Az átláthatóság hiánya a korrupció melegágya. |
Az országszerte végzett több mint 8 ezer ellenőrzés felénél találtak valamilyen hiányosságot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársai. Mintegy 60 üzletet kellett 12 napra bezárni, és 3 esetben kellett üzletbezárást helyettesítő bírságot megállapítani. A NAV saját adataira és információra támaszkodva választotta ki, mely vállalkozásokat kell ellenőrizni, azaz hol a legnagyobb a szabálytalanság esélye - közölte az adóhatósága a Privátbankárral.
Tavasszal a
- szépészeti szolgáltatókra,
- zöldség-,
- gyümölcskereskedőkre,
- vendéglátósokra,
- szálláshely-szolgáltatókra,
- autómosókra,
- gumiszervizekre,
- ruhatisztítókra,
- virág- és ajándék üzletekre fordított nagyobb figyelmet a NAV.
A NAV szakemberei többek között azt vizsgálták, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos bizonylatot, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat és a kereskedők számot tudnak-e adni áruik eredetéről.
Minden második helyen találtak valamit
Az online pénztárgépet használók közül a NAV jellemzően azoknál kopogtatott, ahol valami nem volt rendben. A piacokon, vásárokon pedig a helyszíni tapasztalatok alapján választották ki a revizorok, mely gazdálkodókat kell ellenőrizni. A célzott kiválasztásnak köszönhetően majdnem minden második esetben találtak jogsértést. Egy távol-keleti árukat forgalmazó üzletet például, mulasztási bírság mellett 12 napra be kellet zárni, mert a vállalkozó nem használt online pénztárgépet, sőt a próbavásárláskor nem állított ki semmilyen bizonylatot.
Éjjel mennek az ellenőrök
A korábbiakhoz képest továbbra is arra utalnak a szokatlan időben - késő délután, éjszaka, hétvégén - végzett ellenőrzések, hogy ezekben az időszakokban jóval gyengébb a nyugta- és számlaadás fegyelme. Pozitív eredményt mutatnak viszont a szezonális terméket árusítóknál (például zöldség, gyümölcs) végzett ellenőrzések, ugyanis kiderült, hogy ezeknek az adózóknak a többsége az előírásoknak megfelelően működik.
Kinyitottak a fagyizók is, amelyeknél a nyugtaadást az ellenőrök táblagéppel kontrollálták, az online pénztárgépbe beütött adatok és a vásárlók számának összevetésével. Tabletes lekérdezéssel ugyanis távolról követhető a nyugtaadás, és ahol a revizorok rendben találják az adatokat, nem végeznek próbavásárlást. A módszert igazolja, hogy egy Győrben így kiválasztott fagylaltozóban a feltételezésnek megfelelően valóban nem kaptak nyugtát a NAV munkatársai.