Mi alapján vásárolunk?
A felmérés szerint az elmúlt két évben a kisméretű háztartási berendezések, valamint a számítástechnikai eszközök és kiegészítők kategóriájába tartozó termékekből vásároltak legtöbben. Számítástechnikai termékeket, valamint háztartási kisgépet és kiegészítőket a válaszok alapján a megkérdezettek közel azonos (77 és 74 százalékos) arányban vásároltak.
Az egyes kategóriákból az elmúlt 2 évben vásárlók és a következő 12 hónapban vásárolni tervezők aránya, 2015 (az adatok százalékban kifejezve) |
A válaszadók nyilatkozatai szintén e két kategóriában vetítenek előre megnövekedett keresletet az elkövetkező 12 hónapra – számítástechnikai eszközök esetében 67 százalék, háztartási kisgépek esetében pedig 57 százalék fontolgat ilyen beszerzést a következő egy évben.
És mennyire fontos az ár?
A termékválasztást befolyásoló tényezők közül a megkérdezettek a minőséget és megbízhatóságot emelték ki, mint a legfontosabbat mind a hét mért kategóriában. A második legtöbbet a technikai jellemzők és funkciók nyomták a latban, hiszen a hét kategóriából hat esetében ezt nevezték meg legtöbben. Egyedüli kivételként itt a nagyméretű háztartási berendezések kategóriában mutatkozott az energiatakarékosság és termékgarancia fontosabbnak. A harmadik helyen a termékgarancia, illetve a márka, gyártó szerepelt a fő szempontok között.
Termékválasztást befolyásoló tényezők |
A termékválasztást befolyásoló árral kapcsolatos tényezők közül az árkedvezmény tűnik a legjelentősebbnek, míg az egyedi, speciális akció bizonyult a legkevésbé mérvadónak. Meglepő módon kevéssé adnak a megkérdezettek a bolti eladó véleményére, ajánlására és alig számít nekik a csomagajánlat, ingyenes termék vagy szolgáltatás a vásárláskor, kuponos promóció.
Boltválasztást befolyásoló tényezők
Itt a három legfőbb szempont közül első helyen az alacsony ár szerepel, amelyet a válaszadók közel fele említett. Ugyanakkor az egyedi, speciális akciók a legkevésbé mérvadó tényezők között végzett, ami arra utalhat, hogy a vásárlók inkább a tartósan alacsony árakat preferálják.
A széles termékválaszték a második legfontosabb szempont, ezt a válaszadók 35 százaléka említette. A Szervíz- és garanciaszolgáltatás a TOP3 befolyásoló tényező között a válaszadók 28 százaléka számára jelentős szempont.
A korábbi tapasztalatok és az elérhető személyzet az üzletben az idősebbek körében, míg az online fizetés lehetősége és az ajánlások és kritikák a fiatalok körében számít népszerű szempontnak.
A boltválasztást legkevésbé a következő három tényező befolyásolja:
- a törzsvásárlói program elérhetősége és pontgyűjtés lehetősége,
- hirdetések,
- a műszaki termékek mellett mást is lehet vásárolni.
|
Átlagos fontosság |
Termék ára |
1,5 |
Termékre biztosított garancia |
1,6 |
Korábbi tapasztalat a márkával/termékkel |
1,9 |
Korábbi tapasztalat az üzlettel/webáruházzal |
2,0 |
Termékinformáció a polcnál |
2,3 |
Ár-összehasonlító oldalak |
2,4 |
Termékkínálata |
2,2 |
Házhozszállítás elérhetősége |
2,3 |
Néhány, a vásárlási döntést befolyásoló szempont és azok átlagos fontossága (1-től 4-ig terjedő skálán, ahol 1=rendkívül fontos és 4=nem fontos)
A vásárlási döntés meghozatalakor kiemelt fontossággal bír a termék ára, a termékre biztosított garancia, valamint a korábbi tapasztalat a márkával, termékkel és a korábbi tapasztalat az üzlettel, webáruházzal.
A vásárlók a döntési folyamatban mérlegelik továbbá a termékről szóló információ elérhetőségét a polcnál, az ár-összehasonlító honlapok információit, az üzletek, szolgáltatók kínálatát és a házhozszállítás lehetőségét.
Ugyanakkor bizonyos tényezők csak a társadalom egyes csoportjai esetében relevánsak: ilyenek például a mobiltelefonos fizetési lehetőség, okostelefonos vagy tabletes alkalmazások, e-mail-ben kapott szórólapok, amelyek a 35 évnél fiatalabbak számára bírnak jelentőséggel - derült ki a felmérésből.