5p

A járvány miatt Budapestről, Prágából és Krakkóból is eltűntek a brit legénybúcsúsok - ez a vendéglátásban krízist, a helyi lakosok körében nyugodt alvást hozott. A bulivárosok vezetői ígérik: a vírus legyőzésének idejére fenntarthatóbb, a helyieknek is kedvező turisztikai stratégiával rukkolnak elő.

Évek óta először nyugodtan alszanak a budapesti bulinegyed tősgyökeres lakosai, a krakkói főtér üres, és folyamatos közelharc helyett teljesen nyugodtan át lehet sétálni a prágai Károly-hídon, kezdi a kelet-európai buliközpontok koronavírus ideje alatti számbavételét a Guardian cikke.

A járvány persze óriási sebet ütött azon városok vendéglátó ágazatán is, melyek a közmondásos brit legénybúcsúk kedvelt célpontjai, de a kényszerszünet miatt most a buliközpontoknak lehetőségük adódik arra, hogy átgondolják, mit kezdjenek a túlturistásodottságukkal.

Lehetőség az újratervezésre

A fapados repülőjáratok megjelenése párosítva a nyugati pénztárcával mérve alacsony árakkal egyszerre átok és áldás. Barbora Hrubá, a Prága turisztikai stratégiájáért felelős testület képviselője azt mondta a lapnak, hogy a prágaiak már hosszú ideje panaszkodnak arról, hogy úgy érzik, a város már nem az övék. A számok tükrében ez érthető: évi 9 millió nemzetközi látogató keresi fel a cseh fővárost, mellyel az Európa negyedik leglátogatottabb városa, Párizs, London és Róma után. A turistákat azonban jellemzően nem érdekli az ország többi része, sőt, Prága nagyja se: átlagosan 2,4 napot töltenek ott, az idő java részében a sörözőkkel megpakolt óvárosba zsúfolódva. Emiatt a helyi élet az utóbbi években többnyire ki is szorult a városközpontból.

"Ez egy remek lehetőség, hogy máshogyan építsük- és indítsuk újra a turizmust a városban. Más látogatókat akarunk, akik mást is megnéznek, nem csak a leghíresebb műemlékeket a városközpontban"

- mondta Hrubá.

Karácsony Gergely is arról beszél, hogy mint annyi más nagy európai turistaközpontban, itt is besokalltak már az emberek a turizmus mértékétől. Budapest főpolgármesterének a szándéka az, hogy szétterítsék a turisztikailag érdekes pontokat a városban, és hogy megváltozzon az idelátogatók összetétele - ne csak részeg legénybúcsúsok látogassanak a magyar fővárosba.

"Egyetértek azzal, hogy most kell újratervezni a teljes budapesti turizmust, hogy fenntarthatóbb legyen, a szónak abban az értelmében, hogy a helyi lakosság és a turisták közötti érdekellentéteket kigyomlálja, és alkalmas legyen arra, hogy több turisztikai látványosságot kínáljunk fel a városon belül"

- mondta Karácsony nemrég a 444-nek.

Válaszd a hazait - mást nagyon úgyse tudsz

Az ezen való morfondírozás nem új fejlemény, Európa-szerte az volt a mantra az utóbbi években, hogy vissza kell adni a városokat a helyieknek. De a korona-kényszerszünet most olyan lehetőséget teremtett a stratégiák újragondolására, ami sokkal nehezebb lett volna a normál üzemmódban működő városokban, a turistaözön közepette.

Idén nyáron a belföldi turizmus kerül fókuszba. A közép-európai országok jellemzően gyorsan mozdultak a koronavírus megjelenésére, és a hamar életbe léptetett korlátozásoknak köszönhetően a nyugat-európai adatoknál jóval kevésbé tragikus számokkal sikerült kivédekezni a járvány első hullámát. Az egész régió, így Magyarország is már a lazítás időszakában van, és bár a szomszédos országokból való beutazás is egyre puhul, azért a határok teljes megnyitására még valószínűleg várni kell.

A Duna-part a Batthyány térnél 2020. május 3-án. (Fotó: Wéber Balázs/Privátbankár.hu)
A Duna-part a Batthyány térnél 2020. május 3-án. (Fotó: Wéber Balázs/Privátbankár.hu)

A magyar nyár valószínűleg úgy fog kinézni, hogy a vidék feltelik, miközben a főváros kiürül - de most az ideiglenesen távozók helyére nem áramlanak majd nagy számban külföldiek. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója nemrég arról nyilatkozott a szervezet honlapján, hogy a belföldi turizmus valószínűleg túl fogja szárnyalni a tavalyi teljesítményét. Mint mondta, a foglalások aránya vidéken júniusra még csupán 16 százalék, júliusra viszont már 41 százalék, augusztusra pedig 59 százalék. Budapesten a külföldi vendégek elmaradása miatt egyelőre kedvezőtlenebb a helyzet, hiszen a júliusi foglalási arány 25 százalék, az augusztusi 35 százalék. A szálláshelyek egy része ugyanakkor csak később nyit, így ezzel együtt a foglalások száma is nőhet.

Csehország nem hagyja annyiban a főváros turisztikai értelmben vett parlagon heverését, és több programot is indítottak, mellyel Prága felfedezésére buzdítják a vidéki cseheket. Az eddigi gyakorlat az volt, hogy jöttek ők ugyan vidékről, de csak egy koncert vagy más rendezvény kedvéért, és nem töltöttek el egy vendégéjszakát sem a városban a külföldi turisták hatására felsrófolt árak miatt. Idén sem külföldiektől, sem külföldiekre szabott áraktól nem kell tartani.

A lengyel kormány azt fontolgatja, hogy minden teljes munkaidős lengyel dolgozónak kiállít egy ezer zlotyis - 78 ezer forintos - utalványt, melyet csak belföldi utazásra lehet felhasználni. Így akarják felpörgetni az ágazatot.

Reménytelenség, remény

Közhely, de turizmusnak most a legkisebb segítségre is óriási szüksége van. Budapesten például hiába nyithattak újra a vendéglátóegységek, a lazítás első hetében, amikor még csak a teraszok működhettek, így is az üzletek fele zárva maradt a fővárosi bevásárlóutcákban - egyszerűen azért, mert nincsenek turisták.

Több egység tulaja is úgy látta, hogy a nyitással csak a meglévő veszteségeiket növelnék. Aki kinyitott, annak kevés vendéggel, 20-30 százalékos bevétellel zajlott a kijárási korlátozások utáni első hét. Múlt péntektől már a fővárosi vendéglátóhelyek belső terei is kinyithattak, ez talán hoz egy kis enyhülést, bár a külföldi látágatók hada nélkül ez is kérdéses.

Mindenesetre most az a remény él, hogy ha a döntéshozók úgy gondolják újra a városok turisztikai stratégiáit, hogy megfelelő hangsúlyt fektetnek a helyiek nézőpontjára, akkor olyan városok születhetnek, melyek a turisták számára is vonzóbbak. Hrubá így foglalta össze:

"Ha a helyiek boldogok, a vendégek is azok lesznek."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG