2p
A gombafogyasztást népszerűsítő kampány indul a hazai üzletekben.
Csiperke

Júniusban a hazai csiperke- és laskagomba kerül a fókuszba, amelyek értékes tápanyagtartalmukkal igazi főszereplők lehetnek a mindennapi táplálkozás során. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) által szervezett program két gombafajt érint, a csiperkét és a laskagombát, amelyek a legjelentősebb termesztett fajok hazánkban.

A java csiperkeA hazai gombatermelés az utóbbi években növekedett, a 2008-ban regisztrált 18 ezer tonnás mennyiségről a tavalyi évre közel 30 ezer tonnára bővült, nagyjából 15-20 milliárd forintos éves termelési értéket produkálva. A megtermelt gomba 90 százaléka csiperke, 7-8 százaléka laskagomba, ezek közel 60 százaléka exportra kerül. Magyarországon 18-20 nagyobb és 300-400 kisebb gombatermelőt tartanak nyilván, az ágazat mintegy 4.500 főt foglalkoztat.

A kiskereskedelmi láncok (Auchan, CBA, LIDL, METRO, SPAR, TESCO) és hazai termelők részvételével zajló fogyasztásösztönző kampány a gomba esetében határozottan indokolt, hiszen a tapasztalatok szerint az egy főre eső fogyasztás igen alacsony, mindössze 1-1,5 kilogramm évente.

A kampány célkitűzése, hogy ezt megduplázva, évi 3 kilogrammra növekedjen az egy főre jutó hazai fogyasztás – jelentette be Győrffy Balázs, a NAK elnöke a mai kampánynyitó sajtóeseményen. A magas ásványianyag- és vitamintartalmú, értékes fehérjéket és zsírsavakat tartalmazó gombafélék itthon inkább ősszel-télen keresettek, pedig az év további időszakában is érdemes őket felvenni a változatos étrend alapanyagai közé.

A NAK júniusban zajló kampánya nagyobb részben az edukációra helyezi a hangsúlyt, mert a tapasztalatok szerint a hazai fogyasztók a gomba felhasználásával kapcsolatban viszonylag kevés információval rendelkeznek.

Hús helyett, nem megpucolva

A tudatformálás többek között azért is fontos eleme a programnak, mert az ismeretek hiánya miatt sokszor az alapanyag értékesebb részeit nem használják fel az ételekben. Sokakban még élnek olyan téves információk, amelyek a nyers fogyaszthatóságot kérdőjelezik meg. Példaként említhető, hogy a laskagomba húspótló szerepéről és széles körű felhasználhatóságáról szinte egyáltalán nincsenek információi a hazai átlagfogyasztónak. Az előkészítési szokásokon is van még mit javítani, kifejezetten javallott például a gombát hámozás nélkül felhasználni - jegyzi meg a NAK összefoglalója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Hogyan válassz okosan szerszámokat?
Márkázott tartalom | 2024. december 15. 11:41
Az otthoni és professzionális szerszámvásárlás tele van kihívásokkal és lehetőségekkel. Aki már próbált eligazodni a különböző márkák, modellek és árkategóriák tengerében, az tudja, hogy nem könnyű megtalálni a legmegfelelőbb eszközöket. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG