1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összességében növekvő fogyasztás várható a kereskedelemben 2011-ben - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára
Összességében növekvő fogyasztás várható a kereskedelemben 2011-ben - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI-nek.

Vámos György emlékeztetett arra, hogy a kormány a költségvetés beterjesztésekor 2,5 százalékos növekedéssel számolt. Ennek egy része jut a háztartások fogyasztásának a felét jelentő kereskedelemre.

Kifejtette: a bővülés ütemét azonban több tényező befolyásolhatja. Ilyen például az üzemanyagár vagy az élelmiszerek drágulása, utóbbira hatással lehet még 2011 tavaszán is az őszi alapanyag-áremelkedés. Alakíthatja még a fogyasztást a téli hideg ára, amely a fűtésszámla kifizetésekor jelentkezik és a forint árfolyamának az alakulása, a devizahiteleseknek ugyanis ez is jelentős költségtényező.

A szja változása nyomán azonban sok családnak több marad majd a borítékban 2011-ben és az említett befolyásoló tényezők mellett  összességében a fogyasztás növekedni fog - mondta az OKSZ főtitkára.

Vámos György emlékeztetett arra, hogy a válságadóval sújtott nemzetközi cégek tulajdonosai az Európai Bizottsághoz fordultak az adó kapcsán. "Ez nem hiba, hiszen egy tulajdonosnak elemi érdeke minden lehetséges fórum elé vinni az ügyét, abban ugyanakkor Orbán Viktor miniszterelnöknek igaza van, hogy a válságadóról a döntést a magyar kormány hozta. A nemzetközi fellépést azonban nem szabad lebecsülni" - vélte a szakember.

A kereskedőkről szólva az OKSZ főtitkára úgy fogalmazott, hogy ha a tulajdonos látja, Magyarországon "kitermelhető" a válságadó, akkor azt el kell fogadnia, a befektetések megtérülését ugyanis a válságadó hosszabb távon nyilvánvalóan nem befolyásolja. Amennyiben azonban a magyarországi piacon nem "termelhető ki" a válságadó, az már zavarhatja a tulajdonost - mondta Vámos György.

"A válságadó kapcsán a mérték és az arány vitatható, tehát feltehetően célszerű lenne ezt felülvizsgálni" - fogalmazott Vámos György. Hozzátette: valószínűleg van olyan kormányzati szándék is, hogy a kiskereskedelemben fékezzék a versenyt a kisebb szereplők érdekében. Ez a megközelítés tehát ésszerű, a probléma az, hogy ha a válságadónak eltúlzott a mértéke, az "fordítva fog elsülni", akár még élesebb is lehet a verseny - mutatott rá a főtitkár.

A válságadó áthárításának megakadályozására Font Sándor országgyűlési képviselő (Fidesz), önálló képviselői indítványként javaslatot nyújtott be az egyes agrártárgyú törvények módosításáról, ez főként a beszállítók és a kereskedők kapcsolatának pontosítására irányul. A javaslatról Vámos György elmondta: az szigorú, de tárgyszerű, a kereskedők számára többségében olyan pontokat tartalmaz, amelyeket működésükbe át tudnak vezetni.

Vámos György szerint két pont körül alakulhat ki vita. Az egyik az úgynevezett logisztikai díjnak a megszüntetése. A gyakorlatban ez csak annyit fog jelenteni, hogy a gyártónak és a kereskedőnek új alapokon kell megegyezni a szállítási költségekről.

Nagyobb problémát jelent - minden üzletlánc esetében -, az akciókkal kapcsolatos 30 napon belüli elszámolás. A gyártó igénye jogos, hogy ha egy akcióhoz engedményt ad, azt a kereskedő ne használja fel szándékosan nyereségszerzésre, tehát ne rendeljen kétszer annyi akciós terméket, mint amennyi várhatóan az akcióban elfogy. Az elszámolás azonban időigényesebb a jogszabálytervezetben szereplő 30 napnál, továbbá sok üzlet esetében a napi leltározást is szükségessé tenné. Az OKSZ ezért azt javasolja, hogy ezt a pontot árnyaltabban kellene megfogalmazni - fogalmazott a főtitkár.

MTI

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG