4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Örömteli hír, hogy egyre több tinédzser képez megtakarítást a zsebpénze egy részéből.

A takarékoskodás igénye már egész korán megjelenik a magyar fiataloknál, a 14-18 éves korúak kétharmada, ha tud, félretesz. Az OTP Bank felkérésére készített, tavaly év végi, adatfelvételből az is kiderült, hogy tízből négy fiatal már bankkártyával is rendelkezik, az online vásárlástól sem riadnak vissza, ugyanakkor még mindig előnyben részesítik a készpénzt.

A kutatók 5 megyeszékhelyen, Debrecenben, Szegeden, Győrben, Pécsett és Budapesten többek között azt vizsgálták, hogy a 14-18 éves, középiskolás fiatalok milyen forrásokból jutnak pénzhez, milyen arányban használnak bankkártyát, hogyan viszonyulnak a megtakarítás kérdéséhez és mennyire döntenek önállóan a pénzügyeikről.

Nincs meg a 20 ezer havonta

A megkérdezettek 36 százaléka kap rendszeresen fix összegű zsebpénzt, míg 45 százalékuk csak alkalmi jelleggel. A diákmunka ebben a korcsoportban még nem jellemző, a megkérdezettek kevesebb mint egyötöde dolgozik. Hét százalékuknak pedig semmilyen bevétele nincs. A vizsgált nagyvárosokban élő fiataloknál a havi zsebpénz összege átlagosan körülbelül 18000 forint. A diákok kétharmada hetente kap költőpénzt, egy alkalommal átlagosan 1000-5000 forintot. Karácsonyra, vagy a születésnapjukra átlagosan 8500 forintot kapnak a diákok ajándékba.

Annak ellenére, hogy a gyerekek elsősorban a szülőktől kapják a zsebpénzüket, annak felhasználási módját nem minden esetben beszélik meg velük. A 14-15 évesek fele, míg a 16-18 évesek már csak egyharmada kéri ki a szülei tanácsát, vagy számol be arról, hogy mire ment el a pénz. A 14-18 évesekre már jellemző a takarékoskodás, igyekeznek félretenni a pénzükből, hogy később egy drágább műszaki cikket (például telefont) vagy fesztiváljegyet vásároljanak belőle. Érdekes az adatfelvétel azon megállapítása is, hogy a jobb anyagi helyzetben élő családok gyermekei úgy gondolják, több zsebpénzt is kaphatnának, míg az alacsonyabb jövedelmű családból származók tisztában vannak a család lehetőségeivel és nem kérnének többet a szüleiktől.

16 éves kortól fontos a plasztik

A megkérdezettek több mint 40 százaléka rendelkezik bankkártyával. A fiatalabb, 14-15 éves korcsoport kisebb része rendelkezik kártyával, de minden második 16-18 évesnek már van plasztikja.

Maga a bankkártya használat nem idegen a 14-18 éves korosztálytól, hiszen például a fesztiválok is készpénzmentesek. Ezért a fiatalok pénzügyi tudatosságának növeléséhez a szülők is hozzájárulhatnak azzal, hogy a zsebpénzt, a szülinapi és karácsonyi ajándékösszegeket a gyermekük bankszámlájára utalják. A tinik könnyebben hozzászoknak a pénz kezeléséhez és a takarékosság gondolatához, ha például a bankkártyájukon a szülők napi költési limitet állítanak be. A plasztik a kényelem mellett biztonságosabb is mint a készpénz.” – nyilatkozta a kutatás kapcsán Takács Domokos az OTP Bank Bankkapcsolati Főosztályának vezetője.

A tizennyolc éven aluli kártyabirtokosok szívesen vásárolnak boltban (58%), de sokan választják az online áruházakat is (44%). A felmérésben résztvevő fiatalok 55 százaléka elsősorban készpénzfelvételre használja bankkártyáját. A vizsgált 14-18 évesek kétharmada szívesebben fizet készpénzzel, a kártyát ritkán használják, mindössze 39 százalékuk veszi elő heti rendszerességgel. Szignifikáns a különbség a fiúk és lányok bankkártya használati szokásai között: a fiúk többször vesznek fel pénzt ATM-ből, mint a lányok, de gyakrabban is használják a kártyát. A lányok esetében viszont a készpénzfelvétel kevésbé meghatározó, ők inkább offline vagy online vásárláshoz veszik elő a bankkártyájukat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG