1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kiskereskedelmi forgalom ugyan a 2003-as szint közelében van, a nagyobb márkák mégsem állnak le magyarországi terjeszkedésükkel. A luxusboltok meg sem érezték a válságot
A Colliers International legfrissebb kereskedelmi piaci jelentéséből kiderül, hogy a 2008 és 2009-es válságévek után a magyarországi kiskereskedelmi ingatlanok piaca stabilizálódott 2010-ben, amint a piaci szereplők alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez. A 2006 óta tartó folyamatos kiskereskedelmi forgalom csökkenés most végre megállt és a piacon a fordulat lassan, de biztosan kezd formát ölteni.

„A bérleti díjak csökkenése sok piaci szegmensben megállt, de a bérlők továbbra is óvatosak maradnak és a legjobb forgalmat generáló üzleteikre koncentrálnak, valamint ahol szükséges csökkentik a bérelt terület méretét. Nagyobb hangsúlyt fektetnek a piaci pozícióra, nyereségességre és a lokációra.” – mondta Csörgő Anita, a Colliers International kiskereskedelmi üzletág-igazgatója.

A belföldi kereslet a fordulat jeleit mutatja, a statisztikai adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom július óta növekszik év/év alapon. 2010-ben összességében várhatóan stagnálást fognak mutatni az adatok, ami pozitív jelnek tekinthető az elmúlt öt év folyamatos csökkenése után. Ugyanakkor az éves forgalom a 2003-as szint közelében van mindössze. A kereskedők sokkal óvatosabban szemlélik a piaci körülményeket és nagyon megfontolják, hogy hány boltot tud a piac fenntartani, figyelembe véve, hogy az új egységek ne vegyenek el forgalmat a meglévőktől. A piacon jelenlévő márkák meg tudták védeni pozícióikat, mivel kevés új szereplő érkezett.

A Starbucks nem áll meg, jön a Hard Rock

Bár 2010-ben kevesebb új márka lépett piacra, néhány új szereplő azért megjelent: két bizsukereskedő, a Beeline (a SIX és Iam márkákkal) és a Claire’s megnyitotta első üzleteit és egy egész hálózatot szeretnének gyorsan kialakítani; a Müller megnyitotta első fővárosi boltját és még többet tervez 2011-ben; a Starbucks pedig a három már megnyílt kávézója mellé további ötöt tervez idén.

2011 szeptemberében a Hard Rock Café lép be a magyar piacra, amely a Váci1-ben  (a tőzsde volt épületében a Vörösmarty téren) nyitja meg első egységét.

Eközben néhány piaci szereplő továbbra is nehézségekkel küzdött, és volt, aki a távozás mellett döntött: az ElectroWorld bezárt egy, a Pizza Hut több egységet, a bankok is csökkentették hálózatuk méretét, valamint a Schlecker drogéria bejelentette, hogy kivonul Magyarországról. Sok kereskedő csökkentette boltjainak méretét is, illetve egyéb úton próbálta optimalizálni hálózatát.

Budapesten kelendő maradt a luxus
Budapest domináns bevásárló utcái, a Váci utca és az Andrássy út, továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, és ezek a helyszínek jól szerepeltek a válság ellenére is. A forgalom megfelelő volt, és nyitottak új boltok is 2010-ben, mint a Max Mara és a Frank Müller az Andrássy vagy a Calzedonia és a Bijoux Brigitte a Váci utcában. A Replay és a Sinequanone 2011 tavaszán fog boltot nyitni az Andrássy úton, míg a Váci utcában a Tezenis és egy nagy Salamander bolt létesül majd. Több gyengébb kereskedő viszont bezárt az Andrássy út mentén, ahol továbbra is több üres üzlet vár bérbeadásra.

A kínálattal kapcsolatban a szakember kifejtette, hogy 2010-ben csak néhány új kiskereskedelmi központot adtak át. Eltekintve a fővároson kívül megnyílt néhány bevásárló parktól (Keszthely – Alpha Park, Vác – Family Center), az év egyetlen jelentős új központja a Corvin Bevásárlóközpont volt Budapesten, 34 500 m2 bruttó bérbeadható területtel. Lényegében mindegyik központ a várakozásoknál magasabb forgalmat és látogatottságot ért el. 

Idén három egyedi koncepcióra épülő központ biztosan átadásra kerül Budapest belvárosában: az ORCO emblematikus Váci1 projektje (11 000 m2), a CET futurisztikus kiskereskedelmi és rendezvény központ a Duna parton (12 000 m2), valamint a Blaha Lujza téren az Europeum (6 000 m2), a Marriott Courtyard Hotel alatt. A negyedik negyedévre van tervezve két nagyobb átadás, a KÖKI Terminál (55 000 m2) és az Árkád Szeged (34 000 m2).

Pozitív kilátások, alacsony bérleti díjak

A kiskereskedelmi piacon a kilátásokat illetően - bár pozitívak - továbbra is a kivárásra számít 2011-ben a Colliers International. A jelenlegi piaci és gazdasági környezet bizonytalan hangulatot teremtett a jövőre nézve. „A személyi jövedelemadó januártól életbe lépett csökkentése várhatóan növelni fogja a háztartások szabadon elkölthető jövedelmét, főleg az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők körében. Ennek várhatóan pozitív hatása lesz a kiskereskedelmi termékforgalomra is 2011-ben, leginkább a nem-élelmiszer szegmensben, ahol 3–5% növekedést feltételez a jelentés. Ugyanakkor a vásárlók továbbra is megfontoltabbak maradnak, mint a válság előtt.” – mondta Csörgő Anita.

Régiós összehasonlításban Magyarország már kedvező befektetési célpontnak számít néhány kereskedő körében. Az érdeklődés és az aktivitás az új piaci szereplők részéről már nő a kiskereskedelmi fogyasztásban előre jelzett várható növekedés hatására, valamint azért, mert a bérleti feltételek nagyon kedvezőek más szomszédos országokhoz képest.

„Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013–2015-re fog tolódni. A következő két évben egyre nagyobb lesz az aktivitás a régebbi központoknál, hogy frissítsék megjelenésüket, koncepciójukat, valamint hogy új bérlőket vonzzanak annak érdekében, hogy megtartsák piaci pozíciójukat vagy akár növeljék is azt. A központok vezetésén jelentős nyomás lesz, hogy jobb marketinggel növeljék forgalmukat és több hangsúlyt fektessenek az ügyfélkapcsolatokra, a bérlők és a törzsvásárlók megtartására, mindezt lehetőleg a költségek csökkentése mellett.” – összegezte Csörgő Anita.

Privátbankár - Zsiborás Gergő

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG