2012 novemberében a UPC Magyarország Kft. (UPC) levélben kereste meg előfizetőit, és érvényben lévő szerződéseik megszüntetését, illetve egy – a cég állítása szerint azzal mindenben megegyező tartalmú – új szerződés „ráutaló magatartással” történő megkötését kezdeményezte.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a levél kapcsán azonnal figyelmeztette az előfizetőket, hogy a ráutaló magatartással esetlegesen létrejövő új szerződéseik kevesebb védelmet nyújtanak számukra, mint az írásban vagy szóban megkötöttek, ezért figyelmesen olvassák el a levelet, és jelezzék a szolgáltatónál, ha ragaszkodnak meglévő szerződéseikhez.
800 ezer előfizető érdekét sértették
Az előfizetők figyelmeztetésével egyidejűleg az NMHH hivatalból is eljárást indított, hogy megállapítsa, jogszerű volt-e a UPC szerződésátalakításra irányuló kísérlete. A hatóság közleménye szerint a vizsgálat során kiderült, hogy a szolgáltató jogsértő módon járt el a szerződésátalakítások során, mert nem volt meg a szolgáltató és az előfizetők között hatályban lévő szerződések megszüntetésére irányuló közös megegyezés.
A UPC magatartása mintegy 800 ezer ügyfele érdekét sértette súlyosan, mivel figyelmen kívül hagyta az előfizetői szerződések közös megegyezéssel történő megszüntetésére vonatkozó törvényi rendelkezéseket. Az előfizetők védelme érdekében az NMHH a szolgáltatót első fokon 60 millió forintos bírsággal sújtotta.
60 milliós bírság
Az NMHH a UPC fellebbezésére született másodfokú határozatában helybenhagyta az elsőfokú hatóság 60 milliós bírságról szóló döntését, és rendelkezett az érintett előfizetői jogviszonyok helyzetéről is.A határozat szerint a UPC levelében foglaltakkal ellentétben az előfizetők korábban írásban vagy szóban kötött előfizetői szerződései nem szűntek meg, és új, ráutaló magatartással megkötött előfizetői szerződések érvényesen nem jöttek létre.
A határozat alapján tehát a UPC-nek a levél kiküldése előtti, eredeti szerződésekben foglaltakhoz kell tartania magát, az ezekben foglalt jogok és kötelezettségek érvényesek az előfizetőkre. A UPC köteles a jogszerű állapot helyreállításáról 60 napon belül minden érintett előfizetőjét értesíteni, és honlapja kezdőoldalán 30 napig az NMHH által meghatározott közleményt megjelentetni. A cég a bíróságtól kérhet jogorvoslatot a határozattal szemben.