1p
Összességében növekvő fogyasztás várható a kereskedelemben 2011-ben - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára
Összességében növekvő fogyasztás várható a kereskedelemben 2011-ben - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI-nek.

Vámos György emlékeztetett arra, hogy a kormány a költségvetés beterjesztésekor 2,5 százalékos növekedéssel számolt. Ennek egy része jut a háztartások fogyasztásának a felét jelentő kereskedelemre.

Kifejtette: a bővülés ütemét azonban több tényező befolyásolhatja. Ilyen például az üzemanyagár vagy az élelmiszerek drágulása, utóbbira hatással lehet még 2011 tavaszán is az őszi alapanyag-áremelkedés. Alakíthatja még a fogyasztást a téli hideg ára, amely a fűtésszámla kifizetésekor jelentkezik és a forint árfolyamának az alakulása, a devizahiteleseknek ugyanis ez is jelentős költségtényező.

A szja változása nyomán azonban sok családnak több marad majd a borítékban 2011-ben és az említett befolyásoló tényezők mellett  összességében a fogyasztás növekedni fog - mondta az OKSZ főtitkára.

Vámos György emlékeztetett arra, hogy a válságadóval sújtott nemzetközi cégek tulajdonosai az Európai Bizottsághoz fordultak az adó kapcsán. "Ez nem hiba, hiszen egy tulajdonosnak elemi érdeke minden lehetséges fórum elé vinni az ügyét, abban ugyanakkor Orbán Viktor miniszterelnöknek igaza van, hogy a válságadóról a döntést a magyar kormány hozta. A nemzetközi fellépést azonban nem szabad lebecsülni" - vélte a szakember.

A kereskedőkről szólva az OKSZ főtitkára úgy fogalmazott, hogy ha a tulajdonos látja, Magyarországon "kitermelhető" a válságadó, akkor azt el kell fogadnia, a befektetések megtérülését ugyanis a válságadó hosszabb távon nyilvánvalóan nem befolyásolja. Amennyiben azonban a magyarországi piacon nem "termelhető ki" a válságadó, az már zavarhatja a tulajdonost - mondta Vámos György.

"A válságadó kapcsán a mérték és az arány vitatható, tehát feltehetően célszerű lenne ezt felülvizsgálni" - fogalmazott Vámos György. Hozzátette: valószínűleg van olyan kormányzati szándék is, hogy a kiskereskedelemben fékezzék a versenyt a kisebb szereplők érdekében. Ez a megközelítés tehát ésszerű, a probléma az, hogy ha a válságadónak eltúlzott a mértéke, az "fordítva fog elsülni", akár még élesebb is lehet a verseny - mutatott rá a főtitkár.

A válságadó áthárításának megakadályozására Font Sándor országgyűlési képviselő (Fidesz), önálló képviselői indítványként javaslatot nyújtott be az egyes agrártárgyú törvények módosításáról, ez főként a beszállítók és a kereskedők kapcsolatának pontosítására irányul. A javaslatról Vámos György elmondta: az szigorú, de tárgyszerű, a kereskedők számára többségében olyan pontokat tartalmaz, amelyeket működésükbe át tudnak vezetni.

Vámos György szerint két pont körül alakulhat ki vita. Az egyik az úgynevezett logisztikai díjnak a megszüntetése. A gyakorlatban ez csak annyit fog jelenteni, hogy a gyártónak és a kereskedőnek új alapokon kell megegyezni a szállítási költségekről.

Nagyobb problémát jelent - minden üzletlánc esetében -, az akciókkal kapcsolatos 30 napon belüli elszámolás. A gyártó igénye jogos, hogy ha egy akcióhoz engedményt ad, azt a kereskedő ne használja fel szándékosan nyereségszerzésre, tehát ne rendeljen kétszer annyi akciós terméket, mint amennyi várhatóan az akcióban elfogy. Az elszámolás azonban időigényesebb a jogszabálytervezetben szereplő 30 napnál, továbbá sok üzlet esetében a napi leltározást is szükségessé tenné. Az OKSZ ezért azt javasolja, hogy ezt a pontot árnyaltabban kellene megfogalmazni - fogalmazott a főtitkár.

MTI

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG