5p

Fagylaltfogyasztási kisokos élelmiszer-biztonsági alapon, plusz egy amerikai fagyitörténelem. 

A fagylalt a világon mindenütt az emberek kedvencei közé tartozik, az Egyesült Államokban azonban az elmúlt évtizedekben része volt az élet nélkülözhetetlen tartozékainak. Amikor feltalálták a fagylaltot, az amerikaiak lényegében szerelembe estek vele. Ez a hosszú szerelem azonban – mintha alkalmazkodna az édesség egyik fontos tulajdonságához – kihűlni látszik. Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának adatai szerint rohamosan csökken e nyári ínyencség fogyasztása az Egyesült Államokban – derül ki a CNN cikkéből.

Mire kell figyelni egy fagyizóban Magyarországon és külföldön egyaránt? 

Magyarországon is népszerű édesség a fagyi, különösen nyáron, elég hosszú sorok tudnak kialakulni egy-egy cukrászdánál. A fagyizásnak azonban vannak élelmiszer-biztonsági kockázatai. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztronsági Hivatal ezért korábban készített egy összeállítást arról, hogy milyen az ideális fagyizó és mire kell figyelnie a vevőknek. 

  • A fagylaltpult a vásárlói oldalról zárt, a kiszolgálási szünetekben a kiszolgáló felől is cseppfertőzéstől, rovaroktól, portól, szennyeződéstől védett(például elhúzható vagy felnyitható plexilappal).
  • A fagylaltpultot nem éri közvetlen napfény és védett az időjárás kedvezőtlen hatásaitól (például eső, szél).
  • Az adagolópult és környezete tiszta, rendezett .
  • A fagylalt láthatóan nem olvadt, nem folyik.
  • A fagylaltba helyezett díszítés ehető, tiszta.
  • A tégelyekben a fagylalt nincs feltornyozva, nem ér a hűtőtartomány fölé.
  • A tároló és kiszolgáló eszközök tiszták.
  • Folyó vizes kanálöblítőt vagy minden tégelyben külön adagoló eszközt, spatulát használnak.
  • A leöblített kanalat nem a pultra helyezett szivacsra, törlőruhára ütögetéssel víztelenítik.
  • A fagylaltban nincsenek jégdarabok, mert az a megolvadt fagylalt visszafagyasztásakor keletkezhet.
  • A frissen készült fagylaltot nem töltik a korábban készült fagylaltra.
  • A tölcsért védik a szennyeződéstől, kiszolgáláskor szalvétával adják át a vásárlónak.
  • A fagyizóban dolgozók, vagyis a kiszolgálók ápoltak, megjelenésük higiénikus, hajuk, ruházatuk tiszta és rendezett . A kezek, körmök tiszták, kézékszereket nem viselnek, bőrükön nincsenek sérülések, elváltozások. A fagylaltpult közelében kézmosási lehetőség van.
  •  Kiszolgáláskor ügyelnek a pénz és a fagylalt elkülönített kezelésére.
  • Ha a pultban van és látható a hőmérő, érdemes rápillantani. Hőmérséklete nem emelkedhet -8 °C fölé.
  • A mozgó fagylaltárustól vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy a környezet és a járműforgalom nem szennyezheti-e a terméket, továbbá kifüggesztették-e jól olvashatóan a fagylalt előállítójának vagy árusítójának nevét és címét.

Szűk negyven évvel ezelőtt, 1986-ban az egy főre eső fogyasztás évente 18 font (8 kilogramm) fagyi volt, ami 2021-re 12 fontra (kevesebb, mint 5,5 kilogramm) csökkent. Pedig a fagyinak az édesség fogyasztásán túlmutató jelentősége van az amerikai történelemben. Amikor az 1920-as években alkoholtilalom lépett érvénybe az országban, a szeszes italok gyártóinak egy része úgy maradt talpon, hogy fagylaltot kezdett gyártani. A zsír és a cukor lépett az alkohol helyére. Egy 100 évvel ezelőtti, 1923-as tudósításból az derül ki, hogy a gyártók nagyon optimisták a fogyasztás növekedésével kapcsolatban.

Fagyiboom 

A fagyi amerikai karrierjének óriási lökést adott a második világháború. Úgy tekintettek rá ugyanis, mint aminek fogyasztása javítja a katonák hangulatát. A front közelébe fagylaltgyártó üzemeket telepítettek, ahonnan helyenként a lövészárkokba is szállíthattak a fagyos édességből. A Csendes-óceánon egy fagyigyártó hajó cikázott a hadihajók és a szárazföldi bázisok között. Az Egyesült Államokban 1946-ban annyi fagylaltot gyártottak, hogy minden egyes amerikai 22,7 fontot (több mint 10 kilogramm) fogyaszthatott volna. Az 1950-es években a jégszekrények megjelenése és elterjedése adott új lendületet az amerikaiak fagyifogyasztásának.

Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?
Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?

Később, az 1960-as évek végétől megjelentek az egészséges étkezéssel kapcsolatos jó tanácsok. Kereszttűzbe került a fagylalt cukortartalma és az, hogy függőséget okozhat. A cukormentes, édesítőszeres (light) fagylaltok nem adtak erre igazi választ. Az emberek 1986-ban fejenként 6,1 font (2,8 kilogramm) cukormentes fagyit fogyasztottak, ami 2021-re csak 6,4 fontra (2,9 kilogramm) ment fel. A prémium termékek megjelenése szintén nem a mennyiségi fogyasztást növelte. Ezzel együtt még mindig nagy üzlet a fagylaltok gyártása. A fogyasztással kapcsolatos kutatásokat végző Circana kutatóintézet adatai szerint 2022-ben hétmilliárd dollár (2333,4 milliárd forint) bevételre tettek szert az USA-ban a fagyigyártók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG