5p

Fagylaltfogyasztási kisokos élelmiszer-biztonsági alapon, plusz egy amerikai fagyitörténelem. 

A fagylalt a világon mindenütt az emberek kedvencei közé tartozik, az Egyesült Államokban azonban az elmúlt évtizedekben része volt az élet nélkülözhetetlen tartozékainak. Amikor feltalálták a fagylaltot, az amerikaiak lényegében szerelembe estek vele. Ez a hosszú szerelem azonban – mintha alkalmazkodna az édesség egyik fontos tulajdonságához – kihűlni látszik. Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának adatai szerint rohamosan csökken e nyári ínyencség fogyasztása az Egyesült Államokban – derül ki a CNN cikkéből.

Mire kell figyelni egy fagyizóban Magyarországon és külföldön egyaránt? 

Magyarországon is népszerű édesség a fagyi, különösen nyáron, elég hosszú sorok tudnak kialakulni egy-egy cukrászdánál. A fagyizásnak azonban vannak élelmiszer-biztonsági kockázatai. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztronsági Hivatal ezért korábban készített egy összeállítást arról, hogy milyen az ideális fagyizó és mire kell figyelnie a vevőknek. 

  • A fagylaltpult a vásárlói oldalról zárt, a kiszolgálási szünetekben a kiszolgáló felől is cseppfertőzéstől, rovaroktól, portól, szennyeződéstől védett(például elhúzható vagy felnyitható plexilappal).
  • A fagylaltpultot nem éri közvetlen napfény és védett az időjárás kedvezőtlen hatásaitól (például eső, szél).
  • Az adagolópult és környezete tiszta, rendezett .
  • A fagylalt láthatóan nem olvadt, nem folyik.
  • A fagylaltba helyezett díszítés ehető, tiszta.
  • A tégelyekben a fagylalt nincs feltornyozva, nem ér a hűtőtartomány fölé.
  • A tároló és kiszolgáló eszközök tiszták.
  • Folyó vizes kanálöblítőt vagy minden tégelyben külön adagoló eszközt, spatulát használnak.
  • A leöblített kanalat nem a pultra helyezett szivacsra, törlőruhára ütögetéssel víztelenítik.
  • A fagylaltban nincsenek jégdarabok, mert az a megolvadt fagylalt visszafagyasztásakor keletkezhet.
  • A frissen készült fagylaltot nem töltik a korábban készült fagylaltra.
  • A tölcsért védik a szennyeződéstől, kiszolgáláskor szalvétával adják át a vásárlónak.
  • A fagyizóban dolgozók, vagyis a kiszolgálók ápoltak, megjelenésük higiénikus, hajuk, ruházatuk tiszta és rendezett . A kezek, körmök tiszták, kézékszereket nem viselnek, bőrükön nincsenek sérülések, elváltozások. A fagylaltpult közelében kézmosási lehetőség van.
  •  Kiszolgáláskor ügyelnek a pénz és a fagylalt elkülönített kezelésére.
  • Ha a pultban van és látható a hőmérő, érdemes rápillantani. Hőmérséklete nem emelkedhet -8 °C fölé.
  • A mozgó fagylaltárustól vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy a környezet és a járműforgalom nem szennyezheti-e a terméket, továbbá kifüggesztették-e jól olvashatóan a fagylalt előállítójának vagy árusítójának nevét és címét.

Szűk negyven évvel ezelőtt, 1986-ban az egy főre eső fogyasztás évente 18 font (8 kilogramm) fagyi volt, ami 2021-re 12 fontra (kevesebb, mint 5,5 kilogramm) csökkent. Pedig a fagyinak az édesség fogyasztásán túlmutató jelentősége van az amerikai történelemben. Amikor az 1920-as években alkoholtilalom lépett érvénybe az országban, a szeszes italok gyártóinak egy része úgy maradt talpon, hogy fagylaltot kezdett gyártani. A zsír és a cukor lépett az alkohol helyére. Egy 100 évvel ezelőtti, 1923-as tudósításból az derül ki, hogy a gyártók nagyon optimisták a fogyasztás növekedésével kapcsolatban.

Fagyiboom 

A fagyi amerikai karrierjének óriási lökést adott a második világháború. Úgy tekintettek rá ugyanis, mint aminek fogyasztása javítja a katonák hangulatát. A front közelébe fagylaltgyártó üzemeket telepítettek, ahonnan helyenként a lövészárkokba is szállíthattak a fagyos édességből. A Csendes-óceánon egy fagyigyártó hajó cikázott a hadihajók és a szárazföldi bázisok között. Az Egyesült Államokban 1946-ban annyi fagylaltot gyártottak, hogy minden egyes amerikai 22,7 fontot (több mint 10 kilogramm) fogyaszthatott volna. Az 1950-es években a jégszekrények megjelenése és elterjedése adott új lendületet az amerikaiak fagyifogyasztásának.

Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?
Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?

Később, az 1960-as évek végétől megjelentek az egészséges étkezéssel kapcsolatos jó tanácsok. Kereszttűzbe került a fagylalt cukortartalma és az, hogy függőséget okozhat. A cukormentes, édesítőszeres (light) fagylaltok nem adtak erre igazi választ. Az emberek 1986-ban fejenként 6,1 font (2,8 kilogramm) cukormentes fagyit fogyasztottak, ami 2021-re csak 6,4 fontra (2,9 kilogramm) ment fel. A prémium termékek megjelenése szintén nem a mennyiségi fogyasztást növelte. Ezzel együtt még mindig nagy üzlet a fagylaltok gyártása. A fogyasztással kapcsolatos kutatásokat végző Circana kutatóintézet adatai szerint 2022-ben hétmilliárd dollár (2333,4 milliárd forint) bevételre tettek szert az USA-ban a fagyigyártók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG