4p
Mi alapján vásárolunk elektronikai termékeket, és melyek a legtipikusabb vásárlási szokások?

Az elmúlt két évben legtöbben számítástechnikai eszközt és kiegészítőt, illetve háztartási kisgépet vásároltak, a beszerzési tervek pedig ugyanebben a két kategóriában valószínűsítenek nagyobb keresletet az elkövetkező 12 hónapban. A termékválasztást befolyásoló tényezők közül kiemelkedik a minőség és megbízhatóság, míg a konkrét vásárlási döntést főleg az ár, a garancia és a korábbi tapasztalatok motiválják - mutatott rá a GfK Elektro Shopping Monitor felmérése.

Mi alapján vásárolunk?

A felmérés szerint az elmúlt két évben a kisméretű háztartási berendezések, valamint a számítástechnikai eszközök és kiegészítők kategóriájába tartozó termékekből vásároltak legtöbben. Számítástechnikai termékeket, valamint háztartási kisgépet és kiegészítőket a válaszok alapján a megkérdezettek közel azonos (77 és 74 százalékos) arányban vásároltak.

Az egyes kategóriákból az elmúlt 2 évben vásárlók és a következő 12 hónapban vásárolni tervezők aránya,
2015 (az adatok százalékban kifejezve)

A válaszadók nyilatkozatai szintén e két kategóriában vetítenek előre megnövekedett keresletet az elkövetkező 12 hónapra – számítástechnikai eszközök esetében 67 százalék, háztartási kisgépek esetében pedig 57 százalék fontolgat ilyen beszerzést a következő egy évben.

És mennyire fontos az ár?

A termékválasztást befolyásoló tényezők közül a megkérdezettek a minőséget és megbízhatóságot emelték ki, mint a legfontosabbat mind a hét mért kategóriában. A második legtöbbet a technikai jellemzők és funkciók nyomták a latban, hiszen a hét kategóriából hat esetében ezt nevezték meg legtöbben. Egyedüli kivételként itt a nagyméretű háztartási berendezések kategóriában mutatkozott az energiatakarékosság és termékgarancia fontosabbnak. A harmadik helyen a termékgarancia, illetve a márka, gyártó szerepelt a fő szempontok között.

Termékválasztást befolyásoló tényezők

A termékválasztást befolyásoló árral kapcsolatos tényezők közül az árkedvezmény tűnik a legjelentősebbnek, míg az egyedi, speciális akció bizonyult a legkevésbé mérvadónak. Meglepő módon kevéssé adnak a megkérdezettek a bolti eladó véleményére, ajánlására és alig számít nekik a csomagajánlat, ingyenes termék vagy szolgáltatás a vásárláskor, kuponos promóció.

Boltválasztást befolyásoló tényezők

Itt a három legfőbb szempont közül első helyen az alacsony ár szerepel, amelyet a válaszadók közel fele említett. Ugyanakkor az egyedi, speciális akciók a legkevésbé mérvadó tényezők között végzett, ami arra utalhat, hogy a vásárlók inkább a tartósan alacsony árakat preferálják.

A széles termékválaszték a második legfontosabb szempont, ezt a válaszadók 35 százaléka említette. A Szervíz- és garanciaszolgáltatás a TOP3 befolyásoló tényező között a válaszadók 28 százaléka számára jelentős szempont.

A korábbi tapasztalatok és az elérhető személyzet az üzletben az idősebbek körében, míg az online fizetés lehetősége és az ajánlások és kritikák a fiatalok körében számít népszerű szempontnak.

A boltválasztást legkevésbé a következő három tényező befolyásolja:

  • a törzsvásárlói program elérhetősége és pontgyűjtés lehetősége,
  • hirdetések,
  • a műszaki termékek mellett mást is lehet vásárolni.

 

Átlagos fontosság

Termék ára

1,5

Termékre biztosított garancia

1,6

Korábbi tapasztalat a márkával/termékkel

1,9

Korábbi tapasztalat az üzlettel/webáruházzal

2,0

Termékinformáció a polcnál

2,3

Ár-összehasonlító oldalak

2,4

Termékkínálata

2,2

Házhozszállítás elérhetősége

2,3

Néhány, a vásárlási döntést befolyásoló szempont és azok átlagos fontossága (1-től 4-ig terjedő skálán, ahol 1=rendkívül fontos és 4=nem fontos)

A vásárlási döntés meghozatalakor kiemelt fontossággal bír a termék ára, a termékre biztosított garancia, valamint a korábbi tapasztalat a márkával, termékkel és a korábbi tapasztalat az üzlettel, webáruházzal.

A vásárlók a döntési folyamatban mérlegelik továbbá a termékről szóló információ elérhetőségét a polcnál, az ár-összehasonlító honlapok információit, az üzletek, szolgáltatók kínálatát és a házhozszállítás lehetőségét.

Ugyanakkor bizonyos tényezők csak a társadalom egyes csoportjai esetében relevánsak: ilyenek például a mobiltelefonos fizetési lehetőség, okostelefonos vagy tabletes alkalmazások, e-mail-ben kapott szórólapok, amelyek a 35 évnél fiatalabbak számára bírnak jelentőséggel - derült ki a felmérésből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Mutatjuk: így ugrottak meg az árak a magyar diszkontokban – egyetlen jó hír érkezett
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 3. 05:43
Továbbra is hegymenetben vannak az árak a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Februárban a felmérésben szereplő termékek átlagára a három diszkontláncban 12 435 forint volt, ami bő 2 százalékos havi áremelkedésnek felel meg. 
Vásárló Nézze csak, mi történik az üzemanyagok árával!
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 11:32
Árcsökkenés is előfordulhat a kutakon.
Vásárló Szociális bombaként ketyeg az élelmiszerek megállíthatatlan drágulása
Buksza blog | 2025. február 24. 15:59
Az élelmiszerek makacs drágulása a világ leggazdagabb országaiban, így az Egyesült Államokban is olyan problémává vált, amit már nem lehet egyszerűen átmeneti gazdasági nehézségként leírni.
Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Szoboszlai gólja felborzolta a kedélyeket
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 13:13
Szoboszlai Dominik, a Liverpool FC magyar középpályása, lenyűgöző gólt szerzett a csapat legutóbbi edzésén, amely nagy visszhangot váltott ki a szurkolók és a média körében. A Liverpool hivatalos közösségi oldalain megosztott videón látható, amint Szoboszlai közelről bombázza a labdát a kapuba, amit a klub „rakétás” emojival kommentált. A szurkolók elragadtatással fogadták a látványos találatot, és számos pozitív visszajelzést hagytak a bejegyzés alatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG