A legrégebben működő Pick Pack Pont-hálózat mellett elindította saját hálózatát a GLS is, a Magyar Posta hibrid hálózata (csomagautomaták és Postapontok) pedig egyre népszerűbbek. Ráadásul, megjelentek a már kizárólag csak automatákat üzemeltető szolgáltatók is a webáruházak kínálatában.
Lassult a futárszolgálatok térnyerése
Bár elérés terén már 2014-ben is duplázott az átadópont piac, csomagszám tekintetében még várat magára az áttörés, a legnagyobb szereplők közül sokan ugyanis, egyelőre nem kínálnak még ilyen átvételi lehetőséget vásárlóiknak.
2015-ben ez az állapot minden bizonnyal változni fog, azonban addig is, csomagszám tekintetében továbbra is a személyes bolti átvétel, valamint a házhozszállítás dominál a hazai online kiskereskedelemben.
2014-ben az átadópont hálózatok kiépítésével, bővítésével párhuzamosan, a futárszolgálatok térnyerése lelassult, aminek hátterében a három legnagyobb szereplő – GLS, MPL, Sprinter – átadópontos érdekeltsége áll. Ugyanis ebben a tekintetben – látva a változó fogyasztói igényeket – mind a három szolgáltató komoly fejlesztéseket vitt végbe az előző évben: a Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont-hálózat több mint 100 új átvevőponttal bővült, a Magyar Posta elindította csomagautomatáit, a GLS pedig saját ügyfélbázisát kihasználva sikeresen vezette be csomagpont-hálózatát.
A három nagy szereplőhöz ráadásul az elmúlt fél évben két kisebb, tisztán csomagautomatákat üzemeltető logisztikai szolgáltató (Webox, Foxpost) is csatlakozott. Igaz, a webáruházak többsége egyelőre jellemzően a hagyományos hálózatok kiegészítőjeként, semmint helyettesítőjeként tekint ezekre a megoldásokra.
Belföldre, ábránd a külföld
A csomagok irányát vizsgálva nem hozott áttörést 2014 sem. A hazai webáruházaknak továbbra is a belföldi piac jelenti a legfőbb vásárlóerőt, a külföldre irányuló csomagok aránya még tavaly sem érte el az 5 százalékos küszöböt. Ma még a külföldi szállítás jellemzően csak kevés webáruház esetében jelenik meg, a kisebb szereplők számára a legnagyobb akadályt a versenyhelyzetünket jelentősen rontó, EU szintjén rekord mértékű áfa kulcs jelenti.
Fontos az online értékesítés szerepe
A karácsonyi szezont követően, az év első negyedévében jelentősen visszaesett a forgalom, ugyanakkor éves összehasonlításban mintegy 16 százalékos bővülés figyelhető meg az online kiskereskedelem 6 legnagyobb szektorában. Ez a bővülés kismértékben meghaladja a teljes online kiskereskedelem 2014-es növekedési mértékét.
A január és március közötti időszakban a 6 szektor, együttesen több mint 30 milliárd forint forgalmat ért el, mely a magas növekedési ütemet, a pozitív várakozásokat és a vasárnapi boltbezárás hatásait figyelembe véve a második negyedévben várhatóan már 40 milliárd forint fölé is emelkedhet.
A piac optimista, de a gazdaság helyzetét negatívan látják
Az online kereskedelem szereplői 2015 első negyedévére vonatkozóan az erős karácsonyi szezont követően kissé visszafogottabb értékelést adtak, igaz továbbra is jellemzően pozitívan ítélték meg az első negyedév forgalmát.
2015 második negyedévét illetően, jellemzően a korábbinál optimistább álláspontok fogalmazódtak meg, ami alapvetően csak az online szektor kilátásaira vonatkozik, hiszen a magyar gazdaság helyzetét a kereskedők többsége továbbra is negatívan látja.
A jövőre vonatkozó várakozások javulásában vélhetően nagy szerepe van a vasárnapi boltzárhoz kötődő, online forgalomnövekedést váró álláspontoknak. A lakossági kutatások ugyanakkor azt jelzik, hogy az intézkedés miatt egyelőre csak csekély mértékű tényleges bővülés várható az online kiskereskedelemben, az érdemi hatások kialakulásához még több hónapra van szükség.
Összességében az online kereskedők a korábbi negyedévhez képest kismértékben jobbnak látták a piac helyzetét. Az online és offline szektor szereplői közti véleménykülönbség állandósulása figyelhető meg, előbbiek derűlátóbbak, illetve pozitívabbak a piac egészének megítélésében.