3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A vásárlóerőt nézve 2008 óta Magyarország egyre hátrébb szorul a kelet-közép-európai régióban és Európában is. Idén nem kerültünk lejjebb a listán, de romlott a helyzetünk az európai átlaghoz képest. Magyarországon belül jelentősebb átrendeződés nem történt az elmúlt egy évben, de tovább nyílik az olló.

A vásárlóerő országon belüli megosztása továbbra is nagyon kiegyenlítetlen - derül ki a GfK piackutató szerdán Budapesten ismertetett tanulmányából. A 2014-es adatok szerint a leggazdagabb hazai településen élők a magyar átlag 166,4 százalékából, több mint évi nyolcezer euróból, míg a legelmaradottabb településen lakók az átlag mindössze 29 százalékából, alig 1500 euróból gazdálkodhatnak - mutatott rá Vella Rita, a GfK Hungária Piackutató Kft. ügyfélkapcsolati igazgatója.

Romlott a magyarok helyzete

Az európai országok listáján Magyarország az előző évhez hasonlóan tartja magát a 31. helyen, de tavaly még az európai átlag 38,9 százalékából gazdálkodhattak a magyarok, míg 2014-ben a 37,7 százalékából - közölte Kozák Ákos, a GfK igazgatója. A tanulmány által vizsgált vásárlóerő az adózás után egy főre jutó, elméletileg elkölthető jövedelmet jelenti.

 

 


2008 óta folyamatosan gyengül a hazai vásárlóerő, Magyarország egyre hátrébb szorul a kelet-közép-európai régióban. Az igazgató felidézte, 2004-ben a régióból csak Szlovénia vásárlóerő-indexe volt a magasabb, 2014-re viszont már a balti államok, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Horvátország is megelőzte Magyarországot. Szintén Magyarország elé került már tavaly Törökország is. 

Az európai lista élén továbbra is Liechtenstein, Svájc, Norvégia, Luxemburg, Dánia, Ausztria, Németország, Svédország, Franciaország és Finnország áll. Vella Rita elmondta: a 2014-es adatok szerint egy európai lakos átlagosan 13 100 euró elméletileg elkölthető jövedelemből él, a magyar vásárlóerő 4950 euró.

Országon belül is nyílik az olló


Magyarországon a leggazdagabb és a legszegényebb települések listáján nem történt lényegi változás az elmúlt egy évben, de az olló tovább nyílt. Az élen állók és a legelmaradottabbak vásárlóerő-indexe közötti különbség 134 százalékpontról 137-re emelkedett. A lista első öt helyén Telki, Paks, Üröm, Budajenő és Csopak áll, az itt lakók vásárlóereje a legnagyobb Magyarországon. Budajenő új szereplő az élen, Budaörs viszont kikerült az első ötből.

A leggazdagabb 100 település továbbra is az ország középső részén, a főváros vonzáskörzetében, és az észak-dunántúli régióban található, a legalacsonyabb vásárlóerővel rendelkező települések az ország északkeleti és délnyugati határvidékein vannak - hívta fel a figyelmet az ügyfélkapcsolati igazgató.

A fővárost és a 19 magyarországi megyét vizsgálva csak hat megyében haladja meg a vásárlóerő az országos átlagot. Az élen Budapest áll, a fővárosiak az egy emberre jutó országos átlag 128,6 százalékát költhetik el. A megyei lista második és harmadik helyezettje helyet cserélt tavaly óta, 2014-ben Fejér megye megelőzte Komárom-Esztergomot.

 

 

Forrás: GfK


A legkisebb a vásárlóerő Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, az ott élők az átlag 73,2 százalékából gazdálkodhatnak. A megyei jogú városok listájának élén Székesfehérvár áll, Fejér megye székhelye megelőzte Budapestet, Nyíregyháza pedig továbbra is az utolsó.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG