Olcsóbb lett az üzemanyag, tömeges kárbejelentésre készülnek a biztosítók – írja a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. Ugyanis ha olcsóbban lehet autózni, többen ülnek kocsiba. Ilyenkor még azok is kihozzák a garázsból a járműveket, akik takarékosságból már hetekkel, esetleg már hónapokkal ezelőtt garázsba állították, s tömegközlekedésre váltottak.
S ha már többen vannak az utakon, akkor nagyobb a balesetveszély is, különösen úgy, hogy sokan hónapok óta nem vezettek már – magyarázza Németh Péter, a cég igazgatója. Bár felmérés nem készült erről, szerinte a sok éves biztosítói tapasztalat mindenképpen ezt a tendenciát igazolja.
Tavaly csaknem 16 ezer közúti baleset volt, a legtöbbet akkor regisztrálták, amikor az év átlagához képest mélyponton volt az üzemanyag ára is, 409 forintért lehetett venni egy liter 95-ös benzint, s 422 forintért gázolajat. A balesetek száma a harmadik negyedévben a többihez képest idén is kimagaslóan sok volt – 4557 –, és a benzin ebben az időszakban is viszonylag nyomott áron, 413 forint körül mozgott.
A biztosítótársaságoknál szinte azonnal, de egy, két napon belül biztosan érződik az árcsökkenés, megugrik a kártérítési igények száma. „Most, hogy a napokban különösen jó áron lehet venni 95-ös benzint és gázolajat is, ráadásul az időjárás is kedvező, minden feltétel adott ahhoz, hogy még a legóvatosabb és legspórolósabb autósok is felbátorodjanak, s visszaüljenek a már télire eltett autókba” – írják.
Ráadásul minél közelebb kerülünk az ünnephez, annál nagyobb a forgalom az utakon, ahol a gyakorlatlanok nagy eséllyel kerülnek veszélybe. Ráadásul azokra az autókra, amelyeket telente nem használnak, cascót sem kötnek a tulajdonosok. Németh úgy véli, „az olyan autósoknak, akik minden évben hónapokra kiszállnak a forgalomból, a visszatérés előtt gyakorolniuk kellene, akár oktatóval, forgalomban is, mielőtt bevetik magukat a zsúfolt városokba, vagy mielőtt kirajzanak az autópályákra”.
A személyi sérüléses közúti balesetek 65 százalékát személygépkocsi-vezetők, több mint 9 százalékát a tehergépjármű-vezetők okozták – hivatkozik a szakértők a Magyar Távirati Iroda adataira. Ennél valamivel kisebb, de szintén 9 százalék feletti a kerékpárosok aránya, míg a gyalogosok a közúti balesetek 7,6 százalékát idézték elő.