Az Országos Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) adatai szerint 195 millióan látogattak el az üzletekbe és a weboldalakra a tavalyi 172 millió után. Az átlagos költés azonban 372 dollárról 343 dollárra csökkent. A kiskereskedelmi összforgalom 41,2 milliárd dollár volt, hajszálnyival több a tavalyi 41 milliárdnál.
Tracy Mullin, az NRF elnöke szerint a statisztika arról tanúskodik, hogy az amerikaiak az akciós termékeket szívesen vásárolják, és nem fogják vissza magukat az olcsóbb árucikkek, például játékok, téli ruha és kisebb berendezések terén. John Squire, a Coremetrics internetes marketingcég vezetője úgy látja, a vásárlók sokkal takarékosabbak és körültekintőbbek lettek, mindenki a legjobb vételt keresi.
A kereskedelmi láncok óvatos derűlátással reagáltak az adatokra. Egyfelől bátorítónak tartják a vásárlói szám növekedését, ugyanakkor a kisebb átlagos költekezés miatt úgy érzik, keményen meg kell dolgozniuk azért, hogy az érdeklődés fennmaradjon az ünnepek alatt. Feltételezések szerint a válság miatt sokkal óvatosabban költekező amerikai fogyasztók továbbra is az árengedményeket fogják keresni.
A "fekete péntek" hétvégéjén a vásárlók 29 százaléka látogatott el elektronikus termékeket forgalmazó áruházakba és üzletekbe, 22,9 százalékuk vett ruhát, 19,6 százalékuk élelmiszert. Minden negyedik vásárló online költötte pénzét.
A felmérések szerint a legtöbben (50,9 százalék) ruhára költöttek, a második leggyakrabban vásárolt termék könyv volt. A további legnépszerűbb termékek között voltak a nagy felbontású tévék, a laptopok és egyes játékok. Sokan "utaztak" a 10 dolláros játékokra, a 9 dolláros könyvekre és az 1000 dolláros lapos képernyős tévékre.
Érdekes változás, hogy tavalyhoz képest többen keltek fel korán, hogy az akciós termékeket megvehessék: a vásárlók 31,2 százaléka már hajnali 5 órakor vásárolt, ez a mutató tavaly csak 23,3 százalék volt.
A "fekete péntek", illetve az azt követő hétvége az Egyesült Államokban az év végi vásárlási szezon kezdete, a forgalom jelzésértékű arra nézve, hogy a vállalatok hogyan zárhatják az évet. Az NRF várakozása szerint az ünnepi időszakban a kiskereskedelmi forgalom az idén 1 százalékkal kisebb (437,6 milliárd dollár) lesz, mint tavaly.
Itt a Fekete Péntek: indulhat a roham!
Betiltott termékek a karácsonyi vásárokon
Szeretjük a hazait, de az ár és az íz fontosabb
Rárepülünk az olcsóra és az akciósra
MTI