4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Érdemes már akkor tárgyalni a szolgáltatókkal, amikor érzed, hogy baj lesz.

Sokakkal megesik, hogy késve fizeti be a közüzemi számláit, viszont egyre többen vannak, akik huzamosabb ideig sem képesek fizetni. Egymillióan a villanyért, félmillióan a gázért nem fizettek időben, a 30 napon túl lejárt tartozások 50 milliárd forint felett vannak.

2016 novemberében

  • áramot 24 382 fogyasztónál kapcsoltak le a 2016 áprilisi 20 742 fogyasztóhoz képest,
  • gázt 91 580 fogyasztónál, a 88 590-hez képest,
  • javulást egyedül a távfűtésnél látni, 6 897 kizárt fogyasztóval a 7064-hez képest.

A szolgáltatók természetesen a pénzüket akarják, hiszen rendben teljesítették a szerződésben vállalt szolgáltatást. Lehetőleg gyorsan és hatékonyan szeretnének a pénzükhöz jutni, ez olvasható ki abból, hogy a tartozások összege egyébként a fenti időszaktól korábbról számítva is folyamatos csökkenést mutat - igaz, a statisztikákban nem szerepelnek a behajtócégeknek eladott kintlevőségek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által közölt adatok.
3: Az egyes szolgáltatók nyilvántartási rendszerei nagymértékben különböznek.
4: Tekintettel arra, hogy a TIGÁZ ügyfeleket a FŐGÁZ 2016. október 1-jétől átvette, azonban a hátralékokat a TIGÁZ kezeli tovább és a TIGÁZ 2016. október 1-jétől nem rendelkezik földgáz egyetemes szolgáltatói engedéllyel, így az adatszolgáltatásokban a TIGÁZ Zrt. adatai nem jelennek meg az adatok között (2016. szeptember végi adat szerint összesen 4 200 millió Ft tartozás).

Nem hagyják veszni a pénzüket a szolgáltatók - de mit tehetnek?

Persze a behajtás az utolsó lépcsőfok, addig hosszú az út. A közműszolgáltatók több lehetőséget is kínálnak, hogy rendezzük a tartozásunk. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal lapunk kérdésére elmondta, hogy először mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval és egyeztetni a lehetőségekről, amint látjuk, hogy fizetési nehézségünk adódott. Azért fontos, hogy gyorsak legyünk, mert a kezdeti szakaszban meglepőn rugalmasak tudnak lenni a szolgáltató mamutcégek.

Ma már mindenhol lehetőségünk van részletfizetést és fizetési haladékot kérni. Ha érezzük, hogy baj lesz, jó lehet ezekkel is kalkulálni, de érdemes észben tartani, hogy a legtöbb esetben egy évben egyszer "gyakorol kegyet" a szolgáltató és maximum 6 hónapra tudja leosztani a részletfizetést.

Mennyi időnk van viszont akkor, ha nem tudunk fizetni? Van néhány kritérium, amelyeknek teljesülniük kell, hogy a szolgáltatónak jogában álljon a szolgáltatást lekapcsolni:

  • a fogyasztó már több mint 60 napot késett a fizetéssel,
  • nem sikerült megegyezni haladékról vagy részletfizetésről,
  • legalább kétszer értesítette a szolgáltató a fogyasztót arról, hogy tartozása van és ki fogja kapcsolni a szolgáltatást. Első értesítésében felhívja a figyelmet a szociális rászorulóknak járó kedvezményekre és az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.

Ha mindezek megtörténtek, a gáz- és villanyszolgáltató elzárhatja a szolgáltatást a fogyasztónál, miközben az adósság behajtóhoz kerül.

A távfűtés esetében is 60 nap áll rendelkezésünkre, hogy rendezzük tartozásunkat. A fizetésért az ingatlan tulajdonosa a felelős, amennyiben dokumentummal nem tudja bizonyítani, hogy más a fogyasztó (például bérleti szerződéssel).

Azok az adósok, akik később sem fizetik ki közműtartozásukat és nem reagálnak a megkeresésekre, fizetési meghagyásos eljárást kapnak a nyakukba, nemfizetés esetlén megkezdődik a végrehajtás előkészítése is. Ha perré alakul az ügy és jogerős bírósági döntés születik, megkezdődik a végrehajtási folyamat. Mindeközben viszont a távfűtési szolgáltatást - közösségi természete lévén - nem szünetelteti a távhőszolgáltató; ennek ellenére nem szabad a végsőkig hagyni, hogy a dolgok elfajuljanak, a szolgáltatás korlátozására ugyanis ebben az esetben is biztosít lehetőséget a jogszabály.

Minden közműszolgáltató esetében igaz: törekedni kell a megegyezésre, minél hamarabb jelezni kell, ha nehézségeink támadnak, hiszen a szolgáltatóval közös érdekünk, hogy gyors megoldást találjunk.

Kik lehetnek védett fogyasztók?

Szociális alapon rászorulók és a fogyatékkal élők is kaphatnak védett fogyasztói státuszt, amely jóval rugalmasabban kezeli a kritériumokat, illetve könnyebb ügyintézést tesz lehetővé, mint például a helyszíni fizetés vagy kikapcsolás alóli mentesség. A védettség kritériumairól és a kedvezményekről itt olvashat bővebben >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A szomszédban terjeszkedik a Müller
Buksza blog | 2025. május 15. 12:41
A német drogériahálózat Szlovákiában nyit boltot. 
Vásárló Újabb miniáruházat nyit az IKEA
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 11:55
Az IKEA elismeri, hogy London rongyrázó miniáruházát a márka promóciós eszközének is tekinti. London után New York következik. 
Vásárló A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 14:44
Tágul az olló a bérek és a kiskereskedelmi forgalom emelkedése között. 
Vásárló 30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője
PR | 2025. május 12. 09:42
1995-ben nyílt meg Győrben az első INTERSPAR hipermarket, és ezzel új korszak kezdődött a hazai vásárlási kultúrában. A SPAR Magyarország akkor nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Plazmaadó-körkép: mit érdemes tudni a plazmaadásról?
Márkázott tartalom | 2025. május 7. 12:00
A plazmaadás sokakat érdekel, és sokan vannak azok is, akik még nem merték megtenni azt a bizonyos első lépést. A felelős döntés elősegítésére most igyekszünk egy átfogó képet adni a plazmaadásról, hogy egyértelmű legyen mindenki számára: mire számíthatunk, ha időpontot foglalunk.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Mitől lesz vasas a kút vize?
Márkázott tartalom | 2025. május 4. 14:46
A kutakból nyerhető víz gyakran kiváló alternatívája a vezetékes víznek, azonban fontos odafigyelni a megfelelő használatra és karbantartásra, amivel megőrizhető a megfelelő minőség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG