4p
Amerikában a csökkenő munkanélküliség és növekvő lakossági fogyasztás fő haszonélvezői a szerencsejáték-ipar, az alkohol és az édességek gyártói voltak. Nálunk, amennyire az adatokból meg lehet állapítani, nem az a helyzet, hacsak nem az adózatlan élvezeti cikkek felé ment el a költés.

Három nagy káros szenvedély hajtja az amerikai gazdaságot a Bloomberg cikke szerint. Az utóbbi egy év fogyasztói kiadásai a januártól januárig tartó egy évben 3,4 százalékkal nőttek az országban, amire 2006 óta nem volt példa. Ezen belül kiemelkedő, 10,7 százalékos bevétel-növekedést értek el az USA-ban népszerű kaszinók, de a lottóköltés is 1,8 százalékkal bővült.

Itt az ideje bulizni

Az alkoholeladások a vendéglátó-ipari egységekben, éttermekben és bárokban 8,3 százalékkal nőttek, ez egészen 2001 óta nem látott magas érték. Mivel azonban a lokálokon kívüli alkoholfogyasztás csak egy százalékkal lett nagyobb, úgy látszik, nem annyira az amerikaiak szomja volt nagy, hanem inkább talán a kimozdulhatnékjuk.

Mi öli meg idő előtt a fehér amerikai nőket?

Meglepő módon romlani kezdtek az utóbbi években a korábban folyamatosan javuló halálozási statisztikák. Itt írtuk meg az okokat.

A harmadik bűnös élvezet az édességfogyasztás volt, ami két kategóriában is megjelenik a statisztikában, a sütőipari termékeknél és egyéb cukros édességeknél egyaránt, mindenesetre mindkettő szépen bővült. A kávé, tea és cigaretta eladásai viszont visszaestek. Talán kávéról és cigiről is az alkoholra nyergeltek át az amerikaiak? – veti fel a cikk. Korábban ezeket a testi örömöket okozó árucikkeket válságállóknak kiáltották ki, amelyeket nehéz időkben is vásárolnak az emberek – jegyzik meg.

Kevesebb alkohol fogyott itthon

De mi lehetett a helyzet nálunk, ahol szintén volt bérnövekedés és munkanélküliség-csökkenés az utóbbi időben? Az alkoholtartalmú italok kiskereskedelmi eladásainak aránya visszaesett pár tized százalékpontot az összes kiskereskedelmen belül 2013 utolsó és 2014 utolsó negyedéve között, a KSH táblázatából számolva 3,89 százalékról 3,62 százalékra.

Nagyon hasonló mértékben mérséklődött az alkoholmentes üdítők részaránya is. Egyébként egyértelműen többet költünk alkoholos italokra, mint alkoholmentesekre, az utóbbiak aránya ugyanis csak 2,67 százalék volt legutóbb az összes kiadáson belül.

Trafikmutyi után szabadon

A dohánytermékek értékesítése elvileg kissé, 0,13 százalékponttal nőtt, ám mivel tudjuk, hogy az úgynevezett trafikmutyi óta a forgalom egy jelentős része a csempészáruk felé fordult – ráadásul 2013 végén a statisztikai adatszolgáltatás módja is változott –, ezért erre nem mernénk mérget venni. Kérdés az is, hogy az alkoholfélék eladásait a házipálinka-főzés, házibor-készítés mennyire befolyásolja, a kereskedelem és a valós fogyasztás között mekkora lehet a különbség.

Az édességekkel kapcsolatos magyar adatokat nem találtunk, olyat sem, ami külön a szórakozóhelyek fogyasztásáról szólt volna. Az összes élelmiszer aránya a kiskereskedelmen belül viszont a javuló jövedelmek ellenére – vagy épp azért – 26,69 százalékról 25,65 százalékra esett. A szerencsejátékról sem volt adat, de a múltban általában évről évre nagyobb bevételt sikerült belőle beszednie a monopolhelyzetben levő magyar államnak. A kávéeladások pedig csak nagyon minimális mértékben bővültek Magyarországon az utóbbi egy évben.

És a szex hol van?

Komolyan nőtt nálunk az utóbbi egy évben a ruházati cikkek, a sporteszközök és játékok, a kozmetikai és testápoló cikkek eladása. Nagyon megugrott az új gépjárműveké, eközben azonban visszaesett a használt járművek és az alkatrészek, valamint az üzemanyagok értékesítése. (Ez utóbbiban persze az alacsonyabb fogyasztású járművek megjelenése és az üzemanyagár-csökkenés is szerepet játszhatott.)

A Bloomberg megjegyzi, milyen kár, hogy más bűnös élvezetekről, mint a kábítószer-vásárlás, prostitúció vagy az óceán túlpartján szintén igen népszerű sztriptízbárok, nincsen statisztika. A szexuális árukról, mint filmek, szexi fehérneműk vagy segédeszközök, szintén nincs – tehetjük hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Stresszkezelés természetesen – a siker titka
Márkázott tartalom | 2025. április 11. 10:57
A pénzügyi döntések meghozatala során az egyensúly és a tudatosság kulcsfontosságú. Feszült, stresszes állapotban gyakran hajlamosak vagyunk a menekülési utakra, a rövid távú előnyökre koncentrálni, és közben a hosszú távú célokat, előnyöket szem elől tévesztjük.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG