A Magyar Nemzet azt írta, a vezess.hu szerint a Miniszterelnökség néhány hét múlva tárgyalja az eredetiségvizsgálat jelenlegi rendszerét megreformáló jogszabálytervezetet, amely a külföldről behozott autóknál is kötelezővé tenné ezt a vizsgálatot még a magyar rendszám felkerülése előtt. Emellett vegyszeresen vizsgálnák az alvázszámot és a másodlagos azonosítónak számító adattáblát.
A tervezet kötelezővé tenné a kilométeróra-állás és az alvázszám lefotózását, valamint képek készítését a járműről.
Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke a Magyar Nemzetnek azt mondta, a szervezet már régóta szorgalmazza, hogy az import gépjárművek esetében is készüljön eredetiségvizsgálat. Közölte azt is, szeretnék elérni, hogy a szervizek is jogosultak és kötelesek legyenek az óraállás rögzítésére, de közúti ellenőrzéseken és a biztosítási eseményekkor is kötelező legyen feljegyezni a kilométeróra állását.
Most épp az óratekergetők paradicsoma vagyunk - eddig csak hármat kaptak el
Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonváltásnál vagy műszaki vizsgánál regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, mostanra a legtöbb autóról legalább két kilométer-adat is lekérdezhető. Egy számítógépről, illetve okostelefonról lekérdezésenként 625 forintért akár több autóról is egyidejűleg informálódhatunk. Sajnos azonban a külföldről frissen behozott autók adatai ezen a rendszeren keresztül nem érhetőek el - ezen változtatnának most.
Bár a Büntető Törvénykönyv három éve bevezetett rendelkezése elvileg egy év szabadságvesztéssel fenyegeti az óratekerőket, a könnyen kikerülhető tettenérés hiányában nehéz eljárni a trükközők ellen: a BRFK információi szerint 2013 óta összesen három vádemelés történt e bűncselekmény miatt. A témáról korábban itt írtunk >>