3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

43 termék tartószítószer és színezék tartalmát vizsgálta az NFH.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság akkreditált Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma 43-féle élelmiszer vizsgálatát végezte el a megtévesztő jelölés tükrében. A jelölés függvényében vizsgálatra került a tartósítószer-tartalom, a mesterséges színezék tartalom és a nátriumtartalom. Valamennyi élelmiszer megfelelt a követelményeknek, a gyártók/forgalmazók által feltüntetett jelölések összhangban voltak a termékek vizsgált összetevőinek mért értékeivel - olvasható a hatóság oldalán.

Nem mindegy a felirat

Az ellenőrzésnél elsősorban olyan termékek mintavételezésére és laboratóriumi vizsgálatára került sor, amelyek esetében a gyártó vagy forgalmazó a „mentes” vagy hasonló kifejezés (pl. „nem tartalmaz”, „nélkül”) feltüntetésével garantálta, hogy az élelmiszer nem tartalmaz bizonyos összetevőket.

A tartósítószerek és mesterséges színezékek esetében felmerülhet az allergia kialakulása, ezért a fogyasztók jogos igénye az, hogy minél kevesebb adalékanyagot tartalmazó élelmiszert fogyasszanak.

A tartósítószerek vizsgálata során olyan termékek kerültek mintavételezésre, melyek csomagolásán szerepelt, hogy az élelmiszer tartósítószer hozzáadása nélkül készült, vagy ezzel azonos jelentésű felirat például: „tartósítószer-mentes” vagy „(hozzáadott) tartósítószert nem tartalmaz”.

A vizsgálat annak ellenőrzésére terjedt ki, hogy az ilyen termékek feltüntetett jelölései összhangban vannak-e a vizsgált összetevők mért értékeivel. A tartósítószer-tartalomra megvizsgált 31 db termékből valamennyi megfelelt a követelménynek.

Nem volt mesterséges színezék sem a termékekben

A „mesterséges színezék mentes” vagy ezzel rokon jelölésű termékek esetében azt vizsgálták a szakemberek, hogy a gyártó adott-e az élelmiszerhez mesterséges színezéket (vagyis kimutatható-e az adott termékben a mesterséges színezék jelenléte). A megvizsgált 17 db „mesterséges színezéket nem tartalmaz” jelölésű termékek egyikében sem volt kimutatható mesterséges színezék jelenléte.

4 termék a vizsgált 43-ból. Forrás: NFH

Emellett hazánkban is jellemző a  túlzott sóbevitel, mely növeli a vérnyomást, valamint egyéb egészségügyi problémák kialakulásának kockázatát is. A sófogyasztás mértékének csökkentésére különböző állításokat tüntethetnek fel termékeiken az előállítók a sótartalom mennyiségének függvényében.

Természetes ásványvizek esetében a vonatkozó előírásoknak megfelelően az „Alkalmas nátrium-szegény diétához” állítás akkor alkalmazható, ha az ásványvíz nátriumtartalom kevesebb, mint 20 mg/l. A vizsgálat annak ellenőrzésére terjedt ki, hogy a fenti állítással ellátott ásványvizek nátriumtartalma megfelel-e a határértéknek. A megvizsgált 11 db nátriumszegény ásványvíz nátriumtartalma valamennyi esetben megfelelt a vonatkozó határértéknek.

Hatóságunk évről-évre vizsgálja a különféle diétás étrendhez illeszkedő, illetve „mentes” jelöléssel ellátott élelmiszereket a megtévesztő jelölés tükrében, hiszen a fogyasztók kizárólag a termékeken található jelölések alapján dönthetnek a vásárlás során, így ezek valóságtartalma kulcsfontosságú.

Mind átment

Összességében elmondható, hogy valamennyi élelmiszer megfelelt a követelményeknek, a gyártók/forgalmazók által feltüntettet jelölések összhangban voltak a termékek vizsgált összetevőinek mennyiségi értékeivel.

A vizsgált 43 termék képes listáját itt találja >>>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG