5p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fagylaltfogyasztási kisokos élelmiszer-biztonsági alapon, plusz egy amerikai fagyitörténelem. 

A fagylalt a világon mindenütt az emberek kedvencei közé tartozik, az Egyesült Államokban azonban az elmúlt évtizedekben része volt az élet nélkülözhetetlen tartozékainak. Amikor feltalálták a fagylaltot, az amerikaiak lényegében szerelembe estek vele. Ez a hosszú szerelem azonban – mintha alkalmazkodna az édesség egyik fontos tulajdonságához – kihűlni látszik. Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának adatai szerint rohamosan csökken e nyári ínyencség fogyasztása az Egyesült Államokban – derül ki a CNN cikkéből.

Mire kell figyelni egy fagyizóban Magyarországon és külföldön egyaránt? 

Magyarországon is népszerű édesség a fagyi, különösen nyáron, elég hosszú sorok tudnak kialakulni egy-egy cukrászdánál. A fagyizásnak azonban vannak élelmiszer-biztonsági kockázatai. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztronsági Hivatal ezért korábban készített egy összeállítást arról, hogy milyen az ideális fagyizó és mire kell figyelnie a vevőknek. 

  • A fagylaltpult a vásárlói oldalról zárt, a kiszolgálási szünetekben a kiszolgáló felől is cseppfertőzéstől, rovaroktól, portól, szennyeződéstől védett(például elhúzható vagy felnyitható plexilappal).
  • A fagylaltpultot nem éri közvetlen napfény és védett az időjárás kedvezőtlen hatásaitól (például eső, szél).
  • Az adagolópult és környezete tiszta, rendezett .
  • A fagylalt láthatóan nem olvadt, nem folyik.
  • A fagylaltba helyezett díszítés ehető, tiszta.
  • A tégelyekben a fagylalt nincs feltornyozva, nem ér a hűtőtartomány fölé.
  • A tároló és kiszolgáló eszközök tiszták.
  • Folyó vizes kanálöblítőt vagy minden tégelyben külön adagoló eszközt, spatulát használnak.
  • A leöblített kanalat nem a pultra helyezett szivacsra, törlőruhára ütögetéssel víztelenítik.
  • A fagylaltban nincsenek jégdarabok, mert az a megolvadt fagylalt visszafagyasztásakor keletkezhet.
  • A frissen készült fagylaltot nem töltik a korábban készült fagylaltra.
  • A tölcsért védik a szennyeződéstől, kiszolgáláskor szalvétával adják át a vásárlónak.
  • A fagyizóban dolgozók, vagyis a kiszolgálók ápoltak, megjelenésük higiénikus, hajuk, ruházatuk tiszta és rendezett . A kezek, körmök tiszták, kézékszereket nem viselnek, bőrükön nincsenek sérülések, elváltozások. A fagylaltpult közelében kézmosási lehetőség van.
  •  Kiszolgáláskor ügyelnek a pénz és a fagylalt elkülönített kezelésére.
  • Ha a pultban van és látható a hőmérő, érdemes rápillantani. Hőmérséklete nem emelkedhet -8 °C fölé.
  • A mozgó fagylaltárustól vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy a környezet és a járműforgalom nem szennyezheti-e a terméket, továbbá kifüggesztették-e jól olvashatóan a fagylalt előállítójának vagy árusítójának nevét és címét.

Szűk negyven évvel ezelőtt, 1986-ban az egy főre eső fogyasztás évente 18 font (8 kilogramm) fagyi volt, ami 2021-re 12 fontra (kevesebb, mint 5,5 kilogramm) csökkent. Pedig a fagyinak az édesség fogyasztásán túlmutató jelentősége van az amerikai történelemben. Amikor az 1920-as években alkoholtilalom lépett érvénybe az országban, a szeszes italok gyártóinak egy része úgy maradt talpon, hogy fagylaltot kezdett gyártani. A zsír és a cukor lépett az alkohol helyére. Egy 100 évvel ezelőtti, 1923-as tudósításból az derül ki, hogy a gyártók nagyon optimisták a fogyasztás növekedésével kapcsolatban.

Fagyiboom 

A fagyi amerikai karrierjének óriási lökést adott a második világháború. Úgy tekintettek rá ugyanis, mint aminek fogyasztása javítja a katonák hangulatát. A front közelébe fagylaltgyártó üzemeket telepítettek, ahonnan helyenként a lövészárkokba is szállíthattak a fagyos édességből. A Csendes-óceánon egy fagyigyártó hajó cikázott a hadihajók és a szárazföldi bázisok között. Az Egyesült Államokban 1946-ban annyi fagylaltot gyártottak, hogy minden egyes amerikai 22,7 fontot (több mint 10 kilogramm) fogyaszthatott volna. Az 1950-es években a jégszekrények megjelenése és elterjedése adott új lendületet az amerikaiak fagyifogyasztásának.

Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?
Mi történt amerikában a fagyival? Mire kell figyelni a fagyisnál?

Később, az 1960-as évek végétől megjelentek az egészséges étkezéssel kapcsolatos jó tanácsok. Kereszttűzbe került a fagylalt cukortartalma és az, hogy függőséget okozhat. A cukormentes, édesítőszeres (light) fagylaltok nem adtak erre igazi választ. Az emberek 1986-ban fejenként 6,1 font (2,8 kilogramm) cukormentes fagyit fogyasztottak, ami 2021-re csak 6,4 fontra (2,9 kilogramm) ment fel. A prémium termékek megjelenése szintén nem a mennyiségi fogyasztást növelte. Ezzel együtt még mindig nagy üzlet a fagylaltok gyártása. A fogyasztással kapcsolatos kutatásokat végző Circana kutatóintézet adatai szerint 2022-ben hétmilliárd dollár (2333,4 milliárd forint) bevételre tettek szert az USA-ban a fagyigyártók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG