Továbbra is „népszerűek” a hamis termékek a magyar fiatalok körében, hiszen a megkérdezett fesztiválozók több mint a fele állította azt, hogy az elmúlt egy évben vásárolt már hamis terméket - háromnegyedük többször is.
A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület és a TÁRKI az egyik könnyűzenei fesztiválon készített kutatást. A felmérés szerint továbbra is az alacsonyabb ár miatt választják a fiatalok az illegális termékeket, a lehetséges büntetések pedig kevés visszatartó erővel bírnak: jobban tartanak a termék rossz minőségétől vagy azok egészségre ártalmas hatásuktól.
Tudod, hányan veszítik el így a munkájukat?
A fiatalok rendkívül keveset tudnak a hamis termékek okozta teljes kárról, pedig az a gyártási és ellátási lánc minden pontján jelentkezik. Azaz a válaszadók valójában nincsenek tisztában a hamisítás következményeinek közösen megfizetett árával, nem látják át, hogy milyen károkat jelenthet mindenkinek a hamis termékek előállítása, kereskedelme. Pedig az Európai Unió területén évente félmilliónál több munkahely szűnik meg és több tízmilliárd euró költségvetési bevételtől esnek el az államok a hamisítások miatt – mutatott rá Németh Mónika HENT titkár.
NAV-fogások: hamis póló |
Csak a gyártó és a vásárló veszít?
Pedig a fesztivállátogatók több mint a fele az eredeti terméket előállító gyártót nevezte meg a kárt leginkább elszenvedőnek a bevételkiesés és a bizalomvesztés okán. Egynegyedük a fogyasztókat tartja a leginkább vesztesnek a hamis termékek rövid élettartama, vagy veszélyessége, elavulása miatt.
Sokkal olcsóbb - bár van akinek ez is mindegy
A hamis termékek vásárlásának legfőbb motivációját az árkülönbség jelenti: a megkérdezettek közel fele a termék olcsóságát jelölte meg fő oknak a termék vásárlására. Azon válaszadók közül, akik a hamis terméket az alacsony ára miatt választották, szinte mindenki eredeti terméket vett volna, ha az nem lett volna sokkal drágább a hamisnál.
Ugyanakkor több mint egynegyede azért vásárolta, mert számára látszólag nem volt gond a minőségével, és ugyanennyi válaszadót nem is érdekelt, hogy hamis-e a termék vagy sem; megvette, mert szüksége volt rá.
Hamis fülhallgató. Forrás: NAV |
Honnan lehet hamisítványokat szerezni?
Ami a hozzáférhetőséget illeti, a hamis terméket vásárló fesztivállátogatóknak több mint a háromnegyede az internetről szerezte be a terméket, míg 19%-uk piacon, 15,5%-uk pedig boltban.
Hamis telefon. Forrás: NAV |
Nem félsz a büntetéstől? Nem
A megkérdezettek leginkább a termék vélhető rossz minőségétől tartanak.
A másik fontos visszatartó tényező a hamis termékeket vásárlók esetében az egészségére veszélyt jelentő, ártalmas jellemzője a terméknek. Csak egyharmaduk említete azt, hogy a sok kudarc/átverés, büntetés, illetve garancia, jótállás esetleges elvesztése okán nem vásárolnának a későbbiekben már hamis terméket.
A hamis terméket nem vásárlók esetében a második legerősebb visszatartó tényező (az első helyen álló „rossz minőség” után) ugyancsak az egészségét veszélyeztető, ártalmas jelleg. Harmaduk említette azt, hogy az átveréstől való félelem, garancia, jótállás esetleges elvesztése miatt nem vásárolnának hamis terméket.
Bírság: nincs is mitől félni? Hamis termék vásárlása hazánkban nem büntetendő, kizárólag azok gyártása, forgalmazása, értékesítése stb. jár büntetőjogi, szabálysértési vagy egyéb következményekkel. A hamis termék vásárlása még akkor sem büntetendő, ha a vásárló tudatában van annak, hogy hamis terméket vásárol - írja honlapján a HENT. Ugyanakkor, aki hamis terméket vásárol nagyobb kockázatot vállal: gyengébb minőséget kap, nem tudja garanciális, szavatossági igényét érvényesíteni, sok termék az egészségét, testi épségét és életét is veszélyeztetheti. |