4p

Hazai szálláshelyek, vendéglátóegységek, figyelem!

Pályázzanak és nyerjenek díjat az ország legjelentősebb designversenyén -
nevezzenek be a Klasszis TopDesign 2023 megmérettetésre!
Külföldi és hazai szakértőkből álló zsűri, bemutatkozási lehetőség a nagyközönségnek, exkluzív díjátadó gála.

Regisztráljon most!

A vásárlók megnyerésének egyik kulcsa a logisztika, ugyanakkor ennek piaca tavaly jelentős átalakuláson ment keresztül.

A 2014 elejéig többségében kétpólusú – bolti átvétel, házhozszállítás – paletta mára kibővült, és a köztes átadópontok is elterjedté váltak. Az átadópontos átvételi lehetőségek területe a 2013-as, lényegében egyszereplős állapotból 2014-re egy négyszereplős, aktívan versenyző piac lett. Ennek eredményeként tavaly az előző évi 34 százalékról 64 százalékra bővült az átadópontot kínáló webáruházak aránya – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei második felméréséből.

A legrégebben működő Pick Pack Pont-hálózat mellett elindította saját hálózatát a GLS is, a Magyar Posta hibrid hálózata (csomagautomaták és Postapontok) pedig egyre népszerűbbek. Ráadásul, megjelentek a már kizárólag csak automatákat üzemeltető szolgáltatók is a webáruházak kínálatában.

Lassult a futárszolgálatok térnyerése

Bár elérés terén már 2014-ben is duplázott az átadópont piac, csomagszám tekintetében még várat magára az áttörés, a legnagyobb szereplők közül sokan ugyanis, egyelőre nem kínálnak még ilyen átvételi lehetőséget vásárlóiknak.

2015-ben ez az állapot minden bizonnyal változni fog, azonban addig is, csomagszám tekintetében továbbra is a személyes bolti átvétel, valamint a házhozszállítás dominál a hazai online kiskereskedelemben.

2014-ben az átadópont hálózatok kiépítésével, bővítésével párhuzamosan, a futárszolgálatok térnyerése lelassult, aminek hátterében a három legnagyobb szereplő – GLS, MPL, Sprinter – átadópontos érdekeltsége áll. Ugyanis ebben a tekintetben – látva a változó fogyasztói igényeket – mind a három szolgáltató komoly fejlesztéseket vitt végbe az előző évben: a Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont-hálózat több mint 100 új átvevőponttal bővült, a Magyar Posta elindította csomagautomatáit, a GLS pedig saját ügyfélbázisát kihasználva sikeresen vezette be csomagpont-hálózatát.

A három nagy szereplőhöz ráadásul az elmúlt fél évben két kisebb, tisztán csomagautomatákat üzemeltető logisztikai szolgáltató (Webox, Foxpost) is csatlakozott. Igaz, a webáruházak többsége egyelőre jellemzően a hagyományos hálózatok kiegészítőjeként, semmint helyettesítőjeként tekint ezekre a megoldásokra.

Belföldre, ábránd a külföld

A csomagok irányát vizsgálva nem hozott áttörést 2014 sem. A hazai webáruházaknak továbbra is a belföldi piac jelenti a legfőbb vásárlóerőt, a külföldre irányuló csomagok aránya még tavaly sem érte el az 5 százalékos küszöböt. Ma még a külföldi szállítás jellemzően csak kevés webáruház esetében jelenik meg, a kisebb szereplők számára a legnagyobb akadályt a versenyhelyzetünket jelentősen rontó, EU szintjén rekord mértékű áfa kulcs jelenti.

Fontos az online értékesítés szerepe

A karácsonyi szezont követően, az év első negyedévében jelentősen visszaesett a forgalom, ugyanakkor éves összehasonlításban mintegy 16 százalékos bővülés figyelhető meg az online kiskereskedelem 6 legnagyobb szektorában. Ez a bővülés kismértékben meghaladja a teljes online kiskereskedelem 2014-es növekedési mértékét.

A január és március közötti időszakban a 6 szektor, együttesen több mint 30 milliárd forint forgalmat ért el, mely a magas növekedési ütemet, a pozitív várakozásokat és a vasárnapi boltbezárás hatásait figyelembe véve a második negyedévben várhatóan már 40 milliárd forint fölé is emelkedhet.

A piac optimista, de a gazdaság helyzetét negatívan látják

Az online kereskedelem szereplői 2015 első negyedévére vonatkozóan az erős karácsonyi szezont követően kissé visszafogottabb értékelést adtak, igaz továbbra is jellemzően pozitívan ítélték meg az első negyedév forgalmát.

2015 második negyedévét illetően, jellemzően a korábbinál optimistább álláspontok fogalmazódtak meg, ami alapvetően csak az online szektor kilátásaira vonatkozik, hiszen a magyar gazdaság helyzetét a kereskedők többsége továbbra is negatívan látja.

A jövőre vonatkozó várakozások javulásában vélhetően nagy szerepe van a vasárnapi boltzárhoz kötődő, online forgalomnövekedést váró álláspontoknak. A lakossági kutatások ugyanakkor azt jelzik, hogy az intézkedés miatt egyelőre csak csekély mértékű tényleges bővülés várható az online kiskereskedelemben, az érdemi hatások kialakulásához még több hónapra van szükség.

Összességében az online kereskedők a korábbi negyedévhez képest kismértékben jobbnak látták a piac helyzetét. Az online és offline szektor szereplői közti véleménykülönbség állandósulása figyelhető meg, előbbiek derűlátóbbak, illetve pozitívabbak a piac egészének megítélésében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új szabály jöhet a fizetési haladékra, rögtön kiverte a biztosítékot
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2023. szeptember 17. 14:52
Az áruházak beszállítóit védené az Európai Bizottság azzal a javaslatával, amely számukra kedvezőbb fizetési határidőt szabna meg, ám a kiskereskedők lobbiszervezete akcióba lendült.
Vásárló Miért érdemes diákmunkát vállalni?
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 16. 10:27
Legyen szó akár a középiskolai, akár a felsőoktatásban eltöltött évekről, nyugodtan kijelenthető, hogy ez az egyik legszebb és leggondtalanabb időszak egy ember életében. Tanulás mellett ugyanis tele van olyan élményekkel, amelyekre és életünk későbbi szakaszában is szívesen gondolunk majd vissza.
Vásárló Hogyan válhatunk jobb értékesítővé?
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 16. 09:44
Ahhoz, hogy egy cég vagy vállalkozás elég bevételre tegyen szert, nélkülözhetetlen, hogy az értékesítési folyamat hatékony és gördülékeny legyen. Ez pedig sok esetben azon múlik, hogy a cég alkalmazásában vagy megbízásában álló értékesítő mennyire hatékonyan végzi a munkáját.
Vásárló Meglepetések a boltokban: jönnek a szuper bevásárlókocsik és az exoskeletonok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2023. szeptember 15. 14:55
Rakodást segítő robotszerű gépek könnyíthetik meg a boltosok munikáját. A bevásárlókocsik pedig okosabbak lesznek, kérdés, hogy ez mennyire jön be a vásáróknak. 
Vásárló Mi a helyzet jelenleg a fizikai munkák terén?
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 14. 17:30
Bár 2022 őszén jelentősen beindult az álláskeresések üteme, de az év végi elemzések mégis azt mutatták, hogy a munkaerőhiány továbbra sem csökken Magyarországon. Ez idén sincs másképp.
Vásárló Változás: bejelentést tett a kormányszóvivő a kötelező akciókról
Privátbankár.hu | 2023. szeptember 14. 12:23
Szeptember végén lejárt volna a kötelező akciók rendszere, de a kormány meghosszabbítja az év végéig. 
Vásárló Újabb fejlemény diszkontversenyben: a Lidl gyarapodhat az Aldi meglepő dániai döntése után
Buksza blog | 2023. szeptember 13. 17:23
Komoly változást hoz a dán kiskereskedelmi piacon, hogy több mint negyvenéves jelenlét után az Aldi úgy döntött, elhagyja az észak-európai ország piacát. Boltjain versenytársai, köztük a Lidl osztoznak.
Vásárló Az irodai hatékonyság záloga
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 13. 10:17
Bár az irodai életforma évről évre egyre inkább digitalizálódik, azért még mindig szükség van jó minőségű irodaszerekre és felszerelésekre a hatékony munkavégzéshez. A modern irodai életben a hatékonyság és az egyszerűség az elsődleges szempont. 
Vásárló Az Ikea matracforradalmat indít, ezért a hatóságokkal is szövetkezne
Buksza blog | 2023. szeptember 12. 15:22
Az elhasznált, hepehupás, kényelmetlenné vált matracoktól körülményesen lehet megválni, az Ikea ezért úgy gondolja itt az ideje, hogy ne a szemétbe kerüljenek.
Vásárló Szerezzünk meglepetést korántsem hétköznapi formában!
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 8. 17:38
Ajándékozni nagyszerű dolog, látni az őszinte meglepetést, meghatottságot, mosolyt a másik arcán, akár egy születés- vagy névnap, esküvő, babaszületés, lánykérés vagy más ünnepelnivaló alkalmából. 
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG