(Fotó: Magyar Sörgyártók Szövetsége) |
Schillinger Attila szerint 2013-ban nagyrészt az év eleji jövedékiadó-emelés hatására 4,45 százalékkal csökkent a belföldi sörértékesítés. A visszaesés mintegy felét azonban sikerült az ágazatnak ledolgoznia a tavalyi növekedéssel. A szövetség tagjai a közteherviseléshez adók és járulékok formájában több mint 66 milliárd forinttal járultak hozzá. A jövedéki adó ezen belül 37 milliárdról 38,7 milliárd forintra nőtt egy év alatt. A legnagyobb magyar sörgyárak ugyanakkor tavaly 6,4 milliárd forintot költöttek fejlesztésekre.
Az igazgató szerint a magyar sörgyáraknak felemásra sikerült a tavalyi sörszezon. Az időjárás ugyanis nem kedvezett, a hűvös nyár miatt elmaradt a kiugró forgalom, de a piaci összkép mégsem lett borús. A Magyar Sörgyártók Szövetsége által közölt sörpiaci mutatók szerint tavaly együttesen 6,2 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető hazai sörgyártó: a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt. (az MSSz tagjai) és a Pécsi Sörfőzde Zrt. Ebből 5,8 millió hektoliter sör fogyott itthon, két százalékkal több, mint az előző évben.
Ezen belül csaknem 23 százalékkal nőtt a prémium sörök forgalma, amiből százezer hektoliterrel fogyott több, mint 2013-ban. Tovább erősödött a gazdaságos árkategóriába tartozó sörök forgalma, 5,7 százalékkal. Csökkent ugyanakkor a szuper prémium kategória értékesítése 9 százalékkal. A középkategóriás termékek forgalma 4 százalékkal volt kevesebb a 2013. évinél.
„Az idén óvatosan optimisták vagyunk a növekedési lehetőségeket illetően, feltéve, hogy folytatódik a gazdasági konjunktúra, és sikerül kiszámítható és tervezhető szabályozási környezetet teremteni a söriparnak a kormányzattal való együttműködés során" - mondta az igazgató.
A magyar söripar 1687 munkavállalót foglalkoztatott tavaly. Ez megfelel a 2013-as szintnek. Az iparág közvetetten, beszállítóin és kereskedelmi, vendéglátó, valamint logisztikai partnerein keresztül további 25 ezer munkahelyet tart fenn.
Betétdíj ellenében a sörösüvegek több mint 90 százalékát váltották vissza a fogyasztók. A kereskedelmi egységekbe országosan kihelyezett 180 visszaváltó automatával pedig 100 millió alumínium dobozt hasznosítottak újra. Ez a teljes hazai kibocsátás több mint 18 százaléka.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége az idén első ízben tervez a sörpiac bővítésére és a sörkultúra elmélyítésére irányuló fogyasztói kampányt. Emellett a sörszövetség tagjai immár hagyományosan a nyári fesztiválok legjelentősebb támogatói között vannak.