Talán júliusban elindul Két hónapos késés után most úgy néz ki, júliusban indulhat el a budapesti közösségi kerékpáros rendszer - hangzott el a városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes és BKK vezérigazgatójának keddi sajtótájékoztatóján. Részletek >>> |
Gőzerővel dolgoznak a Mol Bubi budapesti kerékpárkölcsönző rendszeren. A BKK közel száz munkatársa naponta teszteli a rendszert, amelynek készültsége azonban egyelőre valóban csak 50-80 százalékos – mondta el múlt héten Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Gazdasági Rádió Mozgásban című műsorában. A hibákról naponta jegyzőkönyv készül, amelyet a fejlesztést végző T-Systemsnek átadnak, hibás rendszert nem vesznek át. A rendszer indulásának időpontjáról semmi közelebbi nem hangzott el.
A rendszer a vezérigazgató szerint páratlan Európában, más országok rendszereiből veszi át a legjobb, leginnovatívabb elemeket. Ugyanakkor a kerékpárok magyar gyártmányúak, amilyeneket másutt még nem használtak, ez elejétől fogja jelentett bizonyos illesztési kockázatokat. Nemcsak a rendszer számítógépesített, minden kerékpárban egyedülálló módon egy külön számítógép működik. Ilyen rendszer még nincs a világon, ez nem egy rossz rendszer, a késés ellenére sem – hangzott el.
A táblán: "Kerékpár visszaadása... Hibát észlelt?" |
A rendszert a sírból kellett feltámasztani, évek óta állt a projekt, de most már ott tartunk, hogy „gyakorlatilag másodperceken belül indulhat” – mondta Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes. Szerinte az, hogy az európai rendszerekből a legjobb részeket vették át, az nem jelenti azt, hogy túl lett bonyolítva és életszerűtlen a Bubi.
A kivitelező által fizetendő, a késés miatti kötbér már százmillió forint felett jár, és folyamatosan, napi 1,8 millióval növekszik. Ezt majd a szerződés szerint fizetendő díjból fogják később levonni – mondta Vitézy. A kötbérplafon 178 millió forint, ennek elérésekor a szerződést elvileg fel lehet mondani, de nem ez az elsődleges szándék.
A Bubi-bérlet az első ügyfeleknek 12 ezer, később a tervek szerint 18 ezer forintba kerül majd évente, de akinek éves BKV-bérlete van, az komoly, 50 százalékos kedvezményt kap ebből. A Bubi-bérlettel annyiszor lehet félórás időszakokra kivenni egy biciklit, amennyiszer az ügyfél kívánja. A fél órán túli használat viszont további díjjal jár, ebből is kapnak kedvezményt az éves Bubi-bérletesek.
Eddig 1100 kerékpárt telepítettek, de további 2200 kerékpár rendelésére van lehetőség a szerződésben. Ezekkel további 150 állomást lehetne kiépíteni. Jelenleg elsősorban a belvárosi, belváros-közeli területeken vannak állomások.