5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Fagylaltfogyasztási kisokos élelmiszer-biztonsági alapon, plusz egy amerikai fagyitörténelem. 

A fagylalt a világon mindenütt az emberek kedvencei közé tartozik, az Egyesült Államokban azonban az elmúlt évtizedekben része volt az élet nélkülözhetetlen tartozékainak. Amikor feltalálták a fagylaltot, az amerikaiak lényegében szerelembe estek vele. Ez a hosszú szerelem azonban – mintha alkalmazkodna az édesség egyik fontos tulajdonságához – kihűlni látszik. Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának adatai szerint rohamosan csökken e nyári ínyencség fogyasztása az Egyesült Államokban – derül ki a CNN cikkéből.

Mire kell figyelni egy fagyizóban Magyarországon és külföldön egyaránt? 

Magyarországon is népszerű édesség a fagyi, különösen nyáron, elég hosszú sorok tudnak kialakulni egy-egy cukrászdánál. A fagyizásnak azonban vannak élelmiszer-biztonsági kockázatai. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztronsági Hivatal ezért korábban készített egy összeállítást arról, hogy milyen az ideális fagyizó és mire kell figyelnie a vevőknek. 

  • A fagylaltpult a vásárlói oldalról zárt, a kiszolgálási szünetekben a kiszolgáló felől is cseppfertőzéstől, rovaroktól, portól, szennyeződéstől védett(például elhúzható vagy felnyitható plexilappal).
  • A fagylaltpultot nem éri közvetlen napfény és védett az időjárás kedvezőtlen hatásaitól (például eső, szél).
  • Az adagolópult és környezete tiszta, rendezett .
  • A fagylalt láthatóan nem olvadt, nem folyik.
  • A fagylaltba helyezett díszítés ehető, tiszta.
  • A tégelyekben a fagylalt nincs feltornyozva, nem ér a hűtőtartomány fölé.
  • A tároló és kiszolgáló eszközök tiszták.
  • Folyó vizes kanálöblítőt vagy minden tégelyben külön adagoló eszközt, spatulát használnak.
  • A leöblített kanalat nem a pultra helyezett szivacsra, törlőruhára ütögetéssel víztelenítik.
  • A fagylaltban nincsenek jégdarabok, mert az a megolvadt fagylalt visszafagyasztásakor keletkezhet.
  • A frissen készült fagylaltot nem töltik a korábban készült fagylaltra.
  • A tölcsért védik a szennyeződéstől, kiszolgáláskor szalvétával adják át a vásárlónak.
  • A fagyizóban dolgozók, vagyis a kiszolgálók ápoltak, megjelenésük higiénikus, hajuk, ruházatuk tiszta és rendezett . A kezek, körmök tiszták, kézékszereket nem viselnek, bőrükön nincsenek sérülések, elváltozások. A fagylaltpult közelében kézmosási lehetőség van.
  •  Kiszolgáláskor ügyelnek a pénz és a fagylalt elkülönített kezelésére.
  • Ha a pultban van és látható a hőmérő, érdemes rápillantani. Hőmérséklete nem emelkedhet -8 °C fölé.
  • A mozgó fagylaltárustól vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy a környezet és a járműforgalom nem szennyezheti-e a terméket, továbbá kifüggesztették-e jól olvashatóan a fagylalt előállítójának vagy árusítójának nevét és címét.

Szűk negyven évvel ezelőtt, 1986-ban az egy főre eső fogyasztás évente 18 font (8 kilogramm) fagyi volt, ami 2021-re 12 fontra (kevesebb, mint 5,5 kilogramm) csökkent. Pedig a fagyinak az édesség fogyasztásán túlmutató jelentősége van az amerikai történelemben. Amikor az 1920-as években alkoholtilalom lépett érvénybe az országban, a szeszes italok gyártóinak egy része úgy maradt talpon, hogy fagylaltot kezdett gyártani. A zsír és a cukor lépett az alkohol helyére. Egy 100 évvel ezelőtti, 1923-as tudósításból az derül ki, hogy a gyártók nagyon optimisták a fogyasztás növekedésével kapcsolatban.

Fagyiboom 

A fagyi amerikai karrierjének óriási lökést adott a második világháború. Úgy tekintettek rá ugyanis, mint aminek fogyasztása javítja a katonák hangulatát. A front közelébe fagylaltgyártó üzemeket telepítettek, ahonnan helyenként a lövészárkokba is szállíthattak a fagyos édességből. A Csendes-óceánon egy fagyigyártó hajó cikázott a hadihajók és a szárazföldi bázisok között. Az Egyesült Államokban 1946-ban annyi fagylaltot gyártottak, hogy minden egyes amerikai 22,7 fontot (több mint 10 kilogramm) fogyaszthatott volna. Az 1950-es években a jégszekrények megjelenése és elterjedése adott új lendületet az amerikaiak fagyifogyasztásának.

Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?
Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?

Később, az 1960-as évek végétől megjelentek az egészséges étkezéssel kapcsolatos jó tanácsok. Kereszttűzbe került a fagylalt cukortartalma és az, hogy függőséget okozhat. A cukormentes, édesítőszeres (light) fagylaltok nem adtak erre igazi választ. Az emberek 1986-ban fejenként 6,1 font (2,8 kilogramm) cukormentes fagyit fogyasztottak, ami 2021-re csak 6,4 fontra (2,9 kilogramm) ment fel. A prémium termékek megjelenése szintén nem a mennyiségi fogyasztást növelte. Ezzel együtt még mindig nagy üzlet a fagylaltok gyártása. A fogyasztással kapcsolatos kutatásokat végző Circana kutatóintézet adatai szerint 2022-ben hétmilliárd dollár (2333,4 milliárd forint) bevételre tettek szert az USA-ban a fagyigyártók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG