Mint ismert, a héten jelentette be a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy 40 millió forintra bírságolta az Airbnb-t. „Az online tér meleg ágya lett a visszaéléseknek és az agresszív, sokszor jogszabályba ütköző marketingtevékenységnek, miközben az átlagember azt sem tudja, hogy kihez fordulhat a jogai védelme érdekében” – érvelt a gyorsjelentés mellett Rigó Csaba Balázs a rádiónak.
Az elnök szerint a GVH-hoz is sok olyan bejelentés érkezik, amit nem tudnak kezelni, mivel nem a hivatal hatáskörébe tartozik. A problémának az orvoslására applikációval igyekeznek a fogyasztókat támogatni. A cél az, hogy bárki, akár digitálisan is bejelenthesse a panaszát egy erre dedikált alkalmazáson keresztül, amit központilag feldolgoznak és továbbítják a megfelelő szervhez. A folyamat végén a panaszost közvetlenül felhívják az adott szervtől és megindulhat a segítségnyújtás folyamata.
Elhangzott továbbá, hogy a közösségi média sok esetben a „házibuli szabályok” alapján működik. Az oldal üzemeltetője meghatározza, hogy mit lehet csinálni a platformon és mit nem. Ha valaki ezeket a szabályokat nem akarja betartani, akkor egyszerűen nem engedik be, vagy kizárják a buliból” – vázolta a helyzetet a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, aki szerint ez a felállás rengeteg visszaélésre ad lehetőséget.
Rigó Csaba Balázs elmondta azt is, hogy az Európai Bizottság 2023-ra ígér szabályozást a kérdésben, viszont szerinte a probléma megoldása nem várhat addig. A nemzetállamoknak kell lépniük, ahogy Lengyelország is tette. „Németország és Magyarország is követi ezt a példát és készülnek már azok a törvénytervezetek, amelyek megregulázzák majd az eddig szabadon tevékenykedő technológiai óriásokat.
További részletek és a teljes beszélgetés itt hallgatható meg.