4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Érdemes már akkor tárgyalni a szolgáltatókkal, amikor érzed, hogy baj lesz.

Sokakkal megesik, hogy késve fizeti be a közüzemi számláit, viszont egyre többen vannak, akik huzamosabb ideig sem képesek fizetni. Egymillióan a villanyért, félmillióan a gázért nem fizettek időben, a 30 napon túl lejárt tartozások 50 milliárd forint felett vannak.

2016 novemberében

  • áramot 24 382 fogyasztónál kapcsoltak le a 2016 áprilisi 20 742 fogyasztóhoz képest,
  • gázt 91 580 fogyasztónál, a 88 590-hez képest,
  • javulást egyedül a távfűtésnél látni, 6 897 kizárt fogyasztóval a 7064-hez képest.

A szolgáltatók természetesen a pénzüket akarják, hiszen rendben teljesítették a szerződésben vállalt szolgáltatást. Lehetőleg gyorsan és hatékonyan szeretnének a pénzükhöz jutni, ez olvasható ki abból, hogy a tartozások összege egyébként a fenti időszaktól korábbról számítva is folyamatos csökkenést mutat - igaz, a statisztikákban nem szerepelnek a behajtócégeknek eladott kintlevőségek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által közölt adatok.
3: Az egyes szolgáltatók nyilvántartási rendszerei nagymértékben különböznek.
4: Tekintettel arra, hogy a TIGÁZ ügyfeleket a FŐGÁZ 2016. október 1-jétől átvette, azonban a hátralékokat a TIGÁZ kezeli tovább és a TIGÁZ 2016. október 1-jétől nem rendelkezik földgáz egyetemes szolgáltatói engedéllyel, így az adatszolgáltatásokban a TIGÁZ Zrt. adatai nem jelennek meg az adatok között (2016. szeptember végi adat szerint összesen 4 200 millió Ft tartozás).

Nem hagyják veszni a pénzüket a szolgáltatók - de mit tehetnek?

Persze a behajtás az utolsó lépcsőfok, addig hosszú az út. A közműszolgáltatók több lehetőséget is kínálnak, hogy rendezzük a tartozásunk. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal lapunk kérdésére elmondta, hogy először mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval és egyeztetni a lehetőségekről, amint látjuk, hogy fizetési nehézségünk adódott. Azért fontos, hogy gyorsak legyünk, mert a kezdeti szakaszban meglepőn rugalmasak tudnak lenni a szolgáltató mamutcégek.

Ma már mindenhol lehetőségünk van részletfizetést és fizetési haladékot kérni. Ha érezzük, hogy baj lesz, jó lehet ezekkel is kalkulálni, de érdemes észben tartani, hogy a legtöbb esetben egy évben egyszer "gyakorol kegyet" a szolgáltató és maximum 6 hónapra tudja leosztani a részletfizetést.

Mennyi időnk van viszont akkor, ha nem tudunk fizetni? Van néhány kritérium, amelyeknek teljesülniük kell, hogy a szolgáltatónak jogában álljon a szolgáltatást lekapcsolni:

  • a fogyasztó már több mint 60 napot késett a fizetéssel,
  • nem sikerült megegyezni haladékról vagy részletfizetésről,
  • legalább kétszer értesítette a szolgáltató a fogyasztót arról, hogy tartozása van és ki fogja kapcsolni a szolgáltatást. Első értesítésében felhívja a figyelmet a szociális rászorulóknak járó kedvezményekre és az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.

Ha mindezek megtörténtek, a gáz- és villanyszolgáltató elzárhatja a szolgáltatást a fogyasztónál, miközben az adósság behajtóhoz kerül.

A távfűtés esetében is 60 nap áll rendelkezésünkre, hogy rendezzük tartozásunkat. A fizetésért az ingatlan tulajdonosa a felelős, amennyiben dokumentummal nem tudja bizonyítani, hogy más a fogyasztó (például bérleti szerződéssel).

Azok az adósok, akik később sem fizetik ki közműtartozásukat és nem reagálnak a megkeresésekre, fizetési meghagyásos eljárást kapnak a nyakukba, nemfizetés esetlén megkezdődik a végrehajtás előkészítése is. Ha perré alakul az ügy és jogerős bírósági döntés születik, megkezdődik a végrehajtási folyamat. Mindeközben viszont a távfűtési szolgáltatást - közösségi természete lévén - nem szünetelteti a távhőszolgáltató; ennek ellenére nem szabad a végsőkig hagyni, hogy a dolgok elfajuljanak, a szolgáltatás korlátozására ugyanis ebben az esetben is biztosít lehetőséget a jogszabály.

Minden közműszolgáltató esetében igaz: törekedni kell a megegyezésre, minél hamarabb jelezni kell, ha nehézségeink támadnak, hiszen a szolgáltatóval közös érdekünk, hogy gyors megoldást találjunk.

Kik lehetnek védett fogyasztók?

Szociális alapon rászorulók és a fogyatékkal élők is kaphatnak védett fogyasztói státuszt, amely jóval rugalmasabban kezeli a kritériumokat, illetve könnyebb ügyintézést tesz lehetővé, mint például a helyszíni fizetés vagy kikapcsolás alóli mentesség. A védettség kritériumairól és a kedvezményekről itt olvashat bővebben >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG