Magyarországon Párszázas Ajánlatnak hívják a kedvezményes áron kínált ételeket és italokat a McDonald´s-ok. Ebbe a körbe a klasszikus sajtburger-hamburger páros mellé mostanában vették be a csibeburgert; ez utóbbi a McNuggets-et szoríthatta ki a kínálatból. Salátát, fánkot, almás pitét, shake-et, capuccinót, fagyit is kaphatunk szűk egy eurónak megfelelő forintért. A legszembetűnőbb különbség a magyar és a nemzetközi kínálat között a reggelinél keresendő: egyedül nálunk kapható bundás kenyér délelőtt fél 11-ig. A referenciaként is használatos Big Mac nálunk 740 forintba kerül.
Ami nálunk párszázas ajánlat, az az euróövezetben 1 eurós áron kapható termékek körét jelenti. Németországban 1 euróért 10 féle termék közül választhatunk: a kínálat némileg eltér a magyar párszázastól. Nálunk ebben nem szerepel a gyümölcs és a gyümölcsös joghurt, helyette viszont olcsón ehetünk fánkot. Az apró eltérések a sült krumplinál figyelhetőek meg: mustárba és salsa szószba is mártogathatunk Németországban. BigMac szendvicset 3,49 euróért (946 forint körül) vásárolhatunk.
Ausztriában a németországihoz hasonlóan Ein Mal Einsnek, azaz Egyszer egynek hívják az "olcsó kínálatot". Többnyire 1 euróba kerülnek a kategória termékei, ám a csibeburgert és a nálunk ismeretlen Sajtburger TS nevű, zöldséggel felturbózott szendvicset 1,30-ért szerezhetjük be. Luxemburgban, Németországban és Ausztriában most Los Wochos napokat tart a McDonald´s, ennek keretében többek között a jalapeno paprikás szendvics és a chilis wrap is bekerült a kínálatba. Ha nem kell dolgozni, az osztrákok sokáig alszanak: vasárnap és ünnepnap 11-ig van reggeli.
Az apró különbségek itt is a burgonya körül figyelhetőek meg: az osztrákok nem esznek majonézt a sült krumplihoz, helyette curry és tejföl szerepel a kínálatban.
A Ponyvaregényben szinte csodaként emlegetett jelenség, miszerint Párizsban sört is lehet kapni a Mekiben, úgy tűnik, a múlté: egyik európai étterem kínálatában sem találkoztunk sörrel. |
Svájcban Preisparade-nak hívják az olcsó ajánlatot; itt magyar szemmel nézve mélyebben kell a zsebébe nyúlnia a gyorskajára vágyóknak. Egy sajtburger például 2,5 frankba (1,65 euróba, avagy 440 forintba) kerül. A BigMac ára 6,5 frank, ez nagyjából 1140 forintnak felel meg.
A Swiizer Wuche akció keretein belül helyi specialitásokat is kínálnak. Van McFondue, McRösti és McRaclette; ezen kívül a magyaroknak ismeretlen lehet a curry-szószos marhahúsos szendvics, a mézes-mustáros tekercs, és a hús nélkül élőknek kínált Vegie-Mac, bundázott zöldségpogácsával.
Szlovákiában a cikk írásakor éppen Great Tastes of America akció van, ennek keretében New York Classic és Miami Chicken szendvicsek színesítik a kínálatot. Az egyeurós ajánlatban 11 féle termék érhető el, ez pont egy shake-kel több, mint a németországi olcsó kínálat. Egy BigMac-et 2,60 euróért, valamivel kevesebb mint 700 forintnak megfelelő összegért szerezhetünk be. Az állandó kínálatban szerepel a Big Tasty szendvics, ami nálunk csak időszakosan volt kapható. Szlovákiában édes-savanyú szósz, curry és mustár mellett tartár is szerepel a kérhető szószok között.
A McDonald´s hazai gyorsétterem-konkurensei közül a Burger King az Ernő menüt állítja szembe a Párszázassal. Ernő 499 forintért sajtos hamburgert, krumplit és üdítőt kínál kedvezményesen. A KFC hasonló árkategóriájú Bsmart menüje 390 forintba kerül. Ennyiért négyféle kombinációban szendvicset, csirkecombot. tortilla-tekercset vagy csípős csirkemell csíkokat kaphatunk sült krumplival körítve, üdítő nélkül a cikk születésekor |
Szlovéniában is létezik egy eurós ajánlat, az 1Plus nevű akcióban pedig dupla húsos hamburgert és szintén dupla sajtburgert kaphatunk valamivel több mint 1 euróért. A szlovéneknél kapható diákmenü is, emellett a vegetáriánusok is megtalálják a nekik szánt menüt.
A román kínálatban szerepel rántott csirkeszárny is. Sajtburgert 3,5 lejért, hamburgert 3 lejért kínálnak; ez utóbbi kevesebb, mint 200 forintnak felel meg. 8 lejbe (valamivel több mint 500 forintba) kerül egy Big Mac. Romániában a sült krumplihoz a sima majonéz mellett citromos majonézt is kérhetünk. Párszázas ajánlat nincsen; a hamburgert, sajtburgert, csibeburgert kínálják a szendvicsek közül a legolcsóbban, de ezek ára nem mindig egyezik meg.
Finnországban 3,95 euró a BigMac, a dupla húsos Tuplajättijuustohampurilainen 4,5 euróba kerül. A kínálat különlegessége az egzotikus hetek akcióban árult tandoori csirkés szendvics.
Belgiumban 1 euró a hamburger, 2-ért pedig dupla sajtburgert adnak. Tonhalas és sajtos saláta is szerepel a kínálatban. Franciaországban teljes kiőrlésű lisztből készült hamburgerzsömlében is felszolgálják a BigMacet, Hollandiában, Belgiumban és Svájcban CBO (csirke, bacon, hagyma) szendvics is szerepel a kínálatban. Bulgáriában a fagylalt Baci néven fut.
Az eurót saját valutaként nem használó Nagy-Britanniában 99 penny (300 forint) a Saver ajánlat keretein belül a sajtburger. A Ponyvaregényben is említett sajtos Royal szendvicset itt Amerikához hasonlóan sajtos negyedfontosnak hívják, köszönhetően az angolszász - birodalmi - mértékegység-rendszernek.
Amikor az árakat gyűjtöttük, több országból is azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a franchise-hálózat tagjainak az anyavállalat csak irányárat szab meg, amitől az egyes éttermek eltérhetnek, azaz szabad kezet kapnak az árképzésben. Simkó László, a magyarországi McDonald´s hálózat marketing és kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta: Magyarországon jelenleg 2 ársáv van, ami a vendégkör figyelembevételével országos szinten egységesen került kialakításra. Az árak tekintetében Magyarországon is csak javaslatokat adnak a franchise partnereknek. Elméletben így elképzelhető lenne, hogy például Békéscsabán olcsóbban jutunk hamburgerhez, mint Zalaegerszegen; a gyakorlatban ilyesmiről nem hallottunk a Privátbankárnál.
Bár a McDonald´s az egyik legnagyobb multinacionális vállalat, a döntések hazai szinten születnek. Emellett természetesen figyelembe veszünk és átvehetünk külföldi mintákat is, a döntés azonban erről is itthon születik meg - mondta el Simkó László. Az országos promóciók követése - mint amilyen a párszázas kínálat is - kötelező a franchise partnerek számára, emellett azonban a központtal egyeztetve lehet saját helyi ajánlatuk.
Az említett párszázas kínálat legutóbbi bővítésével kapcsolatban a marketing és kommunikációs igazgató elmondta: az akciót sikeresnek tekintik, mivel növelte a forgalmat, új vevőket sikerült becsábítani az étterembe. A párszázas termékek jelenleg nagyjából a teljes forgalom egyötödét teszik ki a magyarországi McDonald´s-nál.
Jeges búcsú a McDonald’s-tól
2050-re fel lehetne számolni az éhezést
Ezüstérmet kapott a Nyugati téri McDonald’s
1,8 milliárdból fejleszt a Meki
Megnyit a századik Meki
Gazprom-hamburger - ez a jövő
Privátbankár