3p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vásárlóerőt nézve 2008 óta Magyarország egyre hátrébb szorul a kelet-közép-európai régióban és Európában is. Idén nem kerültünk lejjebb a listán, de romlott a helyzetünk az európai átlaghoz képest. Magyarországon belül jelentősebb átrendeződés nem történt az elmúlt egy évben, de tovább nyílik az olló.

A vásárlóerő országon belüli megosztása továbbra is nagyon kiegyenlítetlen - derül ki a GfK piackutató szerdán Budapesten ismertetett tanulmányából. A 2014-es adatok szerint a leggazdagabb hazai településen élők a magyar átlag 166,4 százalékából, több mint évi nyolcezer euróból, míg a legelmaradottabb településen lakók az átlag mindössze 29 százalékából, alig 1500 euróból gazdálkodhatnak - mutatott rá Vella Rita, a GfK Hungária Piackutató Kft. ügyfélkapcsolati igazgatója.

Romlott a magyarok helyzete

Az európai országok listáján Magyarország az előző évhez hasonlóan tartja magát a 31. helyen, de tavaly még az európai átlag 38,9 százalékából gazdálkodhattak a magyarok, míg 2014-ben a 37,7 százalékából - közölte Kozák Ákos, a GfK igazgatója. A tanulmány által vizsgált vásárlóerő az adózás után egy főre jutó, elméletileg elkölthető jövedelmet jelenti.

 

 


2008 óta folyamatosan gyengül a hazai vásárlóerő, Magyarország egyre hátrébb szorul a kelet-közép-európai régióban. Az igazgató felidézte, 2004-ben a régióból csak Szlovénia vásárlóerő-indexe volt a magasabb, 2014-re viszont már a balti államok, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Horvátország is megelőzte Magyarországot. Szintén Magyarország elé került már tavaly Törökország is. 

Az európai lista élén továbbra is Liechtenstein, Svájc, Norvégia, Luxemburg, Dánia, Ausztria, Németország, Svédország, Franciaország és Finnország áll. Vella Rita elmondta: a 2014-es adatok szerint egy európai lakos átlagosan 13 100 euró elméletileg elkölthető jövedelemből él, a magyar vásárlóerő 4950 euró.

Országon belül is nyílik az olló


Magyarországon a leggazdagabb és a legszegényebb települések listáján nem történt lényegi változás az elmúlt egy évben, de az olló tovább nyílt. Az élen állók és a legelmaradottabbak vásárlóerő-indexe közötti különbség 134 százalékpontról 137-re emelkedett. A lista első öt helyén Telki, Paks, Üröm, Budajenő és Csopak áll, az itt lakók vásárlóereje a legnagyobb Magyarországon. Budajenő új szereplő az élen, Budaörs viszont kikerült az első ötből.

A leggazdagabb 100 település továbbra is az ország középső részén, a főváros vonzáskörzetében, és az észak-dunántúli régióban található, a legalacsonyabb vásárlóerővel rendelkező települések az ország északkeleti és délnyugati határvidékein vannak - hívta fel a figyelmet az ügyfélkapcsolati igazgató.

A fővárost és a 19 magyarországi megyét vizsgálva csak hat megyében haladja meg a vásárlóerő az országos átlagot. Az élen Budapest áll, a fővárosiak az egy emberre jutó országos átlag 128,6 százalékát költhetik el. A megyei lista második és harmadik helyezettje helyet cserélt tavaly óta, 2014-ben Fejér megye megelőzte Komárom-Esztergomot.

 

 

Forrás: GfK


A legkisebb a vásárlóerő Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, az ott élők az átlag 73,2 százalékából gazdálkodhatnak. A megyei jogú városok listájának élén Székesfehérvár áll, Fejér megye székhelye megelőzte Budapestet, Nyíregyháza pedig továbbra is az utolsó.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG