Két év alatt 13,9 évre nőtt a forgalomban lévő személyautók átlagéletkora, míg az apróhirdetéseket böngészve alig találunk 12 évnél fiatalabb kocsit az eladásra kínáltak között. Bár az újautó-eladások volumene 38 százalékkal nőtt ugyanebben az időszakban, tavaly alig 100 ezer új kocsit adtak el. A használt, öregebb járgányok azonban gyakorlatilag pillanatok alatt, 4-5 hét találnak új gazdát, míg az új kocsiknál ez átlagosan két hónap, ezt közölte a Használtautó.hu a Privátbankár.hu-val.
A cég adatbázisában szereplő meghirdetett autók átlagéletkora 11,8 év, ami ugyan eltér az országos átlagtól, ennek azonban egy nagyon egyszerű oka van: nagyon sokan a forgalomból kivonás pillanatáig használják az autójukat. Ráadásul az adás-vétel járulékos költségei együttesen meghaladják az 50 ezer forintos szintet, ami egy régi autó esetében már könnyen összemérhető a teljes vételárral, így inkább addig használják őket a tulajdonosok, amíg lehet.
Még mindig a régi slágerek futnak
Márkák szerint vizsgálva igen koncentrált a hazai személyautó-park, továbbra is öt márka (Opel, Suzuki, Volkswagen, Ford, Renault) különféle modelljei teszik ki az állomány több mint felét.
Ha megyék szerint bontjuk az autópiacot, úgy egyértelmű összefüggést látunk az adott térség gazdasági fejlettsége és az autók száma között: míg a középső és észak-nyugati országrészben 350-400 között található az 1000 főre jutó személyautók száma, míg a keleti országrészben zömében jóval 300 alatt marad ez az érték.
A hazai autópark túlnyomó többségét a 2008 őszi válságot megelőző 8-10 évben értékesített járművek alkotják, mondta el Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. Meglátása szerint amíg az újautó-eladások továbbra is a 100 ezres szint közelében maradnak, az autópark öregedését csakis a minőségi használtautó-import felfutása állíthatja meg. Ezt azonban szerinte kizárólag egy, a fiatalabb autók behozatalát támogató szabályozással lehetne elérni.