Tejet szinte minden magyar háztartás vásárol, igaz ugyan, hogy mintegy 2 százalékkal újra kisebb mennyiségben – 2011-re a visszaesés 7 százalék fölött volt – mint egy évvel korábban - derül ki a Gfk Hungária felméréséből. Egy átlagos tejvásárló háztartás alkalmanként 3 liternyit tesz a kosarába és egy évben átlagosan 31 alkalommal vásárolja a kategóriát. A magyarok több mint háromnegyede kedveli és hetente átlagosan 4 alkalommal iszik tejet.
A másfél százalékos tartós fogy a legjobban
Magyarországon a tartós tej a legnépszerűbb, UHT-tejet (ultra-pasztőrözött) a magyar háztartások háromnegyedében vásárolnak. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt, míg kimért tejet mindössze két háztartásban vásárolnak. Zsírtartalom szempontjából a 1,5 százalékos tej fogy a legjobban, ezt követik a 2,8 százalékos zsírtartalommal rendelkező termékek. Előbbit a fogyasztók háromnegyede, utóbbit 60 százaléka vásárolja szívesen.
A legnagyobb mennyiségben a falvakban élő háztartások vásárolnak tejet, míg a legkevesebb tej a budapesti háztartásokban fogy. Regionális összehasonlításban a legintenzívebb tejvásárló háztartások Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik az északkeleti régióban lakók.
A nagyoknál vesszük a legtöbbet
Abban is van különbség, hogy hol veszik a tejet. A fogyasztók legnagyobb – közel azonos – arányban a hipermarketek és diszkontok hűtőiből vásárolnak tejet. Ez utóbbi csatorna 2010 óta a többi csatornához képest jelentős mértékben erősítette meg pozícióit, részesedését 15,6 százalékról 21,8 százalékra növelve. A szupermarketek piaci részesedése 16 százalék körül alakul, a hazai láncok a független kisboltokkal együtt 2010 óta vesztettek vonzerejükből, így részesedésükből a tejpiacon.
Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt tejmennyiségből, 2010-2012 (az adatok %-ban kifejezve)
|
2012 |
2011 |
2010 |
hipermarket |
23,2 |
22,4 |
23,0 |
szupermarket |
16,1 |
14,6 |
14,9 |
diszkont |
21,8 |
20,8 |
15,6 |
hazai láncok |
13,7 |
13,6 |
15,1 |
független boltok |
5,6 |
6,8 |
7,9 |
egyéb |
19,6 |
21,9 |
23,4 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
Az ízesített tejek is népszerűek, a kereslet 2012-ben a megelőző évhez képest mintegy 6 százalékkal tudott nőni. A háztartások egyharmada vásárolt ilyen terméket tavaly, ám a tejhez viszonyítva lényegesen szerényebb mértékben fogyasztják a családok az ilyen italokat. Egy átlagos háztartás kilenc liter ízesített tejet vásárol egy év alatt, alkalmanként átlagosan egy liternyit. A legkedveltebb ízesítés a kakaós, melyet az ízesített tejet vásárlók kétharmada veszi, ezt követi a kávé és a madártej íz.
Az ízesített tejek mennyiségi és értékbeli forgalmának változása, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)
|
2012/2011 |
2011/2010 |
volumen |
6,2 |
-12,0 |
érték |
13,3 |
-4,2 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
Regionális összehasonlításban a legintenzívebb vásárlók – a tejhez hasonlóan – az ízesített tejek esetében is Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik a délkeleti régióban lakók. Intenzív ízesített tejfogyasztók a fiatal, 30 évnél fiatalabb háziasszony vezette, illetve az idősebb, 40-50 év közötti háziasszony vezette családok.