A Népszabadság szerint az M3-as metró járműparkjának cseréjéről is szó eshetett Orbán Viktor miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök között.
A lap emlékeztetett, Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban levélben kérte Németh Lászlóné fejlesztési minisztert, hogy a 3-as vonal szovjet/ orosz gyártmányú „kritikus” műszaki állapotú szerelvényeinek felújítására, „újraépítésére” vonatkozó beszerzést mentesítse a közbeszerzési törvény alól, lévén a „gördülőállomány modernizációja” alapvetően „biztonsági szempontok miatt” nem várhatja ki a közbeszerzési eljárások „időtávját”. Az M3-as metró üzemeltetési kockázata folyamatosan nő, és a jelenlegi ismeretek alapján senki sem tudja biztonsággal megbecsülni, hogy mikor kell leállítani a járműveket.
Az üzletet egyébként nem a főváros kezdeményezte, hanem a lehetséges orosz partner. A lap információi szerint a Metrowagonmash a BKV egyik korábbi – az energetikai szektorban is megfordult – vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre.
A kocsik felújításának költségét 65-75milliárdra becsülik, az új kocsik beszerzését ennek legalább a duplájára. Az orosz beszállítóval történő esetleges szerződéskötés komoly szépséghibája, hogy ebben az esetben a főváros elesne az uniós támogatástól, mivel ehhez nyílt közbeszerzési pályázatot kellene hirdetni, amelyen elvileg bárki indulhatna.