Miközben a járműipar megszenvedi a koronavírus-járványt, a lakóautók és a lakókocsik szegmense soha nem látott forgalmat ért el - írta hétfői számában a Világgazdaság.
Jelenleg legalább 12 hónapos szállítási határidőkkel kell számolni az új lakóautók rendelésénél, és a lakókocsik is csak kevéssel gyorsabban érkeznek meg a tulajdonosokhoz - erről hazai, meghatározó piaci szereplők beszéltek a lapnak.
A járműszegmenst évek óta telített kapacitások jellemzik, korántsem számított ritkaságnak a négy-hat hónapos teljesítés, de a pandémia jócskán feljebb tornázta a várakozási időt. A leállított turizmus következtében ugyanis az utazni vágyó tömegek egy részénél felértékelődött a lakóautók és a lakókocsik kínálta lehetőség. Az üdülésre szánt források ebben a kategóriában csapódtak le, a kereslet berobbant, és új ügyfélkör jelent meg. "Nincs az a termék, amit ne tudnánk eladni" - fogalmazott a Világgazdaság egyik forrása.
Az új lakókocsik és lakóautók hazai piacának értéke és volumene nehezen becsülhető, mivel külön nyilvántartást nem vezetnek róluk. Előbbiek az újonnan forgalomba helyezett közúti vontatmányokkal, utóbbiak a személygépjárművekkel és a kisbuszokkal tartoznak azonos besorolásba. Becslések szerint évente ezer fölötti értékesítés történik, az összérték pedig milliárdos nagyságrendű lehet. A forgalom zömét a lakókocsik adják, de a lakóautó is egyre népszerűbb. Az itthon gyártott járműveknek csak a töredékét adják el határon belül, a többi exportra megy.
Szabó Gabriella, Magyarország legnagyobb lakóautó-értékesítő és -kölcsönző cégének számító Suwenor Kft. értékesítési vezetője elmondta, júliusban és augusztusban "a világ összes járműve is kevés lenne" az igények kielégítésére, de az ezen kívüli időszakban is csak bajosan lehet szabad autóhoz vagy kocsihoz jutni.