1p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Februárban tovább folytatódott az élelmiszerárak emelkedése a hipermarketekben: lejártak az áfaemelkedés hatását kiszűrő januári akciók, az év eleji 3,7 százalékos havi áremelkedést februárban újabb 1,8 százalékos drágulás követte. A Privátbankár Árkosár ellenértéke így történelmi magasságba emelkedett: átlagosan 16 455 forintot kellett fizetnünk képzelt nagybevásárlásunk végén.

Február 9-i árkörképünk során az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy hipermarketében mértük fel 30 termékből álló élelmiszer-mintakosarunk árának alakulását. Februárban már egyetlen egységben sem úsztuk meg 16 ezer forint alatt a nagybevásárlást, a kosárérték 837 forinttal, 5,4 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt. Az 1,8 százalékos havi áremelkedés 289 forintos pluszt jelent.

A hathónapos mozgóátlag áttörése ismét trendfordulót jelentett

Ezúttal a Tesco volt az egyetlen hely, ahol minimális árcsökkenést mérhettünk: 0,2 százalékkal kevesebbet szerepelt a számlán, mint egy hónapja. Éves szinten itt mértük a legalacsonyabb (3,4 százalékos) áremelkedést. A Cora 1,1 százalékkal drágább, mint egy hónapja, és 5,1 százalékkal kerül többe, mint egy éve. Az áremelkedést az Auchan vezette, 4,6 százalékos havi és 7,7 százalékos éves adattal. A mezőny ennek megfelelően összerázódott, de a múlt havi sorrend nem borult fel.


Az Auchan a drágulás ellenére továbbra is a legolcsóbb, a Cora lett a második, a Tesco pedig bár 3,3 százalékra megközelítette az Auchant, de továbbra is a harmadik helyen áll.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A legolcsóbb és a legdrágább hely között ezúttal csak 560 forint volt a különbség, az igazán nagy spórolás tehát csak úgy lehetséges, ha mindent ott vásárolnánk, ahol az a legolcsóbb. Így 15 226 forintból meglennének az élelmiszerek, azt azonban kevesen engedhetik meg maguknak, hogy 1229 forintos spórolás miatt három különböző helyen, tripla utazgatás, idő vagy létszám mellett intézzék el a nagybevásárlást. Mellesleg a legolcsóbb termékek árának összege 3,7 százalékkal magasabb, mint egy hónapja.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi összehasonlításban a legnagyobb áremelkedést a zöldségosztályon találtuk: a krumpli 45,5, a banán 15,8 százalékkal lett drágább. 10 százaléknál nagyobb mértékben emelkedett a kenyér, a tojás, a chips, a kóla, az olaj és a tejföl is. A májas, a sajt és a pezsgő viszont több mint 10 százalékkal került kevesebbe, mint januárban.

Egy év alatt a tojás drágult a legtöbbet: több mint 50 százalékkal mértünk magasabb átlagárat, mint egy éve. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a kávé, a chips, a cukor, a tészta, a margarin és a kóla egy év alatt. Komolyabb árcsökkenést csak a krumplinál mértünk (-52 százalék).

Havi legolcsóbbak

A KSH kedden közli gyorsjelentését az infláció januári alakulásáról.

Ha olcsón akarunk friss garnélát venni (a szónak a közvetlen tengeri kapcsolattal nem rendelkező országban vett értelmében), csak a Corában találunk jégre tett (de nem mirelit) ízeltlábúakat, kilónként 3699 forintért. Az elkészítéséhez szükség lesz olívaolajra - ebből a legolcsóbbakat rendszerint műanyag flakonban árulják. Az Auchanban a spanyol Abaco literje 783 forint, ugyanez a Corában literenként 799 forintért volt kapható. A Tescóban a Cook's Kitchen 1115 forintért volt a legolcsóbb az aktuális kínálatból.

Aki köretnek A minőségű rizst választ, az Auchanban 229 forintért megkaphatja kilóját; a Tescóban 344, a Corában 419 forintért találtuk a legolcsóbbat. Kísérőnek olcsó, másfél literes ásványvizet ajánlunk: az Auchanban a Zafír literre átszámítva 28 forintba kerül, a Tesco Aquariusa 30 forint, a Corában a Winny Aquarius 33 forint volt literenként ottjártunkkor.

A régi trükk sosem megy ki a divatból

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Az áruházak polcaira kerülő termékek gyártói továbbra is előszeretettel nyúlnak az áremelésnek a trükkösebb, kevésbé nyilvánvaló módszeréhez, hátha a kevésbé figyelmes vásárlókat abba a hitbe ringathatják, hogy nem kell mélyebben a zsebükbe nyúlni. Az árcímke átírásának pszichológiai hatásánál lényegesen kisebb felháborodást okoz, ha csak a termék mérete zsugorodik kissé - esetenként úgy, hogy ez a csomagolásán nem is látszik.

Felmérésünk kezdete óta számos ilyen trükkös áremeléssel találkoztunk (és természetesen érvényesítettük is őket az eredményekben): kevesebb filter van egyes teákban, a 90 grammos chips előbb 85, majd 77 grammosra zsugorodott (ugyanakkora zacskóban), a félkilósként megszokott száraztészták egy része már csak 400 grammos, kevesebb joghurt fér a poharakba, a tejfölöspoharak pedig sok esetben 175 helyett már csak 160-150-140 gramm tejfölt tartalmaznak, miközben a kólából is megjelent már a másfél literes - és még folytathatnánk a sort.

Egy kiló csirkemell valószínűleg mindig egy kiló marad, amíg etalon az etalon; hogy a folyamatnak hol lehet a vége, azt viszont nehéz felmérni. Kíváncsian várjuk, mikor jönnek a 90 dekás veknik, a 8,75 decis tejesdobozok, a 9 darabos tojásosdobozok, vagy a félig megtöltött viszkisüvegek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megjósolták a fogadóirodák Trump győzelmét
Natív tartalom | 2024. november 6. 12:51
A csatatérállamok drámai hajrája rendkívüli izgalmat hozott az USA elnöki posztjáért vívott versenyben. Magyarországon idén először lehetett fogadni az elnökválasztásra, és jelentős számban fogadtak jó érzékkel Trump győzelmére.
Vásárló Buksza: baktériumcunami vagy tisztaság a lakásban? Kisokos a mosogatószivacsokhoz, törlőkendőkhöz
Buksza blog | 2024. november 4. 16:17
A háztartásokban használt tisztítóeszközöket időnként ki kell dobni, ám az meglepő, hogy a szakértők szerint milyen gyakran kell ezt megtenni.
Vásárló Összeomlás előtt az étteremlánc, a magyar leány időben váltott
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:36
A Magyarországon is ismert amerikai TGI Friday’s könnyen lehet, hogy teljesen eltűnik a színről.
Vásárló Kitört a tojásválság, elszálltak az árak: külföldről dobnak mentőövet a szlovák vásárlóknak
Buksza blog | 2024. november 4. 10:27
Szlovákiában a tavalyi madárinfluenza-járvány után ősszel is kitört egy hasonló fertőzés, így várhatóan hazai forrásból nem lesz elég tojás a boltokban. Az árak természetesen nőnek.
Vásárló Három rangos nemzetközi díj a fővárosi luxushotelnek
Natív tartalom | 2024. november 4. 07:00
Három díjat nyert a Mystery Hotel Budapest az Észak-Írországban található Galgormban megrendezett 18. World Luxury Hotel Awards gálán.
Vásárló A Penny célba veszi a nyugdíjasokat, dedikált termékeket kapnak az olasz boltokban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 3. 10:37
Olaszországban a Penny kifejezetten az idősek, nyugdíjasok igényeire szabott termékcsaládot hoz forgalomba. A boltlánc szerint a cikkek nagyon egészségesek és csábító a márkanevük.
Vásárló Kid Rock, Elon Musk vagy épp Barack Obama is befolyásolja a nyereményszorzókat – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2024. november 2. 08:56
Milyen nüanszok befolyásolják az oddsokat? Kit látnak esélyesebbnek a Fehér Házért folyó versenyben a magyarok? Kire fogadnak a férfiak és kire a hölgyek? Mi alapján döntenek a fogadók? Milyen eseményekre lehet fogadni, és mekkora nyereményt remélhetnek? Milyen veszélyek leselkednek azokra, akik nem a kellő körültekintéssel választanak fogadóirodát? Ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Tulik Ágnessel, a Vegas.hu marketingigazgatójával.
Vásárló A Lidl tényleg meghökkentő lépéssel rukkolt elő, bevetette Dr. Günstiget
Buksza blog | 2024. november 1. 14:35
Alaposan megdolgoztatta marketingeseit a Lidl az idei bevásárlási szezon előtt, hogy olyan reklámokkal álljanak elő, amelyek ki tudnak tűnni a vásárlókat elárasztó hirdetésözönből.
Vásárló Folytatódik a műanyagpalack-háború: nekimentek a Coca-Colának és a Pepsinek
Buksza blog | 2024. november 1. 12:58
Vásárlóik átverésével vádolja az Egyesült Államok legnépesebb megyéjének önkormányzata a két legismertebb kólacéget, mert műanyagpalackjaik szerinte nem igazán újrahasznosíthatók.
Vásárló Kihúzta a gyufát, nagy bajba kerülhet a Temu
Buksza blog | 2024. október 31. 18:57
Az Európai Bizottság elégedetlen a Temu által benyújtott jelentéssel, amely arról számolt be, milyen intézkedésekkel igyekeztek megakadályozni, hogy gyanús termékek kerüljenek fel az elektronikus piacterükre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG