4p
Érdemes már akkor tárgyalni a szolgáltatókkal, amikor érzed, hogy baj lesz.

Sokakkal megesik, hogy késve fizeti be a közüzemi számláit, viszont egyre többen vannak, akik huzamosabb ideig sem képesek fizetni. Egymillióan a villanyért, félmillióan a gázért nem fizettek időben, a 30 napon túl lejárt tartozások 50 milliárd forint felett vannak.

2016 novemberében

  • áramot 24 382 fogyasztónál kapcsoltak le a 2016 áprilisi 20 742 fogyasztóhoz képest,
  • gázt 91 580 fogyasztónál, a 88 590-hez képest,
  • javulást egyedül a távfűtésnél látni, 6 897 kizárt fogyasztóval a 7064-hez képest.

A szolgáltatók természetesen a pénzüket akarják, hiszen rendben teljesítették a szerződésben vállalt szolgáltatást. Lehetőleg gyorsan és hatékonyan szeretnének a pénzükhöz jutni, ez olvasható ki abból, hogy a tartozások összege egyébként a fenti időszaktól korábbról számítva is folyamatos csökkenést mutat - igaz, a statisztikákban nem szerepelnek a behajtócégeknek eladott kintlevőségek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által közölt adatok.
3: Az egyes szolgáltatók nyilvántartási rendszerei nagymértékben különböznek.
4: Tekintettel arra, hogy a TIGÁZ ügyfeleket a FŐGÁZ 2016. október 1-jétől átvette, azonban a hátralékokat a TIGÁZ kezeli tovább és a TIGÁZ 2016. október 1-jétől nem rendelkezik földgáz egyetemes szolgáltatói engedéllyel, így az adatszolgáltatásokban a TIGÁZ Zrt. adatai nem jelennek meg az adatok között (2016. szeptember végi adat szerint összesen 4 200 millió Ft tartozás).

Nem hagyják veszni a pénzüket a szolgáltatók - de mit tehetnek?

Persze a behajtás az utolsó lépcsőfok, addig hosszú az út. A közműszolgáltatók több lehetőséget is kínálnak, hogy rendezzük a tartozásunk. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal lapunk kérdésére elmondta, hogy először mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval és egyeztetni a lehetőségekről, amint látjuk, hogy fizetési nehézségünk adódott. Azért fontos, hogy gyorsak legyünk, mert a kezdeti szakaszban meglepőn rugalmasak tudnak lenni a szolgáltató mamutcégek.

Ma már mindenhol lehetőségünk van részletfizetést és fizetési haladékot kérni. Ha érezzük, hogy baj lesz, jó lehet ezekkel is kalkulálni, de érdemes észben tartani, hogy a legtöbb esetben egy évben egyszer "gyakorol kegyet" a szolgáltató és maximum 6 hónapra tudja leosztani a részletfizetést.

Mennyi időnk van viszont akkor, ha nem tudunk fizetni? Van néhány kritérium, amelyeknek teljesülniük kell, hogy a szolgáltatónak jogában álljon a szolgáltatást lekapcsolni:

  • a fogyasztó már több mint 60 napot késett a fizetéssel,
  • nem sikerült megegyezni haladékról vagy részletfizetésről,
  • legalább kétszer értesítette a szolgáltató a fogyasztót arról, hogy tartozása van és ki fogja kapcsolni a szolgáltatást. Első értesítésében felhívja a figyelmet a szociális rászorulóknak járó kedvezményekre és az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.

Ha mindezek megtörténtek, a gáz- és villanyszolgáltató elzárhatja a szolgáltatást a fogyasztónál, miközben az adósság behajtóhoz kerül.

A távfűtés esetében is 60 nap áll rendelkezésünkre, hogy rendezzük tartozásunkat. A fizetésért az ingatlan tulajdonosa a felelős, amennyiben dokumentummal nem tudja bizonyítani, hogy más a fogyasztó (például bérleti szerződéssel).

Azok az adósok, akik később sem fizetik ki közműtartozásukat és nem reagálnak a megkeresésekre, fizetési meghagyásos eljárást kapnak a nyakukba, nemfizetés esetlén megkezdődik a végrehajtás előkészítése is. Ha perré alakul az ügy és jogerős bírósági döntés születik, megkezdődik a végrehajtási folyamat. Mindeközben viszont a távfűtési szolgáltatást - közösségi természete lévén - nem szünetelteti a távhőszolgáltató; ennek ellenére nem szabad a végsőkig hagyni, hogy a dolgok elfajuljanak, a szolgáltatás korlátozására ugyanis ebben az esetben is biztosít lehetőséget a jogszabály.

Minden közműszolgáltató esetében igaz: törekedni kell a megegyezésre, minél hamarabb jelezni kell, ha nehézségeink támadnak, hiszen a szolgáltatóval közös érdekünk, hogy gyors megoldást találjunk.

Kik lehetnek védett fogyasztók?

Szociális alapon rászorulók és a fogyatékkal élők is kaphatnak védett fogyasztói státuszt, amely jóval rugalmasabban kezeli a kritériumokat, illetve könnyebb ügyintézést tesz lehetővé, mint például a helyszíni fizetés vagy kikapcsolás alóli mentesség. A védettség kritériumairól és a kedvezményekről itt olvashat bővebben >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG