4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi alapján vásárolunk elektronikai termékeket, és melyek a legtipikusabb vásárlási szokások?

Az elmúlt két évben legtöbben számítástechnikai eszközt és kiegészítőt, illetve háztartási kisgépet vásároltak, a beszerzési tervek pedig ugyanebben a két kategóriában valószínűsítenek nagyobb keresletet az elkövetkező 12 hónapban. A termékválasztást befolyásoló tényezők közül kiemelkedik a minőség és megbízhatóság, míg a konkrét vásárlási döntést főleg az ár, a garancia és a korábbi tapasztalatok motiválják - mutatott rá a GfK Elektro Shopping Monitor felmérése.

Mi alapján vásárolunk?

A felmérés szerint az elmúlt két évben a kisméretű háztartási berendezések, valamint a számítástechnikai eszközök és kiegészítők kategóriájába tartozó termékekből vásároltak legtöbben. Számítástechnikai termékeket, valamint háztartási kisgépet és kiegészítőket a válaszok alapján a megkérdezettek közel azonos (77 és 74 százalékos) arányban vásároltak.

Az egyes kategóriákból az elmúlt 2 évben vásárlók és a következő 12 hónapban vásárolni tervezők aránya,
2015 (az adatok százalékban kifejezve)

A válaszadók nyilatkozatai szintén e két kategóriában vetítenek előre megnövekedett keresletet az elkövetkező 12 hónapra – számítástechnikai eszközök esetében 67 százalék, háztartási kisgépek esetében pedig 57 százalék fontolgat ilyen beszerzést a következő egy évben.

És mennyire fontos az ár?

A termékválasztást befolyásoló tényezők közül a megkérdezettek a minőséget és megbízhatóságot emelték ki, mint a legfontosabbat mind a hét mért kategóriában. A második legtöbbet a technikai jellemzők és funkciók nyomták a latban, hiszen a hét kategóriából hat esetében ezt nevezték meg legtöbben. Egyedüli kivételként itt a nagyméretű háztartási berendezések kategóriában mutatkozott az energiatakarékosság és termékgarancia fontosabbnak. A harmadik helyen a termékgarancia, illetve a márka, gyártó szerepelt a fő szempontok között.

Termékválasztást befolyásoló tényezők

A termékválasztást befolyásoló árral kapcsolatos tényezők közül az árkedvezmény tűnik a legjelentősebbnek, míg az egyedi, speciális akció bizonyult a legkevésbé mérvadónak. Meglepő módon kevéssé adnak a megkérdezettek a bolti eladó véleményére, ajánlására és alig számít nekik a csomagajánlat, ingyenes termék vagy szolgáltatás a vásárláskor, kuponos promóció.

Boltválasztást befolyásoló tényezők

Itt a három legfőbb szempont közül első helyen az alacsony ár szerepel, amelyet a válaszadók közel fele említett. Ugyanakkor az egyedi, speciális akciók a legkevésbé mérvadó tényezők között végzett, ami arra utalhat, hogy a vásárlók inkább a tartósan alacsony árakat preferálják.

A széles termékválaszték a második legfontosabb szempont, ezt a válaszadók 35 százaléka említette. A Szervíz- és garanciaszolgáltatás a TOP3 befolyásoló tényező között a válaszadók 28 százaléka számára jelentős szempont.

A korábbi tapasztalatok és az elérhető személyzet az üzletben az idősebbek körében, míg az online fizetés lehetősége és az ajánlások és kritikák a fiatalok körében számít népszerű szempontnak.

A boltválasztást legkevésbé a következő három tényező befolyásolja:

  • a törzsvásárlói program elérhetősége és pontgyűjtés lehetősége,
  • hirdetések,
  • a műszaki termékek mellett mást is lehet vásárolni.

 

Átlagos fontosság

Termék ára

1,5

Termékre biztosított garancia

1,6

Korábbi tapasztalat a márkával/termékkel

1,9

Korábbi tapasztalat az üzlettel/webáruházzal

2,0

Termékinformáció a polcnál

2,3

Ár-összehasonlító oldalak

2,4

Termékkínálata

2,2

Házhozszállítás elérhetősége

2,3

Néhány, a vásárlási döntést befolyásoló szempont és azok átlagos fontossága (1-től 4-ig terjedő skálán, ahol 1=rendkívül fontos és 4=nem fontos)

A vásárlási döntés meghozatalakor kiemelt fontossággal bír a termék ára, a termékre biztosított garancia, valamint a korábbi tapasztalat a márkával, termékkel és a korábbi tapasztalat az üzlettel, webáruházzal.

A vásárlók a döntési folyamatban mérlegelik továbbá a termékről szóló információ elérhetőségét a polcnál, az ár-összehasonlító honlapok információit, az üzletek, szolgáltatók kínálatát és a házhozszállítás lehetőségét.

Ugyanakkor bizonyos tényezők csak a társadalom egyes csoportjai esetében relevánsak: ilyenek például a mobiltelefonos fizetési lehetőség, okostelefonos vagy tabletes alkalmazások, e-mail-ben kapott szórólapok, amelyek a 35 évnél fiatalabbak számára bírnak jelentőséggel - derült ki a felmérésből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG