MTI Fotó: Szigetváry Zsolt |
Későn ért be a magyar modell szakma
A magyar modellügynökségek alaposan megküzdenek a szupermodellek körüli sztereotípiákkal, épp ezért, itthon nehezebben ismeri el a köztudat egy magyar modell munkáját, mint külföldön. Pedig inkább büszkélkednünk kellene a már három befutott modellünkkel, mint ócsárolni őket.
Főleg úgy, hogy a keleti blokk országai közül Magyarország tudta felmutatni a legkésőbb az első szupermodellt, aki nem más, mint Mihalik Enikő. Őt tartják az egyik első fecskének a szakmában, a második Palvin Barbara, a legújabb pedig Axente Vanessza - írja legújabb számában a Forbes.
A magyar ügynökségek elég fukarok modelljeikkel
Az magyar ügynökségek tucatjával gyűjtik a 13-14 éves lányokat, és akiben lehetőséget látnak, azt felkészítik a külföldi karrierre. Fizetik a fodrászt, sminkest, a fotóst, aki összedob nekik egy sorozatot, emellett a kondibérletet és a nyelvtanfolyamot is, ugyanakkor komolyabb fogászati beavatkozást már nem finanszíroznak.
Sőt, az ügynökség elsőként mindig bepróbálkozik a modell szüleinél, hogy azok állják a munkával járó kiadásokat. Végül a modellre fordított összeg körülbelül 200 ezerre rúg, ami párszázas tételnek mondható, ha azt vesszük, hogy nyugaton a tízezer eurós beruházások sem kottyannak meg.
A modell 16 éves korától elkezd visszatérülni a belefektetett összeg
Az ügynökségek igyekeznek elkülöníteni, hogy miből vonják le a lányok pénzét. Amit a modellek külföldön keresnek, azt az ottani ügynökségük szerzi, ezért cserébe egységes, tízszázalékos jutalékot fizet az anyaügynökségeknek.
A legtöbben nem ebből, hanem a magyarországi munkákból vonják le a lányok felfuttatására költött pénzt. Ezután már az ügynökség és a modell döntésein múlik, milyen irányt vesz a pálya - írja a lap.
Így üzletel a hungarikumnak számító szupermodellünk
A 28 éves Mihalik Enikő jelenleg épp New York-i lakásából irányítja karrierjét. A modell elmondta, bérezése a közös megbeszélés alapján dől el az ügynökség és közte. Emellett van egy fix napidíja, ami nem foglalja magában az utazást, a szállást, de ezt a felkérések válogatják, hogy kifizeti-e a kliens vagy sem.
Katalógus-munka | 10-20 ezer euró, azaz 3-6 millió forint |
Divatbemutató, show | 600-1000 euró, azaz 180 ezer - 3 millió forint |
Kampány (főleg a kozmetikai-és a parfümipar fizet a legjobban): | 10-20 ezer euró, azaz 3-6 millió forint |
H&M felkérés | 20 000 euró, azaz 6 millió forint |
Exkluzív kampány | 100 ezer euró felett, azaz 30 millió forint felett |
Enikő elmondta, nem tartja számon pénzügyeit, de azt élvezi, hogy jól keres, amiért keményen dolgozik. Mivel ebből a szakmából jelenleg hamar kiöregednek a modellek, most kell megszednie magát, hogy később nyithasson akár egy saját vállalkozást is.