacra, amely a Váci1-ben  (a tőzsde volt épületében a Vörösmarty téren) nyitja meg első egységét.

Eközben néhány piaci szereplő továbbra is nehézségekkel küzdött, és volt, aki a távozás mellett döntött: az ElectroWorld bezárt egy, a Pizza Hut több egységet, a bankok is csökkentették hálózatuk méretét, valamint a Schlecker drogéria bejelentette, hogy kivonul Magyarországról. Sok kereskedő csökkentette boltjainak méretét is, illetve egyéb úton próbálta optimalizálni hálózatát.

Budapesten kelendő maradt a luxus
Budapest domináns bevásárló utcái, a Váci utca és az Andrássy út, továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, és ezek a helyszínek jól szerepeltek a válság ellenére is. A forgalom megfelelő volt, és nyitottak új boltok is 2010-ben, mint a Max Mara és a Frank Müller az Andrássy vagy a Calzedonia és a Bijoux Brigitte a Váci utcában. A Replay és a Sinequanone 2011 tavaszán fog boltot nyitni az Andrássy úton, míg a Váci utcában a Tezenis és egy nagy Salamander bolt létesül majd. Több gyengébb kereskedő viszont bezárt az Andrássy út mentén, ahol továbbra is több üres üzlet vár bérbeadásra.

A kínálattal kapcsolatban a szakember kifejtette, hogy 2010-ben csak néhány új kiskereskedelmi központot adtak át. Eltekintve a fővároson kívül megnyílt néhány bevásárló parktól (Keszthely – Alpha Park, Vác – Family Center), az év egyetlen jelentős új központja a Corvin Bevásárlóközpont volt Budapesten, 34 500 m2 bruttó bérbeadható területtel. Lényegében mindegyik központ a várakozásoknál magasabb forgalmat és látogatottságot ért el. 

Idén három egyedi koncepcióra épülő központ biztosan átadásra kerül Budapest belvárosában: az ORCO emblematikus Váci1 projektje (11 000 m2), a CET futurisztikus kiskereskedelmi és rendezvény központ a Duna parton (12 000 m2), valamint a Blaha Lujza téren az Europeum (6 000 m2), a Marriott Courtyard Hotel alatt. A negyedik negyedévre van tervezve két nagyobb átadás, a KÖKI Terminál (55 000 m2) és az Árkád Szeged (34 000 m2).

Pozitív kilátások, alacsony bérleti díjak

A kiskereskedelmi piacon a kilátásokat illetően - bár pozitívak - továbbra is a kivárásra számít 2011-ben a Colliers International. A jelenlegi piaci és gazdasági környezet bizonytalan hangulatot teremtett a jövőre nézve. „A személyi jövedelemadó januártól életbe lépett csökkentése várhatóan növelni fogja a háztartások szabadon elkölthető jövedelmét, főleg az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők körében. Ennek várhatóan pozitív hatása lesz a kiskereskedelmi termékforgalomra is 2011-ben, leginkább a nem-élelmiszer szegmensben, ahol 3–5% növekedést feltételez a jelentés. Ugyanakkor a vásárlók továbbra is megfontoltabbak maradnak, mint a válság előtt.” – mondta Csörgő Anita.

Régiós összehasonlításban Magyarország már kedvező befektetési célpontnak számít néhány kereskedő körében. Az érdeklődés és az aktivitás az új piaci szereplők részéről már nő a kiskereskedelmi fogyasztásban előre jelzett várható növekedés hatására, valamint azért, mert a bérleti feltételek nagyon kedvezőek más szomszédos országokhoz képest.

„Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013–2015-re fog tolódni. A következő két évben egyre nagyobb lesz az aktivitás a régebbi központoknál, hogy frissítsék megjelenésüket, koncepciójukat, valamint hogy új bérlőket vonzzanak annak érdekében, hogy megtartsák piaci pozíciójukat vagy akár növeljék is azt. A központok vezetésén jelentős nyomás lesz, hogy jobb marketinggel növeljék forgalmukat és több hangsúlyt fektessenek az ügyfélkapcsolatokra, a bérlők és a törzsvásárlók megtartására, mindezt lehetőleg a költségek csökkentése mellett.” – összegezte Csörgő Anita.

Privátbankár - Zsiborás Gergő

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG