4p
Tízből négy magyar család vesz húsvétkor csokoládét és édességet, igaz, egyre kevesebbet. Míg a húsvéti sonkát főleg az idősebbeknek fontos, a fiatalabbak kisebb arányban vásárolják ezt a húskészítményt - legalábbis ez olvasható ki a GfK piackutató intézet adataiból.

Szeretjük a csokit, csak kevesebbet veszünk

A húsvéti időszak elengedhetetlen termékei a csokoládé figurák, a meglepetést tartalmazó tojások, valamint a hagyományos édességcsomagok. E húsvéti édességek fogyasztási szokásainak elmúlt évekbeli tendenciáit vizsgálva megállapítható, hogy a háztartások által vásárolt mennyiség évről évre csökken - derül ki a GfK Háztartáspanel adataiból.

A GfK szerint a piac mennyiségbeli szűkülését nem a vásárló háztartások arányának visszaesése okozza. A szezonális édességek vásárlói bázisa évek óta stabil: tízből négy család vásárol húsvéti édességet. A háztartások által megvásárolt mennyiség viszont csökkenő tendenciát mutat. 

Összement az ajándékcsomag

Ami az egyes termékfajtákat illeti, a családok közel egyötöde által vásárolt húsvéti ajándékcsomag iránti kereslet esett vissza jelentősen a tavalyi évben. 

Míg két éve átlagosan 1860 forintot költött egy háztartás ajándékcsomagra, addig tavaly már csak 1580 forintot szánt az ünnepi ajándékra. 

Ezzel szemben négyből egy család vásárol csokoládé figurát, és az e kategória iránti kereslet stabilnak mondható. Húsvéti nyulakra, tojásokra, illetve egyéb figurákra megközelítőleg 1950 forintot költött egy háztartás mindkét.

Fontos lett a minőség

Az ünnepi édesség vásárlásánál az ismert márkanevek és az általuk garantált minőség fontos szempont a magyar családoknak. A kereskedelmi márkák jelentősége a húsvéti édességek piacán továbbra is messze elmarad a napi fogyasztási cikkek teljes piacán mért átlagnál.

Az olcsóbb sajátmárkás termékek iránti fogyasztói bizalom csökkenésére következtethetünk abból, hogy a sajátmárkás húsvéti édességek vásárlói bázisuk közel 40 százalékát vesztették el a 2013. március-áprilisi időszakban a megelőző évhez képest - véli a GfK.

Hol vásárolunk?

A kereskedelmi csatornák közül a tavalyi húsvéti szezonban a hipermarketek tovább tudták erősíteni piaci pozíciójukat.  A legtöbb megvásárolt szezonális édesség e bolttípusból származott.

Húsvéti csokoládéfigura

2012

2013

Húsvéti ajándékcsomag

2012

2013

Hipermarket

38

41

Hipermarket

24

35

Szupermarket

15

19

Szupermarket

9

7

Diszkont

19

16

Diszkont

51

40

Kisbolt

20

18

Kisbolt

11

11

Egyéb

8

7

Egyéb

5

7

A háztartások által vásárolt húsvéti csokoládéfigurák és ajándékcsomagok. 2012. március-április és 2013. március-április (az adatok százalékban kifejezve) Forrás: GfK

A hipermarketek növekedésével párhuzamosan csökkent a diszkontok mennyiségi értékesítésben meglévő súlya mind a húsvéti ajándékcsomagoknál, mind a csokoládé figuráknál. A szupermarketek csak a csokoládé figurák piacán tudták szerepüket erősíteni.

És mi a helyzet a sonkával?

Az édesség mellett az ünnepi időszak másik hagyományosan fontos terméke a húsvéti sonka. Míg tavaly egy átlagos hónapjában ötből egy háztartás vett sonkát, addig a húsvéti szezonban a duplájára emelkedett a sonkát vásárlók száma.

A húsvéti sonkavásárló háztartások megoszlása a háziasszony életkora alapján a húsvéti időszakban, 2013. március-április (az adatok százalékban kifejezve).


A húsvéti főtt-füstölt sonkát vásárlók életkorát vizsgálva megállapítható, hogy az idősebb (50 év feletti háziasszony által vezetett) háztartások vásárolták nagyobb arányban ezt a hagyományos húskészítményt. A 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett háztartások országos arányukhoz kevésbé vettek sonkát.

Az éves adagunk felét húsvétkor esszük

A húsvéti időszak jelentőségét mutatja, hogy a háztartások tavaly ekkor vásárolták az éves szinten elfogyasztott sonkamennység közel felét. Ugyanakkor a 2012-es csúcsidőszakhoz képest 9 százalékkal kevesebb sonka fogyott tavaly - jegyezte meg a GfK.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Hordozható töltőállomások: megbízható társ az energiaellátásban
Márkázott tartalom | 2025. december 4. 08:25
Eszedbe jutott már, hogy mi történne, ha a kirándulás közepén merülne le a telefonod, vagy egy hosszabb áramszünet idején nem tudnád tölteni az alapvető eszközeidet? A modern világban, ahol nap mint nap elektromos eszközökre támaszkodunk, különösen fontos, hogy mindig legyen kéznél egy alternatív energiaforrás. 
Vásárló Mi a különbség a különleges bankkártyák között?
Márkázott tartalom | 2025. december 3. 10:47
Van egy tárgy, amely a legtöbb dolgozó zsebében ott lapul, és amelyet akár nap mint nap használ: ez pedig a bankkártya. Ennek a kis eszköznek többféle változata is van, cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG