4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Amerikában a csökkenő munkanélküliség és növekvő lakossági fogyasztás fő haszonélvezői a szerencsejáték-ipar, az alkohol és az édességek gyártói voltak. Nálunk, amennyire az adatokból meg lehet állapítani, nem az a helyzet, hacsak nem az adózatlan élvezeti cikkek felé ment el a költés.

Három nagy káros szenvedély hajtja az amerikai gazdaságot a Bloomberg cikke szerint. Az utóbbi egy év fogyasztói kiadásai a januártól januárig tartó egy évben 3,4 százalékkal nőttek az országban, amire 2006 óta nem volt példa. Ezen belül kiemelkedő, 10,7 százalékos bevétel-növekedést értek el az USA-ban népszerű kaszinók, de a lottóköltés is 1,8 százalékkal bővült.

Itt az ideje bulizni

Az alkoholeladások a vendéglátó-ipari egységekben, éttermekben és bárokban 8,3 százalékkal nőttek, ez egészen 2001 óta nem látott magas érték. Mivel azonban a lokálokon kívüli alkoholfogyasztás csak egy százalékkal lett nagyobb, úgy látszik, nem annyira az amerikaiak szomja volt nagy, hanem inkább talán a kimozdulhatnékjuk.

Mi öli meg idő előtt a fehér amerikai nőket?

Meglepő módon romlani kezdtek az utóbbi években a korábban folyamatosan javuló halálozási statisztikák. Itt írtuk meg az okokat.

A harmadik bűnös élvezet az édességfogyasztás volt, ami két kategóriában is megjelenik a statisztikában, a sütőipari termékeknél és egyéb cukros édességeknél egyaránt, mindenesetre mindkettő szépen bővült. A kávé, tea és cigaretta eladásai viszont visszaestek. Talán kávéról és cigiről is az alkoholra nyergeltek át az amerikaiak? – veti fel a cikk. Korábban ezeket a testi örömöket okozó árucikkeket válságállóknak kiáltották ki, amelyeket nehéz időkben is vásárolnak az emberek – jegyzik meg.

Kevesebb alkohol fogyott itthon

De mi lehetett a helyzet nálunk, ahol szintén volt bérnövekedés és munkanélküliség-csökkenés az utóbbi időben? Az alkoholtartalmú italok kiskereskedelmi eladásainak aránya visszaesett pár tized százalékpontot az összes kiskereskedelmen belül 2013 utolsó és 2014 utolsó negyedéve között, a KSH táblázatából számolva 3,89 százalékról 3,62 százalékra.

Nagyon hasonló mértékben mérséklődött az alkoholmentes üdítők részaránya is. Egyébként egyértelműen többet költünk alkoholos italokra, mint alkoholmentesekre, az utóbbiak aránya ugyanis csak 2,67 százalék volt legutóbb az összes kiadáson belül.

Trafikmutyi után szabadon

A dohánytermékek értékesítése elvileg kissé, 0,13 százalékponttal nőtt, ám mivel tudjuk, hogy az úgynevezett trafikmutyi óta a forgalom egy jelentős része a csempészáruk felé fordult – ráadásul 2013 végén a statisztikai adatszolgáltatás módja is változott –, ezért erre nem mernénk mérget venni. Kérdés az is, hogy az alkoholfélék eladásait a házipálinka-főzés, házibor-készítés mennyire befolyásolja, a kereskedelem és a valós fogyasztás között mekkora lehet a különbség.

Az édességekkel kapcsolatos magyar adatokat nem találtunk, olyat sem, ami külön a szórakozóhelyek fogyasztásáról szólt volna. Az összes élelmiszer aránya a kiskereskedelmen belül viszont a javuló jövedelmek ellenére – vagy épp azért – 26,69 százalékról 25,65 százalékra esett. A szerencsejátékról sem volt adat, de a múltban általában évről évre nagyobb bevételt sikerült belőle beszednie a monopolhelyzetben levő magyar államnak. A kávéeladások pedig csak nagyon minimális mértékben bővültek Magyarországon az utóbbi egy évben.

És a szex hol van?

Komolyan nőtt nálunk az utóbbi egy évben a ruházati cikkek, a sporteszközök és játékok, a kozmetikai és testápoló cikkek eladása. Nagyon megugrott az új gépjárműveké, eközben azonban visszaesett a használt járművek és az alkatrészek, valamint az üzemanyagok értékesítése. (Ez utóbbiban persze az alacsonyabb fogyasztású járművek megjelenése és az üzemanyagár-csökkenés is szerepet játszhatott.)

A Bloomberg megjegyzi, milyen kár, hogy más bűnös élvezetekről, mint a kábítószer-vásárlás, prostitúció vagy az óceán túlpartján szintén igen népszerű sztriptízbárok, nincsen statisztika. A szexuális árukról, mint filmek, szexi fehérneműk vagy segédeszközök, szintén nincs – tehetjük hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG