A Budapesti Közlekedési Központ munkatársai a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság közterület-felügyelőivel együtt ellenőrizték a taxisok tevékenységét. Kiemelt figyelmet fordítottak a hatóságilag rögzített ár betartására. Az ellenőrök számos esetben állapítottak meg jogsértéseket.
Így kell kinéznie a budapesti taxiknak |
Az új budapesti taxi rendelet szerint a taxik az eddigi maximált ár helyett fix viteldíjjal fuvaroznak. Az alapdíj 450 forint, ezen felül kilométerenként 280 forintot, várakozásnál pedig percenként 70 forintot kell fizetni.
A taxik ellenőrzését elsősorban a pályaudvarok, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a belváros taxiállomásai vagy frekventált helyei közelében végezték. Természetesen a névtelen bejelentésekre is rárepültek az ellenőrök, illetve az utaspanaszokat is kivizsgálták.
A taxiállomás-használati szerződés megkötése előtt a taxik komplex ellenőrzési minősítő vizsgálaton esnek át, ahol a színt, a klímát, a bankkártya-elfogadást, a műszaki megfelelőséget ellenőrzik. Szeptemberben 297 taxi minősítő vizsgálatát végezték el. Ezek során 180 db jármű megfelelt az előírásoknak, a többi esetben hiánypótlásra, javításra van lehetőség.
A taxi-szolgáltatást közvetítő és fuvarszervező működési feltételeinek előzetes vizsgálata is az ellenőrök feladata. A vizsgálat során az ellenőrzés kiterjed a szolgáltató pénzügyi megfelelőségének vizsgálatára, infokommunikációs eszközeire vonatkozó műszaki előírások teljesítésére, diszpécseralkalmazásának megfelelőségére, valamint védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjének jóváhagyására. Budapesten korábban 21 fuvarszervező társaság tevékenykedett, amelyek közül 11 társaság kérelmezte előzetes minősítését.
Minősített és regisztrált fuvarszervezők Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt.Taxi Plus Europe Kft. Reklámtaxi Fuvarközvetítő Kft. RT5 Taxi Holding Kft. Taxi4 Kft. City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet |
Az ellenőrök összesen 1726 nyílt és próbautazásos ellenőrzést hajtottak végre szeptember 1-je óta. Ezek során 20 esetben kezdeményezték a taxiengedély visszavonását, mert az ellenőrzött taxinak érvényes taxiállomás-használati engedélye nem volt.
A próbautazások során több mint 200 esetben tapasztaltak – ez az ellenőrzések mintegy 25%-a – hogy a szolgáltató a fuvarfeladat befejeztével nem ad nyugtát vagy számlát a fuvardíj átvételéről.
A próbautazások során 20 esetben tapasztaltak árdrágítást, a taxaméter mérésének külső befolyásolását, hamis számla adását, illetve a viteldíjmérő óra alkalmazása nélküli szolgáltatás végzését.