A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt időszakban három eljárásban hozott döntést a TEVA Magyarország Kft. tájékoztatásaival kapcsolatban - közölte a GVH a Privátbankárral. Az elsőként lezárt vizsgálatban a GVH megállapította, hogy a vállalkozás a Saballo termékével kapcsolatban 2008 januárjától 2008. szeptember 10-ig jogsértő reklámot tett közzé, amikor a vény nélkül megvásárolható készítményt nem az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatta be.
A termékkel kapcsolatban arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a Saballo megelőzésre is szolgál, használatával hosszú távon biztosítható a jó közérzet és az időskori műtét is elkerülhető. A GVH a jogsértő reklám alkalmazása miatt 1 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.
Másért is bírságoltak
A hivatal vizsgálta továbbá a vállalkozás 2012. január 10. és május 13. közötti időszakban megjelent tájékoztatásait is. A Lactiv étrend-kiegészítő termékét népszerűsítő reklámjaiban betegség megelőzésére, gyógyítására vonatkozó állításokat fogalmazott meg.
Hirdetésekben arra hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy a készítmény ellensúlyozhatja a rendszertelen étkezés és a stressz miatti hasi panaszokat és a rossz emésztés okozta fáradékonyságot, valamint erősítheti a természetes védekezőképességét. A GVH megállapította, hogy a vállalkozás a fenti tájékoztatásaival megtévesztette a fogyasztókat, ezért 3 millió forint bírságot szabott ki.
15 milliós kampányt indít a cég
A GVH 2013 augusztusában lezárt harmadik vizsgálatában a TEVA 2012 júniusa és 2012. október 4. között a Saballo készítmények népszerűsítésével kapcsolatban megjelent tájékoztatásait vizsgálta. A vállalkozás egyrészt árakat összehasonlító reklámokban, másrészt az ajánlott fogyasztói ár feltüntetésével népszerűsítette a termékét, azonban fogyasztók több esetben a hirdetésekben megjelenő ajánlott fogyasztói árnál drágábban vagy más árkülönbséggel vásárolhatták meg a készítményt.
A vállalkozás az eljárásban kötelezettséget vállalt arra, hogy 15 millió forintos költséggel edukációs kampányt indít, melynek során bemutatja a fogyasztók számára fogyasztói szemszögből, hogy mi a különbség az ajánlott árak és az alkalmazott fogyasztói árak között, valamint hogy mit jelent a fogyasztói átlagár-különbség, milyen formái ismertek az ár-összehasonlításnak, milyen adatokon alapulnak.
Ellenőrzik a vállalásokat
A TEVA vállalta továbbá, hogy a kampány során önálló honlapot készít, televíziós spotokat helyez el országos kereskedelmi és kábeltelevíziókban, valamint tájékoztató füzetet készít és terjeszt – elsősorban – gyógyszertárakban. A vállalkozás a fentieken kívül valamennyi vásárlónak, aki igazolni tudja, hogy a vizsgált időszakban az ajánlott fogyasztói árnál (1499 Ft) magasabb összegért vagy a hirdetettnél kisebb árkülönbséggel vásárolta meg a Saballo 30x terméket, megtéríti az ajánlott és a tényleges ár, illetve árkülönbözetek közötti különbséget.
A Gazdasági Versenyhivatal a TEVA Magyarország Zrt. vállalásainak elfogadásával és kötelezővé tételével biztosíthatónak látta a versenyhez fűződő közérdek védelmét és a megtörtént események fogyasztók számára történő kedvező korrigálását, ezért a kötelezettségvállalás elfogadásával megszüntette az eljárást, a vállalások teljesülését utóvizsgálatban ellenőrzi.