1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Februárban tovább folytatódott az élelmiszerárak emelkedése a hipermarketekben: lejártak az áfaemelkedés hatását kiszűrő januári akciók, az év eleji 3,7 százalékos havi áremelkedést februárban újabb 1,8 százalékos drágulás követte. A Privátbankár Árkosár ellenértéke így történelmi magasságba emelkedett: átlagosan 16 455 forintot kellett fizetnünk képzelt nagybevásárlásunk végén.

Február 9-i árkörképünk során az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy hipermarketében mértük fel 30 termékből álló élelmiszer-mintakosarunk árának alakulását. Februárban már egyetlen egységben sem úsztuk meg 16 ezer forint alatt a nagybevásárlást, a kosárérték 837 forinttal, 5,4 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt. Az 1,8 százalékos havi áremelkedés 289 forintos pluszt jelent.

A hathónapos mozgóátlag áttörése ismét trendfordulót jelentett

Ezúttal a Tesco volt az egyetlen hely, ahol minimális árcsökkenést mérhettünk: 0,2 százalékkal kevesebbet szerepelt a számlán, mint egy hónapja. Éves szinten itt mértük a legalacsonyabb (3,4 százalékos) áremelkedést. A Cora 1,1 százalékkal drágább, mint egy hónapja, és 5,1 százalékkal kerül többe, mint egy éve. Az áremelkedést az Auchan vezette, 4,6 százalékos havi és 7,7 százalékos éves adattal. A mezőny ennek megfelelően összerázódott, de a múlt havi sorrend nem borult fel.


Az Auchan a drágulás ellenére továbbra is a legolcsóbb, a Cora lett a második, a Tesco pedig bár 3,3 százalékra megközelítette az Auchant, de továbbra is a harmadik helyen áll.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A legolcsóbb és a legdrágább hely között ezúttal csak 560 forint volt a különbség, az igazán nagy spórolás tehát csak úgy lehetséges, ha mindent ott vásárolnánk, ahol az a legolcsóbb. Így 15 226 forintból meglennének az élelmiszerek, azt azonban kevesen engedhetik meg maguknak, hogy 1229 forintos spórolás miatt három különböző helyen, tripla utazgatás, idő vagy létszám mellett intézzék el a nagybevásárlást. Mellesleg a legolcsóbb termékek árának összege 3,7 százalékkal magasabb, mint egy hónapja.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi összehasonlításban a legnagyobb áremelkedést a zöldségosztályon találtuk: a krumpli 45,5, a banán 15,8 százalékkal lett drágább. 10 százaléknál nagyobb mértékben emelkedett a kenyér, a tojás, a chips, a kóla, az olaj és a tejföl is. A májas, a sajt és a pezsgő viszont több mint 10 százalékkal került kevesebbe, mint januárban.

Egy év alatt a tojás drágult a legtöbbet: több mint 50 százalékkal mértünk magasabb átlagárat, mint egy éve. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a kávé, a chips, a cukor, a tészta, a margarin és a kóla egy év alatt. Komolyabb árcsökkenést csak a krumplinál mértünk (-52 százalék).

Havi legolcsóbbak

A KSH kedden közli gyorsjelentését az infláció januári alakulásáról.

Ha olcsón akarunk friss garnélát venni (a szónak a közvetlen tengeri kapcsolattal nem rendelkező országban vett értelmében), csak a Corában találunk jégre tett (de nem mirelit) ízeltlábúakat, kilónként 3699 forintért. Az elkészítéséhez szükség lesz olívaolajra - ebből a legolcsóbbakat rendszerint műanyag flakonban árulják. Az Auchanban a spanyol Abaco literje 783 forint, ugyanez a Corában literenként 799 forintért volt kapható. A Tescóban a Cook's Kitchen 1115 forintért volt a legolcsóbb az aktuális kínálatból.

Aki köretnek A minőségű rizst választ, az Auchanban 229 forintért megkaphatja kilóját; a Tescóban 344, a Corában 419 forintért találtuk a legolcsóbbat. Kísérőnek olcsó, másfél literes ásványvizet ajánlunk: az Auchanban a Zafír literre átszámítva 28 forintba kerül, a Tesco Aquariusa 30 forint, a Corában a Winny Aquarius 33 forint volt literenként ottjártunkkor.

A régi trükk sosem megy ki a divatból

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Az áruházak polcaira kerülő termékek gyártói továbbra is előszeretettel nyúlnak az áremelésnek a trükkösebb, kevésbé nyilvánvaló módszeréhez, hátha a kevésbé figyelmes vásárlókat abba a hitbe ringathatják, hogy nem kell mélyebben a zsebükbe nyúlni. Az árcímke átírásának pszichológiai hatásánál lényegesen kisebb felháborodást okoz, ha csak a termék mérete zsugorodik kissé - esetenként úgy, hogy ez a csomagolásán nem is látszik.

Felmérésünk kezdete óta számos ilyen trükkös áremeléssel találkoztunk (és természetesen érvényesítettük is őket az eredményekben): kevesebb filter van egyes teákban, a 90 grammos chips előbb 85, majd 77 grammosra zsugorodott (ugyanakkora zacskóban), a félkilósként megszokott száraztészták egy része már csak 400 grammos, kevesebb joghurt fér a poharakba, a tejfölöspoharak pedig sok esetben 175 helyett már csak 160-150-140 gramm tejfölt tartalmaznak, miközben a kólából is megjelent már a másfél literes - és még folytathatnánk a sort.

Egy kiló csirkemell valószínűleg mindig egy kiló marad, amíg etalon az etalon; hogy a folyamatnak hol lehet a vége, azt viszont nehéz felmérni. Kíváncsian várjuk, mikor jönnek a 90 dekás veknik, a 8,75 decis tejesdobozok, a 9 darabos tojásosdobozok, vagy a félig megtöltött viszkisüvegek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG