1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A különböző országokban jellemző vásárlóerő-paritást minden évben a Big Mac index segítségével szokták összehasonlítani - ez a termék a világon a legelterjedtebb
A különböző országokban jellemző vásárlóerő-paritást minden évben a Big Mac index segítségével szokták összehasonlítani, mondván: ez az a termék, ami a világon azonos formában a legelterjedtebb. A Ponyvaregény két főszereplője, Jules és Vincent pedig a McDonald´s éttermeken keresztül hasonlította össze az apró különbségeket Amerika és Európa között. Nem kell azonban kimozdulnunk a kontinensről ahhoz, hogy apró különbségeket találjunk a látszólag teljesen egységes kínálatban. Ami közös: mindenhol megpróbálják "párszázas ajánlatokkal" becsalogatni a gyorsétkezésre vágyókat a Mekikbe. Körülnéztünk itthon és Európában

Magyarországon Párszázas Ajánlatnak hívják a kedvezményes áron kínált ételeket és italokat a McDonald´s-ok. Ebbe a körbe a klasszikus sajtburger-hamburger páros mellé mostanában vették be a csibeburgert; ez utóbbi a McNuggets-et szoríthatta ki a kínálatból. Salátát, fánkot, almás pitét, shake-et, capuccinót, fagyit is kaphatunk szűk egy eurónak megfelelő forintért. A legszembetűnőbb különbség a magyar és a nemzetközi kínálat között a reggelinél keresendő: egyedül nálunk kapható bundás kenyér délelőtt fél 11-ig. A referenciaként is használatos Big Mac nálunk 740 forintba kerül.

Ami nálunk párszázas ajánlat, az az euróövezetben 1 eurós áron kapható termékek körét jelenti. Németországban 1 euróért 10 féle termék közül választhatunk: a kínálat némileg eltér a magyar párszázastól. Nálunk ebben nem szerepel a gyümölcs és a gyümölcsös joghurt, helyette viszont olcsón ehetünk fánkot. Az apró eltérések a sült krumplinál figyelhetőek meg: mustárba és salsa szószba is mártogathatunk Németországban. BigMac szendvicset 3,49 euróért (946 forint körül) vásárolhatunk.

Ausztriában a németországihoz hasonlóan Ein Mal Einsnek, azaz Egyszer egynek hívják az "olcsó kínálatot". Többnyire 1 euróba kerülnek a kategória termékei, ám a csibeburgert és a nálunk ismeretlen Sajtburger TS nevű, zöldséggel felturbózott szendvicset 1,30-ért szerezhetjük be. Luxemburgban, Németországban és Ausztriában most Los Wochos napokat tart a McDonald´s, ennek keretében többek között a jalapeno paprikás szendvics és a chilis wrap is bekerült a kínálatba. Ha nem kell dolgozni, az osztrákok sokáig alszanak: vasárnap és ünnepnap 11-ig van reggeli.

Az apró különbségek itt is a burgonya körül figyelhetőek meg: az osztrákok nem esznek majonézt a sült krumplihoz, helyette curry és tejföl szerepel a kínálatban.

A Ponyvaregényben szinte csodaként emlegetett jelenség, miszerint Párizsban sört is lehet kapni a Mekiben, úgy tűnik, a múlté: egyik európai étterem kínálatában sem találkoztunk sörrel.
Más nyugat-európai országokhoz hasonlóan Ausztriában a menük méretezése is eltér a magyartól: nálunk a nagyobb adagért kell külön szólni, nyugaton alapból nagyobb üdítőt és krumpliadagot kapunk, ha nem direkt McMenu Smallt kérünk. Ausztriában 2,99 euró (bő 810 forint) a BigMac.

Svájcban Preisparade-nak hívják az olcsó ajánlatot; itt magyar szemmel nézve mélyebben kell a zsebébe nyúlnia a gyorskajára vágyóknak. Egy sajtburger például 2,5 frankba (1,65 euróba, avagy 440 forintba) kerül. A BigMac ára 6,5 frank, ez nagyjából 1140 forintnak felel meg. 

A Swiizer Wuche akció keretein belül helyi specialitásokat is kínálnak. Van McFondue, McRösti és McRaclette; ezen kívül a magyaroknak ismeretlen lehet a curry-szószos marhahúsos szendvics, a mézes-mustáros tekercs, és a hús nélkül élőknek kínált Vegie-Mac, bundázott zöldségpogácsával.

Szlovákiában a cikk írásakor éppen Great Tastes of America akció van, ennek keretében New York Classic és Miami Chicken szendvicsek színesítik a kínálatot. Az egyeurós ajánlatban 11 féle termék érhető el, ez pont egy shake-kel több, mint a németországi olcsó kínálat. Egy BigMac-et 2,60 euróért, valamivel kevesebb mint 700 forintnak megfelelő összegért szerezhetünk be. Az állandó kínálatban szerepel a Big Tasty szendvics, ami nálunk csak időszakosan volt kapható. Szlovákiában édes-savanyú szósz, curry és mustár mellett tartár is szerepel a kérhető szószok között.

A McDonald´s hazai gyorsétterem-konkurensei közül a Burger King az Ernő menüt állítja szembe a Párszázassal. Ernő 499 forintért sajtos hamburgert, krumplit és üdítőt kínál kedvezményesen.

A KFC hasonló árkategóriájú Bsmart menüje 390 forintba kerül. Ennyiért négyféle kombinációban szendvicset, csirkecombot. tortilla-tekercset vagy csípős csirkemell csíkokat kaphatunk sült krumplival körítve, üdítő nélkül a cikk születésekor
A cseh Mekik 8 féle terméket kínálnak 20 koronáért (bő 200 forintért), a Cheeseburger Fresh és a Csibeburger 30 koronáért (valamivel több mint 300 forintért)  érhető el. A szószok kínálata megegyezik a szlovák McDonald´s-okéval. A Big Mac 69 koronába, bő 710 forintba kerül.

Szlovéniában is létezik egy eurós ajánlat, az 1Plus nevű akcióban pedig dupla húsos hamburgert és szintén dupla sajtburgert kaphatunk valamivel több mint 1 euróért. A szlovéneknél kapható diákmenü is, emellett a vegetáriánusok is megtalálják a nekik szánt menüt.

A román kínálatban szerepel rántott csirkeszárny is. Sajtburgert 3,5 lejért, hamburgert 3 lejért kínálnak; ez utóbbi kevesebb, mint 200 forintnak felel meg. 8 lejbe (valamivel több mint 500 forintba) kerül egy Big Mac. Romániában a sült krumplihoz a sima majonéz mellett citromos majonézt is kérhetünk. Párszázas ajánlat nincsen; a hamburgert, sajtburgert, csibeburgert kínálják a szendvicsek közül a legolcsóbban, de ezek ára nem mindig egyezik meg.

Finnországban 3,95 euró a BigMac, a dupla húsos Tuplajättijuustohampurilainen 4,5 euróba kerül. A kínálat különlegessége az egzotikus hetek akcióban árult  tandoori csirkés szendvics.

Belgiumban 1 euró a hamburger, 2-ért pedig dupla sajtburgert adnak. Tonhalas és sajtos saláta is szerepel a kínálatban. Franciaországban teljes kiőrlésű lisztből készült hamburgerzsömlében is felszolgálják a BigMacet, Hollandiában, Belgiumban és Svájcban CBO (csirke, bacon, hagyma) szendvics is szerepel a kínálatban. Bulgáriában a fagylalt Baci néven fut.

Az eurót saját valutaként nem használó Nagy-Britanniában 99 penny (300 forint) a Saver ajánlat keretein belül a sajtburger. A Ponyvaregényben is említett sajtos Royal szendvicset itt Amerikához hasonlóan sajtos negyedfontosnak hívják, köszönhetően az angolszász - birodalmi - mértékegység-rendszernek.

Amikor az árakat gyűjtöttük, több országból is azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a franchise-hálózat tagjainak az anyavállalat csak irányárat szab meg, amitől az egyes éttermek eltérhetnek, azaz szabad kezet kapnak az árképzésben. Simkó László, a magyarországi McDonald´s hálózat marketing és kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta: Magyarországon jelenleg 2 ársáv van, ami a vendégkör figyelembevételével országos szinten egységesen került kialakításra. Az árak tekintetében Magyarországon is csak javaslatokat adnak a franchise partnereknek. Elméletben így elképzelhető lenne, hogy például Békéscsabán olcsóbban jutunk hamburgerhez, mint Zalaegerszegen; a gyakorlatban ilyesmiről nem hallottunk a Privátbankárnál.

Bár a McDonald´s az egyik legnagyobb multinacionális vállalat, a döntések hazai szinten születnek. Emellett természetesen figyelembe veszünk és átvehetünk külföldi mintákat is, a döntés azonban erről is itthon születik meg - mondta el Simkó László. Az országos promóciók követése - mint amilyen a párszázas kínálat is - kötelező a franchise partnerek számára, emellett azonban a központtal egyeztetve lehet saját helyi ajánlatuk.

Az említett párszázas kínálat legutóbbi bővítésével kapcsolatban a marketing és kommunikációs igazgató elmondta: az akciót sikeresnek tekintik, mivel növelte a forgalmat, új vevőket sikerült becsábítani az étterembe. A párszázas termékek jelenleg nagyjából a teljes forgalom egyötödét teszik ki a magyarországi McDonald´s-nál.

Jeges búcsú a McDonald’s-tól
2050-re fel lehetne számolni az éhezést
Ezüstérmet kapott a Nyugati téri McDonald’s
1,8 milliárdból fejleszt a Meki
Megnyit a századik Meki 
Gazprom-hamburger - ez a jövő

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG