A fagylalt a világon mindenütt az emberek kedvencei közé tartozik, az Egyesült Államokban azonban az elmúlt évtizedekben része volt az élet nélkülözhetetlen tartozékainak. Amikor feltalálták a fagylaltot, az amerikaiak lényegében szerelembe estek vele. Ez a hosszú szerelem azonban – mintha alkalmazkodna az édesség egyik fontos tulajdonságához – kihűlni látszik. Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának adatai szerint rohamosan csökken e nyári ínyencség fogyasztása az Egyesült Államokban – derül ki a CNN cikkéből.
Mire kell figyelni egy fagyizóban Magyarországon és külföldön egyaránt?
Magyarországon is népszerű édesség a fagyi, különösen nyáron, elég hosszú sorok tudnak kialakulni egy-egy cukrászdánál. A fagyizásnak azonban vannak élelmiszer-biztonsági kockázatai. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztronsági Hivatal ezért korábban készített egy összeállítást arról, hogy milyen az ideális fagyizó és mire kell figyelnie a vevőknek.
- A fagylaltpult a vásárlói oldalról zárt, a kiszolgálási szünetekben a kiszolgáló felől is cseppfertőzéstől, rovaroktól, portól, szennyeződéstől védett(például elhúzható vagy felnyitható plexilappal).
- A fagylaltpultot nem éri közvetlen napfény és védett az időjárás kedvezőtlen hatásaitól (például eső, szél).
- Az adagolópult és környezete tiszta, rendezett .
- A fagylalt láthatóan nem olvadt, nem folyik.
- A fagylaltba helyezett díszítés ehető, tiszta.
- A tégelyekben a fagylalt nincs feltornyozva, nem ér a hűtőtartomány fölé.
- A tároló és kiszolgáló eszközök tiszták.
- Folyó vizes kanálöblítőt vagy minden tégelyben külön adagoló eszközt, spatulát használnak.
- A leöblített kanalat nem a pultra helyezett szivacsra, törlőruhára ütögetéssel víztelenítik.
- A fagylaltban nincsenek jégdarabok, mert az a megolvadt fagylalt visszafagyasztásakor keletkezhet.
- A frissen készült fagylaltot nem töltik a korábban készült fagylaltra.
- A tölcsért védik a szennyeződéstől, kiszolgáláskor szalvétával adják át a vásárlónak.
- A fagyizóban dolgozók, vagyis a kiszolgálók ápoltak, megjelenésük higiénikus, hajuk, ruházatuk tiszta és rendezett . A kezek, körmök tiszták, kézékszereket nem viselnek, bőrükön nincsenek sérülések, elváltozások. A fagylaltpult közelében kézmosási lehetőség van.
- Kiszolgáláskor ügyelnek a pénz és a fagylalt elkülönített kezelésére.
- Ha a pultban van és látható a hőmérő, érdemes rápillantani. Hőmérséklete nem emelkedhet -8 °C fölé.
- A mozgó fagylaltárustól vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy a környezet és a járműforgalom nem szennyezheti-e a terméket, továbbá kifüggesztették-e jól olvashatóan a fagylalt előállítójának vagy árusítójának nevét és címét.
Szűk negyven évvel ezelőtt, 1986-ban az egy főre eső fogyasztás évente 18 font (8 kilogramm) fagyi volt, ami 2021-re 12 fontra (kevesebb, mint 5,5 kilogramm) csökkent. Pedig a fagyinak az édesség fogyasztásán túlmutató jelentősége van az amerikai történelemben. Amikor az 1920-as években alkoholtilalom lépett érvénybe az országban, a szeszes italok gyártóinak egy része úgy maradt talpon, hogy fagylaltot kezdett gyártani. A zsír és a cukor lépett az alkohol helyére. Egy 100 évvel ezelőtti, 1923-as tudósításból az derül ki, hogy a gyártók nagyon optimisták a fogyasztás növekedésével kapcsolatban.
Fagyiboom
A fagyi amerikai karrierjének óriási lökést adott a második világháború. Úgy tekintettek rá ugyanis, mint aminek fogyasztása javítja a katonák hangulatát. A front közelébe fagylaltgyártó üzemeket telepítettek, ahonnan helyenként a lövészárkokba is szállíthattak a fagyos édességből. A Csendes-óceánon egy fagyigyártó hajó cikázott a hadihajók és a szárazföldi bázisok között. Az Egyesült Államokban 1946-ban annyi fagylaltot gyártottak, hogy minden egyes amerikai 22,7 fontot (több mint 10 kilogramm) fogyaszthatott volna. Az 1950-es években a jégszekrények megjelenése és elterjedése adott új lendületet az amerikaiak fagyifogyasztásának.
Később, az 1960-as évek végétől megjelentek az egészséges étkezéssel kapcsolatos jó tanácsok. Kereszttűzbe került a fagylalt cukortartalma és az, hogy függőséget okozhat. A cukormentes, édesítőszeres (light) fagylaltok nem adtak erre igazi választ. Az emberek 1986-ban fejenként 6,1 font (2,8 kilogramm) cukormentes fagyit fogyasztottak, ami 2021-re csak 6,4 fontra (2,9 kilogramm) ment fel. A prémium termékek megjelenése szintén nem a mennyiségi fogyasztást növelte. Ezzel együtt még mindig nagy üzlet a fagylaltok gyártása. A fogyasztással kapcsolatos kutatásokat végző Circana kutatóintézet adatai szerint 2022-ben hétmilliárd dollár (2333,4 milliárd forint) bevételre tettek szert az USA-ban a fagyigyártók.