1p
Bár tavaly valamelyest csökkent a fogyasztás, még így is nagyon népszerű ital a tej Magyarországon. A többség hetente többször is fogyaszt tejet, a tartós, 1,5 százalékos zsírtartalmú - magyarán a legolcsóbb - fogy a legjobban.

Tejet szinte minden magyar háztartás vásárol, igaz ugyan, hogy mintegy 2 százalékkal újra kisebb mennyiségben – 2011-re a visszaesés 7 százalék fölött volt – mint egy évvel korábban - derül ki a Gfk Hungária felméréséből. Egy átlagos tejvásárló háztartás alkalmanként 3 liternyit tesz a kosarába és egy évben átlagosan 31 alkalommal vásárolja a kategóriát. A magyarok több mint háromnegyede kedveli és hetente átlagosan 4 alkalommal iszik tejet.

A másfél százalékos tartós fogy a legjobban

Magyarországon a tartós tej a legnépszerűbb, UHT-tejet (ultra-pasztőrözött) a magyar háztartások háromnegyedében vásárolnak. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt, míg kimért tejet mindössze két háztartásban vásárolnak. Zsírtartalom szempontjából a 1,5 százalékos tej fogy a legjobban, ezt követik a 2,8 százalékos zsírtartalommal rendelkező termékek. Előbbit a fogyasztók háromnegyede, utóbbit 60 százaléka vásárolja szívesen.

A legnagyobb mennyiségben a falvakban élő háztartások vásárolnak tejet, míg a legkevesebb tej a budapesti háztartásokban fogy. Regionális összehasonlításban a legintenzívebb tejvásárló háztartások Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik az északkeleti régióban lakók.

A nagyoknál vesszük a legtöbbet

Abban is van különbség, hogy hol veszik a tejet. A fogyasztók legnagyobb – közel azonos – arányban a hipermarketek és diszkontok hűtőiből vásárolnak tejet. Ez utóbbi csatorna 2010 óta a többi csatornához képest jelentős mértékben erősítette meg pozícióit, részesedését 15,6 százalékról 21,8 százalékra növelve. A szupermarketek piaci részesedése 16 százalék körül alakul, a hazai láncok a független kisboltokkal együtt 2010 óta vesztettek vonzerejükből, így részesedésükből a tejpiacon.

 

Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt tejmennyiségből, 2010-2012 (az adatok %-ban kifejezve)

2012

2011

2010

hipermarket

23,2

22,4

23,0

szupermarket

16,1

14,6

14,9

diszkont

21,8

20,8

15,6

hazai láncok

13,7

13,6

15,1

független boltok

5,6

6,8

7,9

egyéb

19,6

21,9

23,4

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Az ízesített tejek is népszerűek, a kereslet 2012-ben a megelőző évhez képest mintegy 6 százalékkal tudott nőni. A háztartások egyharmada vásárolt ilyen terméket tavaly, ám a tejhez viszonyítva lényegesen szerényebb mértékben fogyasztják a családok az ilyen italokat. Egy átlagos háztartás kilenc liter ízesített tejet vásárol egy év alatt, alkalmanként átlagosan egy liternyit. A legkedveltebb ízesítés a kakaós, melyet az ízesített tejet vásárlók kétharmada veszi, ezt követi a kávé és a madártej íz.

Az ízesített tejek mennyiségi és értékbeli forgalmának változása, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)

 

2012/2011

2011/2010

volumen

6,2

-12,0

érték

13,3

-4,2

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Regionális összehasonlításban a legintenzívebb vásárlók  – a tejhez hasonlóan – az ízesített tejek esetében is Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik a délkeleti régióban lakók. Intenzív ízesített tejfogyasztók a fiatal, 30 évnél fiatalabb háziasszony vezette, illetve az idősebb, 40-50 év közötti háziasszony vezette családok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG