4p
Örömteli hír, hogy egyre több tinédzser képez megtakarítást a zsebpénze egy részéből.

A takarékoskodás igénye már egész korán megjelenik a magyar fiataloknál, a 14-18 éves korúak kétharmada, ha tud, félretesz. Az OTP Bank felkérésére készített, tavaly év végi, adatfelvételből az is kiderült, hogy tízből négy fiatal már bankkártyával is rendelkezik, az online vásárlástól sem riadnak vissza, ugyanakkor még mindig előnyben részesítik a készpénzt.

A kutatók 5 megyeszékhelyen, Debrecenben, Szegeden, Győrben, Pécsett és Budapesten többek között azt vizsgálták, hogy a 14-18 éves, középiskolás fiatalok milyen forrásokból jutnak pénzhez, milyen arányban használnak bankkártyát, hogyan viszonyulnak a megtakarítás kérdéséhez és mennyire döntenek önállóan a pénzügyeikről.

Nincs meg a 20 ezer havonta

A megkérdezettek 36 százaléka kap rendszeresen fix összegű zsebpénzt, míg 45 százalékuk csak alkalmi jelleggel. A diákmunka ebben a korcsoportban még nem jellemző, a megkérdezettek kevesebb mint egyötöde dolgozik. Hét százalékuknak pedig semmilyen bevétele nincs. A vizsgált nagyvárosokban élő fiataloknál a havi zsebpénz összege átlagosan körülbelül 18000 forint. A diákok kétharmada hetente kap költőpénzt, egy alkalommal átlagosan 1000-5000 forintot. Karácsonyra, vagy a születésnapjukra átlagosan 8500 forintot kapnak a diákok ajándékba.

Annak ellenére, hogy a gyerekek elsősorban a szülőktől kapják a zsebpénzüket, annak felhasználási módját nem minden esetben beszélik meg velük. A 14-15 évesek fele, míg a 16-18 évesek már csak egyharmada kéri ki a szülei tanácsát, vagy számol be arról, hogy mire ment el a pénz. A 14-18 évesekre már jellemző a takarékoskodás, igyekeznek félretenni a pénzükből, hogy később egy drágább műszaki cikket (például telefont) vagy fesztiváljegyet vásároljanak belőle. Érdekes az adatfelvétel azon megállapítása is, hogy a jobb anyagi helyzetben élő családok gyermekei úgy gondolják, több zsebpénzt is kaphatnának, míg az alacsonyabb jövedelmű családból származók tisztában vannak a család lehetőségeivel és nem kérnének többet a szüleiktől.

16 éves kortól fontos a plasztik

A megkérdezettek több mint 40 százaléka rendelkezik bankkártyával. A fiatalabb, 14-15 éves korcsoport kisebb része rendelkezik kártyával, de minden második 16-18 évesnek már van plasztikja.

Maga a bankkártya használat nem idegen a 14-18 éves korosztálytól, hiszen például a fesztiválok is készpénzmentesek. Ezért a fiatalok pénzügyi tudatosságának növeléséhez a szülők is hozzájárulhatnak azzal, hogy a zsebpénzt, a szülinapi és karácsonyi ajándékösszegeket a gyermekük bankszámlájára utalják. A tinik könnyebben hozzászoknak a pénz kezeléséhez és a takarékosság gondolatához, ha például a bankkártyájukon a szülők napi költési limitet állítanak be. A plasztik a kényelem mellett biztonságosabb is mint a készpénz.” – nyilatkozta a kutatás kapcsán Takács Domokos az OTP Bank Bankkapcsolati Főosztályának vezetője.

A tizennyolc éven aluli kártyabirtokosok szívesen vásárolnak boltban (58%), de sokan választják az online áruházakat is (44%). A felmérésben résztvevő fiatalok 55 százaléka elsősorban készpénzfelvételre használja bankkártyáját. A vizsgált 14-18 évesek kétharmada szívesebben fizet készpénzzel, a kártyát ritkán használják, mindössze 39 százalékuk veszi elő heti rendszerességgel. Szignifikáns a különbség a fiúk és lányok bankkártya használati szokásai között: a fiúk többször vesznek fel pénzt ATM-ből, mint a lányok, de gyakrabban is használják a kártyát. A lányok esetében viszont a készpénzfelvétel kevésbé meghatározó, ők inkább offline vagy online vásárláshoz veszik elő a bankkártyájukat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG