A törvényi előírás egyértelmű
A KRESZ kimondja, hogy minimum 1,6 milliméteres profilmélység az elvárás a hazai utakon. Ez vonatkozik természetesen a téli gumikra is. Ha akár csak egy milliméterrel is ez alá az érték alá kopik bármelyik gumid, és a hatósági ellenőrzés során erre fény derül, akkor pénzbírságra számíthatsz.
Teljességgel érthető, ha úgy gondolod, hogy 1 vagy 2 tizedmilliméteren már nem múlik semmi, de a szabályt akkor is be kell tartani. A határértéket mégiscsak meg kellett húzni valahol, ráadásul a szakértők szerint ez már jóval az alatt az érték alatt van, ami ideális. Szóval ha teheted, akkor ne várd meg azt, hogy úgymond a határon táncolj, hanem hamarabb válts új abroncsokra.
Biztonsági szempontból az az ideális, ha legalább 4 milliméter profilmélységű abroncsokon közlekedsz. Nyugati szomszédunknál, Ausztriában egyébként ez a határérték van előírva, úgyhogy ha a jövőben tervezel ilyen irányú utat, akkor ezt jó, ha észben tartod. A minimális érték országonként eltérő, így külföldi utazás előtt mindig célszerű áttanulmányozni a helyi szabályokat a gumik kapcsán.
A tél gumi profilmélységének ellenőrzése házilag
Mint írtuk, a profilmélység ellenőrzése nem túl komplikált dolog. A téli gumikon TWI jelet helyeznek el. A vízelvezető árkokban kitüremkedések találhatók az abroncs ezen pontján. Azt kell megvizsgálnod, hogy a kitüremkedés mélyebben van-e, mint a gumi futófelülete. Ha igen, akkor elérted azt a bizonyos 1,6 milliméteres kritikus pontot, ideje új abroncsokra váltani!
Vannak olyan abroncsok, ahol már százalékos mutató vagy más jelzés a TWI. A profilmélységet egyébként kifejezetten erre a célra készített mechanikus vagy digitális mélységmérővel is megmérheted. A legolcsóbb változatok csupán néhány száz forintba kerülnek, és tökéletesen képesek ellátni a feladatukat.
Ne légy rest több helyen is megmérni a téli gumi profilmélységét, mivel nem feltétlenül egyenletes mértékben kopik a gumi. Ha volt koccanásos baleseted, és a futóművet nem ellenőriztetted szerelővel, akkor ennek esélye jelentősebb.
Kérd bátran szakember segítségét!
A hajolás és a guggolás nem mindenki számára olyan egyszerű, főleg a kor előrehaladtával okozhat ez problémát. Ha mozgásodban korlátozott vagy, az nem jelenti azonban azt, hogy nem kellene törődnöd az abroncsaiddal.
A szervizekben a gumicsere alkalmával amúgy is meg szokták mérni a gumiabroncs profilmélységét. Ha maguktól nem ajánlanák ezt fel, kérd meg az ott dolgozókat erre. Ügyelj arra, hogy mind a négy kerék állapotát mérjék fel, hiszen az, ha a bal első gumi állapota megfelelő, nem jelent garanciát arra, hogy a jobb hátsóé is az.