1p
A burgonya, a paradicsom drágább, meglepetésre a tojás olcsóbb lett.

Májusban a mezőgazdasági termelői árak 9,2%-kal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest. Az élő állatok és állati termékek árának növekedése (3,2%) messze elmaradt a növényi termékek áremelkedésétől (12,4%). Legnagyobb mértékben a burgonya drágult, 136%-kal, miközben a gyümölcsök ára csökkent, 11,7%-kal.

aratás

2013 májusában a gabonafélék ára 14,8%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A búza ára március óta gyakorlatilag változatlan, a kukoricáé pedig január óta csökken. Az ipari növények ára 10,2%-kal nőtt az előző év májusához mérten, ezen belül az olajos növények ára 8,5%-kal lett magasabb.

Mitől olyan drága a burgonya? És a paradicsom?

A burgonya drágult leginkább, árindexe idén májusban 136%-kal növekedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez a magas növekedés több tényezőből adódik, egyrészt 2012 elején jelentős mennyiségű burgonya volt raktáron, ami leszorította az árakat, másrészt a 2012. évi termés kisebb volt egész Európában, mint az előző években, továbbá májusban megjelent az újburgonya, ami áprilishoz viszonyítva tovább emelte az addigi magas árakat is.

A zöldségfélék ára 11,2%-kal emelkedett májusban. A legjelentősebben a paradicsom, ennek ára 7,4%-kal nőtt előző év májusához képest. Ebben az időszakban a jelentősebb termékek közül a fejeskáposzta ára növekedett átlag felett (54%-kal), míg a zöldpaprika ára csak 2%-kal nőtt.

A szamóca árának csökkenése határozta meg a májusi gyümölcs árindexet, ami így 11,7%-kal mérséklődött az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

A vágóállatok termelői árszintje májusban 2,7%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A vágómarha felvásárlási ára 23,2%-kal csökkent. A baromfi árnövekedése továbbra is kiemelkedő, 9,6%. A vágósertés termelői árának növekedése tavaly májusban 19,1, idén már csak 1,3% volt. A vágósertés felvásárlási ára májusban 382 forint volt kilogrammonként, ami 13 forinttal kevesebb, mint áprilisban.

2013 májusában az állati termékek ára 4,4%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ez a növekedés két ellentétes folyamat eredménye, a tej termelői árindexe 12,0%-kal nőtt, míg a tojás ára 18,6%-kal csökkent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG