Az amerikai kiskereskedők attól tartanak, hogy az idei karácsonyi szezon nagyon halvány lesz. Erre utalnak viszonylag szerény árubeszerzéseik a nagy bevásárlási roham előtt – derült ki a CNBC Supply Chaing Survey felméréséből. A C.H. Robinson logisztikai vállalat szerint, amely 7500 kiskereskedőt szolgál ki, a fogyasztók óvatosak.
Egyrészt továbbra is viszonylag magas az infláció és nem zárható ki, hogy a gazdaság recesszióba fordul, ami veszélybe sodorhatja a foglalkoztatásukat. Noah Hoffman, a logisztikai cég észak-amerikai vasúti és közúti szállításokért felelős vezetője szerint az áruházláncok felhalmozott tartalékaikat akarják értékesíteni. Ez sok nagykereskedőkre is igaz.
A C.H Robinson elemzői úgy látják, hogy a fogyasztásban közeledik az a pont, amikor az emberek kifogynak a koronavírus-járvánnyal összefüggő kormányzati osztogatásban kapott pénzükből. Hasonló lehet a helyzet a magyarországihoz, amennyiben az hazai fogyasztók kifuthatnak a 2022-es parlamenti választás előtti óriási adó-visszatérítésekben kapott tartalékaikból.
Eközben a magas kamatok miatt kétszer meggondolják a vevők, hogy eladósodjanak-e egy-egy árucikk megszerzése érdekében. Jeremy Barnum, a JP Morgan bank pénzügyi vezetője például gyenge hitelkeresletről számolt be. A nagy áruházláncok, köztük a Target, és házhoz szállítók, így a FedEx óvatos előrejelzéseket adnak az ünnepi szezon előtt.
A logisztikai cégek kétharmada azt érzékeli, hogy a boltok az olcsóbb termékeket szállíttatják át saját áruházi raktáraikba. A sorrend: háztartási gépek, bútorok, háztartási eszközök, luxustermékek és luxusra hajazó (aspirational luxury) áruk.
Az árengedményeknek határt szab, hogy a kiskereskedőknek gondot okoz kitermelni az ezeken elszenvedett bevételkieséseket. A boltok azzal kerültek szembe az elmúlt hónapokban, hogy nekik is többe fáj, amit el akarnak adni a vevőiknek – mondja Hoffman. Akár 10-15 százalékos drágulás is előfordulhat.