Talán még ma odaér |
Az e-kereskedelem teljes kiskereskedelmen belüli részesedése a két számjegyű éves növekedési ütem ellenére ugyan még mindig nem érte el a 10 százalékot Európában, mégis egyre több iparág és termék számára válik megkerülhetetlen szereplővé. A kezdetben népszerű könyvek mellett immár műszaki cikkek, friss élelmiszerek, ruházati vagy éppen pipereholmik esetén is mindennaposnak számít az online rendelés.
Az e-kereskedelem fejlődése kiemelkedően befolyásolja a vásárlóhoz való kiszállítás értékláncában résztvevő szereplőket. A legjelentősebb változás azonban a csomagkézbesítő vállalkozásokat érinti, ők azok, akik a logisztikai folyamat utolsó elemeként eljuttatják az ügyfél rendelését egy általa kiválasztott átadóhelyre, ezt közölte a Roland Berger a Privátbankár.hu-val.
A futároktól egy darabig még nem kell búcsúzni
Jelenleg az internetes vásárlások többsége még mindig házhozszállítással történik. A magasabb szintű vevői elvárások (mint például a gyors kiszállítás, a rugalmas hozzáférés, vagy a kedvező díjak) és a technológiai innovációk (pl. automatizált eszközök) azonban együttesen teljesen új csomagátvételi üzleti modellek és együttműködések elterjedéséhez vezetnek. Míg startup cégek közösségi szolgáltatásokra épülve kísérleteznek csomagkézbesítéssel, addig a logisztikai szereplők okos csomagautomatákat telepítenek, az e-kereskedők pedig fizikai üzlethálózattal rendelkező vállalatokkal fognak össze.
Az átvevőhelyi csomagkézbesítés szegmensében számos piaci szereplő jelent meg az elmúlt években, köztük országos postai szolgáltatók, globális csomagküldő vállalatok, kiskereskedelmi hálózatok, akár közvetlenül e-kereskedők vagy éppen innovatív startupok vesznek részt a rendelések kiszállításában.
Nálunk is rengeteg a postapont
Az átvevőhelyi csomagkézbesítés piaca Magyarországon kifejezetten fejlettnek mondható a régióhoz képest. A Magyar Posta saját és partnerhálózata mellett az árus lapterjesztő Lapker Zrt. által 2009 óta működtetett Pick Pack Pontok, valamint a GLS csomagátvételi pontjai a legnagyobb szereplők. Az országszerte több mint négyezer átvevőhely között jelentős számban találhatóak a kézbesítőcégekkel együttműködő benzinkutak, valamint további lánchoz tartozó és független kiskereskedelmi egységek is.
Ráadásul az elmúlt egy-két évben folyamatosan terjednek a csomagautomaták is, amelyek forgalmas közlekedési helyszíneken már 7/24 átvételi lehetőséget biztosítanak. A Roland Berger a magyarországi last-mile pick-up piac jelenlegi méretét 5 milliárd forintra becsüli – ez az összeg mai értéken 2030-ig akár 18 milliárd forintra nőhet. A szolgáltatás potenciálja azonban Schannen Frigyes szerint messze túlmutat a csomagátvételen: "Az átvevőhelyek stratégiai jelentőségű ügyfélkapcsolati pontokká fognak válni, ami kulcsfontosságú lesz a B2C kereskedők számára. Ezért a vállalatoknak már most meg kell kezdeniük a jövőbeli versenyelőny megalapozását."
Csúcsra járnak a webshopok – de akkor mitől félnek ennyire a magyarok? Az online kereskedelem folyamatosan fejlődik Magyarországon, jelenleg a teljes kereskedelemnek mintegy 5 százalékát adja, de számos esetben – különösen ünnepek táján – elképzelhetetlennek tartjuk nélküle az életet. Mégis, a magyarok többsége még mindig szkeptikus az online rendeléssel kapcsolatban. Égető kérdéseid vannak a biztonságról? Segítünk választ találni rá. >>> |