1p
A különböző országokban jellemző vásárlóerő-paritást minden évben a Big Mac index segítségével szokták összehasonlítani - ez a termék a világon a legelterjedtebb
A különböző országokban jellemző vásárlóerő-paritást minden évben a Big Mac index segítségével szokták összehasonlítani, mondván: ez az a termék, ami a világon azonos formában a legelterjedtebb. A Ponyvaregény két főszereplője, Jules és Vincent pedig a McDonald´s éttermeken keresztül hasonlította össze az apró különbségeket Amerika és Európa között. Nem kell azonban kimozdulnunk a kontinensről ahhoz, hogy apró különbségeket találjunk a látszólag teljesen egységes kínálatban. Ami közös: mindenhol megpróbálják "párszázas ajánlatokkal" becsalogatni a gyorsétkezésre vágyókat a Mekikbe. Körülnéztünk itthon és Európában

Magyarországon Párszázas Ajánlatnak hívják a kedvezményes áron kínált ételeket és italokat a McDonald´s-ok. Ebbe a körbe a klasszikus sajtburger-hamburger páros mellé mostanában vették be a csibeburgert; ez utóbbi a McNuggets-et szoríthatta ki a kínálatból. Salátát, fánkot, almás pitét, shake-et, capuccinót, fagyit is kaphatunk szűk egy eurónak megfelelő forintért. A legszembetűnőbb különbség a magyar és a nemzetközi kínálat között a reggelinél keresendő: egyedül nálunk kapható bundás kenyér délelőtt fél 11-ig. A referenciaként is használatos Big Mac nálunk 740 forintba kerül.

Ami nálunk párszázas ajánlat, az az euróövezetben 1 eurós áron kapható termékek körét jelenti. Németországban 1 euróért 10 féle termék közül választhatunk: a kínálat némileg eltér a magyar párszázastól. Nálunk ebben nem szerepel a gyümölcs és a gyümölcsös joghurt, helyette viszont olcsón ehetünk fánkot. Az apró eltérések a sült krumplinál figyelhetőek meg: mustárba és salsa szószba is mártogathatunk Németországban. BigMac szendvicset 3,49 euróért (946 forint körül) vásárolhatunk.

Ausztriában a németországihoz hasonlóan Ein Mal Einsnek, azaz Egyszer egynek hívják az "olcsó kínálatot". Többnyire 1 euróba kerülnek a kategória termékei, ám a csibeburgert és a nálunk ismeretlen Sajtburger TS nevű, zöldséggel felturbózott szendvicset 1,30-ért szerezhetjük be. Luxemburgban, Németországban és Ausztriában most Los Wochos napokat tart a McDonald´s, ennek keretében többek között a jalapeno paprikás szendvics és a chilis wrap is bekerült a kínálatba. Ha nem kell dolgozni, az osztrákok sokáig alszanak: vasárnap és ünnepnap 11-ig van reggeli.

Az apró különbségek itt is a burgonya körül figyelhetőek meg: az osztrákok nem esznek majonézt a sült krumplihoz, helyette curry és tejföl szerepel a kínálatban.

A Ponyvaregényben szinte csodaként emlegetett jelenség, miszerint Párizsban sört is lehet kapni a Mekiben, úgy tűnik, a múlté: egyik európai étterem kínálatában sem találkoztunk sörrel.
Más nyugat-európai országokhoz hasonlóan Ausztriában a menük méretezése is eltér a magyartól: nálunk a nagyobb adagért kell külön szólni, nyugaton alapból nagyobb üdítőt és krumpliadagot kapunk, ha nem direkt McMenu Smallt kérünk. Ausztriában 2,99 euró (bő 810 forint) a BigMac.

Svájcban Preisparade-nak hívják az olcsó ajánlatot; itt magyar szemmel nézve mélyebben kell a zsebébe nyúlnia a gyorskajára vágyóknak. Egy sajtburger például 2,5 frankba (1,65 euróba, avagy 440 forintba) kerül. A BigMac ára 6,5 frank, ez nagyjából 1140 forintnak felel meg. 

A Swiizer Wuche akció keretein belül helyi specialitásokat is kínálnak. Van McFondue, McRösti és McRaclette; ezen kívül a magyaroknak ismeretlen lehet a curry-szószos marhahúsos szendvics, a mézes-mustáros tekercs, és a hús nélkül élőknek kínált Vegie-Mac, bundázott zöldségpogácsával.

Szlovákiában a cikk írásakor éppen Great Tastes of America akció van, ennek keretében New York Classic és Miami Chicken szendvicsek színesítik a kínálatot. Az egyeurós ajánlatban 11 féle termék érhető el, ez pont egy shake-kel több, mint a németországi olcsó kínálat. Egy BigMac-et 2,60 euróért, valamivel kevesebb mint 700 forintnak megfelelő összegért szerezhetünk be. Az állandó kínálatban szerepel a Big Tasty szendvics, ami nálunk csak időszakosan volt kapható. Szlovákiában édes-savanyú szósz, curry és mustár mellett tartár is szerepel a kérhető szószok között.

A McDonald´s hazai gyorsétterem-konkurensei közül a Burger King az Ernő menüt állítja szembe a Párszázassal. Ernő 499 forintért sajtos hamburgert, krumplit és üdítőt kínál kedvezményesen.

A KFC hasonló árkategóriájú Bsmart menüje 390 forintba kerül. Ennyiért négyféle kombinációban szendvicset, csirkecombot. tortilla-tekercset vagy csípős csirkemell csíkokat kaphatunk sült krumplival körítve, üdítő nélkül a cikk születésekor
A cseh Mekik 8 féle terméket kínálnak 20 koronáért (bő 200 forintért), a Cheeseburger Fresh és a Csibeburger 30 koronáért (valamivel több mint 300 forintért)  érhető el. A szószok kínálata megegyezik a szlovák McDonald´s-okéval. A Big Mac 69 koronába, bő 710 forintba kerül.

Szlovéniában is létezik egy eurós ajánlat, az 1Plus nevű akcióban pedig dupla húsos hamburgert és szintén dupla sajtburgert kaphatunk valamivel több mint 1 euróért. A szlovéneknél kapható diákmenü is, emellett a vegetáriánusok is megtalálják a nekik szánt menüt.

A román kínálatban szerepel rántott csirkeszárny is. Sajtburgert 3,5 lejért, hamburgert 3 lejért kínálnak; ez utóbbi kevesebb, mint 200 forintnak felel meg. 8 lejbe (valamivel több mint 500 forintba) kerül egy Big Mac. Romániában a sült krumplihoz a sima majonéz mellett citromos majonézt is kérhetünk. Párszázas ajánlat nincsen; a hamburgert, sajtburgert, csibeburgert kínálják a szendvicsek közül a legolcsóbban, de ezek ára nem mindig egyezik meg.

Finnországban 3,95 euró a BigMac, a dupla húsos Tuplajättijuustohampurilainen 4,5 euróba kerül. A kínálat különlegessége az egzotikus hetek akcióban árult  tandoori csirkés szendvics.

Belgiumban 1 euró a hamburger, 2-ért pedig dupla sajtburgert adnak. Tonhalas és sajtos saláta is szerepel a kínálatban. Franciaországban teljes kiőrlésű lisztből készült hamburgerzsömlében is felszolgálják a BigMacet, Hollandiában, Belgiumban és Svájcban CBO (csirke, bacon, hagyma) szendvics is szerepel a kínálatban. Bulgáriában a fagylalt Baci néven fut.

Az eurót saját valutaként nem használó Nagy-Britanniában 99 penny (300 forint) a Saver ajánlat keretein belül a sajtburger. A Ponyvaregényben is említett sajtos Royal szendvicset itt Amerikához hasonlóan sajtos negyedfontosnak hívják, köszönhetően az angolszász - birodalmi - mértékegység-rendszernek.

Amikor az árakat gyűjtöttük, több országból is azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a franchise-hálózat tagjainak az anyavállalat csak irányárat szab meg, amitől az egyes éttermek eltérhetnek, azaz szabad kezet kapnak az árképzésben. Simkó László, a magyarországi McDonald´s hálózat marketing és kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta: Magyarországon jelenleg 2 ársáv van, ami a vendégkör figyelembevételével országos szinten egységesen került kialakításra. Az árak tekintetében Magyarországon is csak javaslatokat adnak a franchise partnereknek. Elméletben így elképzelhető lenne, hogy például Békéscsabán olcsóbban jutunk hamburgerhez, mint Zalaegerszegen; a gyakorlatban ilyesmiről nem hallottunk a Privátbankárnál.

Bár a McDonald´s az egyik legnagyobb multinacionális vállalat, a döntések hazai szinten születnek. Emellett természetesen figyelembe veszünk és átvehetünk külföldi mintákat is, a döntés azonban erről is itthon születik meg - mondta el Simkó László. Az országos promóciók követése - mint amilyen a párszázas kínálat is - kötelező a franchise partnerek számára, emellett azonban a központtal egyeztetve lehet saját helyi ajánlatuk.

Az említett párszázas kínálat legutóbbi bővítésével kapcsolatban a marketing és kommunikációs igazgató elmondta: az akciót sikeresnek tekintik, mivel növelte a forgalmat, új vevőket sikerült becsábítani az étterembe. A párszázas termékek jelenleg nagyjából a teljes forgalom egyötödét teszik ki a magyarországi McDonald´s-nál.

Jeges búcsú a McDonald’s-tól
2050-re fel lehetne számolni az éhezést
Ezüstérmet kapott a Nyugati téri McDonald’s
1,8 milliárdból fejleszt a Meki
Megnyit a századik Meki 
Gazprom-hamburger - ez a jövő

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG