9p
Hosszabb időre, főleg tengerpartra mennek a magyarok, ha külföldi nyaralásról van szó. Ugyanakkor óvatosabbak is lettek a nyaralók az utóbbi években, ami egyrészt jelenti a fő utazási célpontok megváltozását és az utasbiztosításra költött díjak növekedését. De pontosan hova és mennyi időre utaznak idén a magyarok? Melyek a kedvelt desztinácók? Mire figyelünk, ha biztosítást kötünk? Mennyire van elkésve, aki most szeretné megtervezni nyaralását?

Nőttek az utasbiztosítások díjai

Az AGENTA-Consulting Biztosítás- és Pénzügyi Szolgáltatás Közvetítő Kft. adatai szerint tavaly óta átlagosan 10 százalékkal emelkedtek az utasbiztosítások díjai: egy évvel ezelőtt az utazásonkénti átlagdíj 13 300 forint volt, azonban ez idén már átlagosan 14 500 forint körül mozog. A látványos díjemelkedést elsősorban az utazási szokások megváltozása okozza, ugyanis idén jellemzően a hosszabb, Európán kívüli utazások váltak népszerűbbé a magyarok körében, szemben a korábban jellemző pár napos európai utazásokkal.

Magyarországon 2016-ban egy Európán kívüli nyaralás időtartamára átlagosan 11-15 ezer forint közötti díjakon kötötték az utasbiztosítási szerződéseket, idén azonban ez a középérték akár 16 500 forint is lehet.

Az AGENTA szerint az áremelkedés egyfelől az utazások időtartamának növekedésében, másfelől a célországok változásában keresendő, hiszen a legnépszerűbb úti célok idén az Egyesült Államok, a Maldív-szigetek és Thaiföld. Ugyanakkor az Európán belüli nyaralások időtartamára kötött biztosítások átlagdíja nem változott jelentősen tavalyhoz képest, idén is 5 ezer és 8 500 forint közötti összeget kell érte kifizetni.

Határ a (4-5) csillagos ég

Belföld esetében nem kiemelt időszakban apartmanházban akár már 3 000 Ft/fő/ nap összegért meg lehet szállni ellátás nélkül, amely összeghez még az utazás költsége jön hozzá. Görögországban májusban egy heti tartózkodásért stúdióban, ellátás nélkül, egyéni utazással 9 900 forintot kellett fizetni az IBUSZ-nál.  Repülővel egy 4-5 csillagos szállodában félpanziós ellátással elő-, vagy főszezonban ennek az összegnek a sokszorosa.

Az utazás időtartama függ az út típusától és az úti céltól. A fő utazás a magyarok körében még mindig a nyaralás, amely a legtöbb embernek egyet jelent a vízpart mellett történő pihenéssel. Ennek időtartama külföld esetében általában 8 nap 7 éjszaka, amelyhez igazodnak a menetrendszerinti üdülő buszjáratok és charterjáratok is. Belföld esetében ez az időtartam jellemzően rövidebb még főszezonban is – mondta Molnár Anita, az IBUSZ kommunikációs menedzsere a Privátbankár.hu-nak.

A részvételi díjak a tavalyihoz képest desztinációtól, szállástól függően mérsékelten változtak, de van olyan úti cél, ahol maradtak a korábbi összegek. A részvételi díjak alakulás a választott szezontól, szálláskategóriától, ellátástól, desztinációtól és az odajutás közlekedési eszközétől is függ.

Spanyolország és Görögország a kedvenc

A külpolitikai események átrajzolták a népszerűséget mutató utazási desztinációk térképét, az utazni vágyók óvatosabbak lettek. Bizonyos desztinációk előtérbe kerültek, míg a korábban közkedvelt úti célok hátrébb – teszi hozzá az IBUSZ kommunikációs menedzsere. Az elmúlt szezonokban Spanyolország, Görögország, Olaszország iránti kereslet jelentősen megnövekedett, és hasonló a helyzet Bulgária, Horvátország, Szlovénia esetében is.

A magyar utasok átlagosan 1 hetes nyaralást terveznek és elsősorban a tengerparti üdülőhelyeket keresik, ahol az egész családnak  találnak szórakozási és kikapcsolódási lehetőségeket. „Az, hogy milyen összegből utaznak pénztárca függő, ha valaki csak szállást keres nálunk, akkor már akár 5-10 euró/fő/éj ártól is találhat nagyon jó ajánlatokat, de repülős csomagajánlataink között is számos igen kedvező lehetőséget találhatnak utasaink” – közölte a Privátbankár.hu megkeresésére Kálmán Péter, a Neckermann marketingvezetője.

Tengerpart vagy wellness

Hosszú évtizedek óta megszokott, hogy a magyarok fő utazásukat nyáron bonyolítják le. Ebben a jó idő mellett közrejátszik a gyermekek hosszú iskolai szünete, amikor is a szülők a felügyeletet az élményszerzéssel igyekeznek egybekötni. Statisztikai adatok támasztják alá, hogy az utazni vágyó és tudó lakosság az erre az időszakra programozott utazását lehetőleg külföldre -, de biztosan vízpart mellé tervezi. Mint azt az IBUSZ-nál is megerősítették, a klasszikus értelemben vett nyaralást egy hétre tervezik és veszik igénybe. Mindez mellett azonban az elmúlt évtizedekben megfigyelhető a 3-4 napos belföldi wellness üdülések népszerűségének emelkedése, különösen az ünnepi és hűvösebb időszakokban. Ezt gyakran a fő nyaralás mellé, kisebb pihenésként iktatják be a nyári hónapokban.Az idősebb generáció főként az elő-, és utószezont részesíti előnyben.

A Neckermann-nál az utasok körében legnépszerűbb desztinációk továbbra is Spanyolország (beleértve a spanyol szigeteket is, mint például Mallorca, Ibiza, Kanári-szigetek), Görögország (elsősorban a görög szigetek), Horvátország, Bulgária, Olaszország. Ugyanakkor minden olyan úti célnál, amelyre már van közvetlen repülőjárat növekedés figyelhető meg az új, kedvelt utazási célpontok körében.

Biztosítás, de mire?

Az utazási szokások átrendeződésével kiszélesedett a biztosítási paletta is. A három klasszikus kockázati elem (baleset, beteg, poggyász) újabb elemekkel egészült ki: megjelent például Európán belül a sofőrszolgáltatás, valamint a defektes gumiabroncsok cseréje, javítása és az ebből eredő költségek térítése. Emellett megújultak az egyes díjcsomagok is, az útlemondási biztosításnak köszönhetően egy esetleges betegség miatt a befizetett díjak akár 80 százalékát is visszafizetheti a biztosító, ezenkívül változtak a műszaki cikkekre vonatkozó extra tárgyankénti limit-, valamint a bankkártya pótlására vonatkozó feltételek is.

„Gondoskodóbbak a magyar turisták, azonban még mindig nem eléggé: habár adataink szerint az Európán kívüli nyaralásoknál az elmúlt öt évben két és félszeresére, 30 százalékról több mint 70 százalékra nőtt a nyaralásuk idejére utasbiztosítást kötő utazók száma, azonban az európai utazásoknál ez a szám még mindig csak 40 százalékra tehető. Ugyan az átlagos kárkifizetés nem jelentős, az előző évihez hasonlóan 40-70 ezer forint között mozog, azonban vannak kirívó esetek is, egy-egy komolyabb külföldi kezelés ára százezrekre, de akár milliókra is rúghat” – mondta Kőrösi Zoltán, a Keszthelyi Holding tulajdonában álló AGENTA-Consulting Biztosítás- és Pénzügyi Szolgáltatás Közvetítő Kft. ügyvezető igazgatója és a Keszthelyi Holding Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Kőrösi hozzátette, hogy a biztosítások kötésekor nem csak a célország, a közlekedési eszköz típusa vagy a vagyontárgyak jellege, hanem az utazás célja is nagyban meghatározza a biztosítások díját: nem mindegy, hogy városlátogatással vagy extrém sporttal töltjük utazásunk nagy részét. A szakember ezenkívül javasolja, hogy előzetesen ne csak online hasonlítsuk össze az ajánlatokat, hanem kérjük ki szakemberek – alkuszok, többes ügynökök – véleményét is, hiszen az utasbiztosítások díjai és szolgáltatásai jelentősen eltérhetnek egymástól.

A magyarok utazási szokásainak változását a Neckermann-nál is tapasztalják. Az utazási iroda szerint egyre fontosabb szemponttá válik az utazás során a megbízhatóság és az utazásszervező által nyújtott biztonság, és a valóban jó ár-érték arány. Az is megfigyelhető tendencia az utazási szokások tekintetében, hogy egyre többen utaznak repülővel, illetve a hajós utak iránti kereslet is folyamatosan növekszik.

Ha most terveznéd a nyaralást

Hogy mennyire van elkésve az, aki most kezdi el nyaralását tervezi, a Neckermannál elmondták, ez nagy mértékben függ attól, hogy kinek milyen igényei vannak és hova szeretne utazni. „Bizonyos desztinációknál adott időszakokra már elfogynak a helyek, de a széles kínálatnak köszönhetően tudunk olyan ajánlatokat adni utasaink számára, melyek hasonló paramétereknek felelnek meg, így a jó nyaralás élménye garantált” – mondja Kálmán Péter.

Bulgária, egyes görög és spanyol szigetek már telítődnek a nyárra, így ide minél hamarabb érdemes szállást foglalni. „Természetesen vannak last minute lehetőségek is számos desztináció esetén, de vannak olyan desztinációk is, amelyeknél az amúgy is magas érdeklődésnek köszönhetően nincsenek last minute ajánlatok” – teszi hozzá a marketingvezető.

Az IBUSZ-nál mint elmondták, előfoglalás vagy a last minute kedvezmények igénybevétele elsősorban korosztályi és egzisztenciális kérdés. A korai döntéshozók a kiszámíthatóságot és biztonságot kedvelik, míg a last minutre várók elsősorban a nagyobb árelőnyben bíznak. Ez utóbbi inkább a fiatalabb korosztályra jellemző, illetve arra a rétegre, aki kevésbé tervez vagy nem mer tervezni hónapokkal előre.

A last minute utakat röviddel az utazási időpontja előtt (1-14 nap) hirdetik meg, és csak bizonyos úti célokat, szállástípusokat érint. Ennek mértéke és nagysága a kapacitások telítettségének függvénye. Ezzel ugyan jelentős összegeket lehet megspórolni, de nem biztos, hogy pont arra az üdülő településre vagy szállásra szólnak, amelyek az utazni vágyó igényeinek megfelelnek. Éppen ezért azok, akik a last minute utakra várnak, egyben kompromisszumot is kell kötniük, hiszen ezáltal le is maradhatnak az elvárásaiknak megfelelő lehetőségekről.

„Éppen, hogy elindult a nyári szezon, de már most több időpontra megteltek az útjaink, elkeltek a szállásaink, így jelentősen kevesebb last minute útra lehet számítani az előző évekhez képest. Idén is mindenképpen a korai döntéshozók jártak jobban. Ugyanakkor Görögország, Spanyolország, Horvátország esetében számos dátumon elfogytak garanciális lekötések, de folyamatosan érkeznek az értékesítési stopok a magasabb kategóriájú szállodákra is” – tették hozzá.

Jó lehet az idei szezon

Mindenképpen jó hír, hogy régen nem érkezett hír bedőlt utazási irodáról. Az elmúlt években piaci átrendeződés volt megfigyelhető, amelyre hatással volt a gazdasági világválság, a sajnálatos külpolitikai események, utazási igények. „Bízunk benne, hogy a megfontolt programozás, pontos keresletfelmérés eredményeként a piaci szereplők mindegyike sikeres nyári szezont zárhat 2017-ben is. Természetesen mindezek mellett fontos az utazók körültekintő utazási iroda választása is” – mondták el az IBUSZ-nál.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG