5p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A járvány miatt Budapestről, Prágából és Krakkóból is eltűntek a brit legénybúcsúsok - ez a vendéglátásban krízist, a helyi lakosok körében nyugodt alvást hozott. A bulivárosok vezetői ígérik: a vírus legyőzésének idejére fenntarthatóbb, a helyieknek is kedvező turisztikai stratégiával rukkolnak elő.

Évek óta először nyugodtan alszanak a budapesti bulinegyed tősgyökeres lakosai, a krakkói főtér üres, és folyamatos közelharc helyett teljesen nyugodtan át lehet sétálni a prágai Károly-hídon, kezdi a kelet-európai buliközpontok koronavírus ideje alatti számbavételét a Guardian cikke.

A járvány persze óriási sebet ütött azon városok vendéglátó ágazatán is, melyek a közmondásos brit legénybúcsúk kedvelt célpontjai, de a kényszerszünet miatt most a buliközpontoknak lehetőségük adódik arra, hogy átgondolják, mit kezdjenek a túlturistásodottságukkal.

Lehetőség az újratervezésre

A fapados repülőjáratok megjelenése párosítva a nyugati pénztárcával mérve alacsony árakkal egyszerre átok és áldás. Barbora Hrubá, a Prága turisztikai stratégiájáért felelős testület képviselője azt mondta a lapnak, hogy a prágaiak már hosszú ideje panaszkodnak arról, hogy úgy érzik, a város már nem az övék. A számok tükrében ez érthető: évi 9 millió nemzetközi látogató keresi fel a cseh fővárost, mellyel az Európa negyedik leglátogatottabb városa, Párizs, London és Róma után. A turistákat azonban jellemzően nem érdekli az ország többi része, sőt, Prága nagyja se: átlagosan 2,4 napot töltenek ott, az idő java részében a sörözőkkel megpakolt óvárosba zsúfolódva. Emiatt a helyi élet az utóbbi években többnyire ki is szorult a városközpontból.

"Ez egy remek lehetőség, hogy máshogyan építsük- és indítsuk újra a turizmust a városban. Más látogatókat akarunk, akik mást is megnéznek, nem csak a leghíresebb műemlékeket a városközpontban"

- mondta Hrubá.

Karácsony Gergely is arról beszél, hogy mint annyi más nagy európai turistaközpontban, itt is besokalltak már az emberek a turizmus mértékétől. Budapest főpolgármesterének a szándéka az, hogy szétterítsék a turisztikailag érdekes pontokat a városban, és hogy megváltozzon az idelátogatók összetétele - ne csak részeg legénybúcsúsok látogassanak a magyar fővárosba.

"Egyetértek azzal, hogy most kell újratervezni a teljes budapesti turizmust, hogy fenntarthatóbb legyen, a szónak abban az értelmében, hogy a helyi lakosság és a turisták közötti érdekellentéteket kigyomlálja, és alkalmas legyen arra, hogy több turisztikai látványosságot kínáljunk fel a városon belül"

- mondta Karácsony nemrég a 444-nek.

Válaszd a hazait - mást nagyon úgyse tudsz

Az ezen való morfondírozás nem új fejlemény, Európa-szerte az volt a mantra az utóbbi években, hogy vissza kell adni a városokat a helyieknek. De a korona-kényszerszünet most olyan lehetőséget teremtett a stratégiák újragondolására, ami sokkal nehezebb lett volna a normál üzemmódban működő városokban, a turistaözön közepette.

Idén nyáron a belföldi turizmus kerül fókuszba. A közép-európai országok jellemzően gyorsan mozdultak a koronavírus megjelenésére, és a hamar életbe léptetett korlátozásoknak köszönhetően a nyugat-európai adatoknál jóval kevésbé tragikus számokkal sikerült kivédekezni a járvány első hullámát. Az egész régió, így Magyarország is már a lazítás időszakában van, és bár a szomszédos országokból való beutazás is egyre puhul, azért a határok teljes megnyitására még valószínűleg várni kell.

A Duna-part a Batthyány térnél 2020. május 3-án. (Fotó: Wéber Balázs/Privátbankár.hu)
A Duna-part a Batthyány térnél 2020. május 3-án. (Fotó: Wéber Balázs/Privátbankár.hu)

A magyar nyár valószínűleg úgy fog kinézni, hogy a vidék feltelik, miközben a főváros kiürül - de most az ideiglenesen távozók helyére nem áramlanak majd nagy számban külföldiek. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója nemrég arról nyilatkozott a szervezet honlapján, hogy a belföldi turizmus valószínűleg túl fogja szárnyalni a tavalyi teljesítményét. Mint mondta, a foglalások aránya vidéken júniusra még csupán 16 százalék, júliusra viszont már 41 százalék, augusztusra pedig 59 százalék. Budapesten a külföldi vendégek elmaradása miatt egyelőre kedvezőtlenebb a helyzet, hiszen a júliusi foglalási arány 25 százalék, az augusztusi 35 százalék. A szálláshelyek egy része ugyanakkor csak később nyit, így ezzel együtt a foglalások száma is nőhet.

Csehország nem hagyja annyiban a főváros turisztikai értelmben vett parlagon heverését, és több programot is indítottak, mellyel Prága felfedezésére buzdítják a vidéki cseheket. Az eddigi gyakorlat az volt, hogy jöttek ők ugyan vidékről, de csak egy koncert vagy más rendezvény kedvéért, és nem töltöttek el egy vendégéjszakát sem a városban a külföldi turisták hatására felsrófolt árak miatt. Idén sem külföldiektől, sem külföldiekre szabott áraktól nem kell tartani.

A lengyel kormány azt fontolgatja, hogy minden teljes munkaidős lengyel dolgozónak kiállít egy ezer zlotyis - 78 ezer forintos - utalványt, melyet csak belföldi utazásra lehet felhasználni. Így akarják felpörgetni az ágazatot.

Reménytelenség, remény

Közhely, de turizmusnak most a legkisebb segítségre is óriási szüksége van. Budapesten például hiába nyithattak újra a vendéglátóegységek, a lazítás első hetében, amikor még csak a teraszok működhettek, így is az üzletek fele zárva maradt a fővárosi bevásárlóutcákban - egyszerűen azért, mert nincsenek turisták.

Több egység tulaja is úgy látta, hogy a nyitással csak a meglévő veszteségeiket növelnék. Aki kinyitott, annak kevés vendéggel, 20-30 százalékos bevétellel zajlott a kijárási korlátozások utáni első hét. Múlt péntektől már a fővárosi vendéglátóhelyek belső terei is kinyithattak, ez talán hoz egy kis enyhülést, bár a külföldi látágatók hada nélkül ez is kérdéses.

Mindenesetre most az a remény él, hogy ha a döntéshozók úgy gondolják újra a városok turisztikai stratégiáit, hogy megfelelő hangsúlyt fektetnek a helyiek nézőpontjára, akkor olyan városok születhetnek, melyek a turisták számára is vonzóbbak. Hrubá így foglalta össze:

"Ha a helyiek boldogok, a vendégek is azok lesznek."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG