Az OKSZ adatai szerint a kereskedelem számára jól indult az év, így a kiskereskedők arra számítanak, hogy a válság ellenére 2012-ben is megugrik az élelmiszerforgalom ebben az időszakban. Márciusban-áprilisban - a húsvéti ünnepekhez köthetően - az év eleji hónapokhoz képest mintegy 35-40 milliárd forinttal lesz nagyobb az árbevétel.
Tavaly átlagosan 6-7 százalékkal drágultak az élelmiszerek. Az idei év első két hónapjában az előző év azonos időszakához képest 5-6 százalékkal voltak magasabbak az élelmiszerárak. Az év első hónapjaiban például a sertéshús ára 10 százalékkal, a cukor, továbbá a csokoládéféleségek ára közel 20 százalékkal nőtt az elmúlt év első hónapjainak áraihoz képest mindezek mellett a tojás is drasztikusan drágult.
Sonkafélékből és füstölt húsokból 6 ezer tonna fogyhatott idén
Az adatok alapján sonkafélékből, füstölt húsáruból 6 ezer tonna, csokoládéból, édességből 9 ezer tonna fogyhatott el húsvétra. Magyarországon az éves tojásfogyasztás - ami mintegy 2,7 milliárd darab - mintegy 20 százaléka jut húsvét környékére. Bárányhúsból ugyanakkor csak néhány dekagramm az átlagos éves fogyasztás Magyarországon. A bárányhús kilónkénti 2.500-3.000 forintos árát csak kevesen tudják megfizetni az országban.
Bátor Árpád, a Juh Terméktanács elnöke ennek ellenére nem panaszkodik: külföldön - főként Olasz- és Törökországban - kelendő a magyar élő bárány, a tenyésztők kilogrammonként mintegy 3,2 eurót, azaz mintegy 900-950 forintot kapnak a bárányokért, emellett nem csak a kisebb, de a nagyobb súlyú bárányok iránt is van piaci érdeklődés.
A húsvéti ünnepek előtt néhány nappal megállt, sőt néhány helyen csökkent is az étkezési tojás kiskereskedelmi ára. A tojás ára, főként a városi boltokban és piacokon, több helyen is elérte korábban a darabonkénti 60 forintot, míg az ünnep előtt közvetlenül átlagosan már 50-55 forint között mozgott az ár. Az árcsökkenés oka, hogy az unióba, például Törökországból és az Amerikai Egyesült Államokból, nagy mennyiségű feldolgozott tojást tartalmazó áru érkezik. Így a tojáskínálat némileg nőtt, ami mérsékelte a kiskereskedelmi árakat, bár a termelői árak nem csökkentek.
A húsipar éves árbevételének 5-10 százalékát adja a húsvéti forgalom
A húsvéti ünnepekre forgalomba hozott húskészítmények mintegy harmada a magyar kis- és közepes vállalkozásoktól kerül a belföldi fogyasztókhoz - közölte korábban Babati Zoltán, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) elnökségi tagja.
A húsipar éves 370-420 milliárd forintos árbevételének mintegy 30 százalékát adják a kkv-k. A húsvéti forgalom az éves árbevétel 5-10 százalékát teszi ki. A kis- és közepes vállalkozásoktól cégenként általában 25-30 tonna áru került a boltok polcaira az ünnepekre, ezek közül leginkább a darabolt füstöltárut keresik a vásárlók.
A Magyar Húsiparosok Szövetsége által szervezett korábbi sajtóértekezleten Éder Tamás elnök annak a véleményének adott hangot, hogy az ágazat helyzete nem ad okot örömre, az iparág sok cége jelentős gondokkal küzd. Az élősertések ára átlagosan 30 százalékkal emelkedett az elmúlt időszakban. Ezt a jelentős alapanyag drágulást a feldolgozó üzemek a kiskereskedelmi szállításkor az átadási árban nem tudták érvényesíteni - jelezte a Hússzövetség elnöke. Így tovább szűkült az iparág legális szereplőinek tevékenysége, és nő a fekete gazdaság aránya, ez most a becslés szerint 30 százalék körül mozoghat.
Három milliárd forint értékben vásárolunk csokoládét
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) szakemberei szerint a sonka a pácolt és a füstölt húsok egy csoportjának gyűjtőfogalma, többnyire azonban a sertés combját vagy lapockáját értik alatta. A mikrobiológiai és kémiai előírások egyformák a különböző füstölt nyers vagy főtt termékekre.
Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke úgy vélte: az elmúlt évek tendenciáihoz hasonlóan várhatóan az idén tovább nő a minőségi termékek részesedése a húsvéti édességek piacán, az emelkedő árak miatt az értékesítések volumene várhatóan csökkenni fog, az értékben mért forgalom azonban kissé meghaladhatja a tavalyit. A csokoládéból készült termékek aránya a húsvéti édesség-eladásokban a múlt évben elérte a 77 százalékot. A húsvéti forgalom értékben várhatóan meghaladja majd a 3 milliárd forintot.