1p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az amerikaiak a legnagyobb valentin-napi költést tervezik tíz éve, a legtöbben elsősorban édességet és virágot vennének, de ékszerre és étteremre is sokan gondolnak. Ékszerre költenek majd a legtöbbet, több, mint négymilliárd dollárt. Aki profitálni szeretne a fogyasztási boomból, a legegyszerűbben ETF-eken keresztül teheti meg - van ilyen nemesfémekre, cukorra, kakaóra, luxuscikkekre.

Az amerikaiak 2012-ben tíz éve nem látott összeget szeretnének Valentin-napra költeni, a Reuters szerint átlagosan 126 dollárt szánnak erre a célra, főleg virágra, édességre, kisebb részük ékszerre és étteremre. Az Online MBA infografikája szerint a férfiak 168,7, a nők 85,8 dollárt költenek majd párjukra, rokonokra, barátokra, de még a háziállatoknak is csurranhat-cseppenhet valamennyi. Az American Express ügyfelei körében végzett felmérés viszont a német Witschaftswoche szerint más eredményt mutat, a kártyatulajdonosok fejenként 196 dollárt szeretnének kiadni.

Keresgélni már leginkább a tabletjükön szoktak

Várhatóan 1,8 milliárd dollár megy majd el virágra, 1,5 milliárd édességekre, 1,4 milliárd ruházatra, 3,5 milliárd szórakozásra és étteremre. Bár csak a vásárlók 19 százaléka tervezi, hogy ékszert vesz, 4,1 milliárd dollárt fognak ilyesmire költeni, nyilván azért, mert ezek a ajándékok sokkal drágábbak, mint a többi. Érdekesség az is, hogy az amerikaiak nagy többsége már vagy okostelefonját (40 százalék), vagy pedig tabletjét (54 százalék) használja fel arra, hogy kiválassza az ajánldékot, tájékozódjon az árakról, összehasonlítsa a kínálatot. Sokan az interneten keresztül meg is vásárolják a termékeket.

A szomszédos Ausztriában a Wirtschaftsblatt szerint 100 millió eurót fognak elkölteni az emberek Valentin-nap alkalmából. Ott is a virág és az édesség a sláger, de a könyvesboltok, a légitársaságok és a teaüzletek évről évre növekvő forgalomról számolnak be. Ugyanakkor összességében nem számítanak arra, hogy a költés várltozik a tavalyihoz képest, a kereskedők inkább stagnálást várnak. Ennek az az oka, hogy az utóbbi időben új ünnepekre szoktak rá az osztrákok, mint a Halloween vagy az apák napja, és a pénzköltés megoszlik a különböző ünnepek között.

ETF szinte mindenre létezik már

Hogyan lehet profitálni a megugró fogyasztásból, milyen értékpapírokat vehetünk, ha a Valentin-napi őrület szerintünk jobban alakul a vártnál? Az ékszerpiacot talán nemesfém ETF-ekkel lehet  legkönnyebben leképezni, van ilyen külön aranyra, ezüstre, platinára is, és a legtöbbre különböző kibocsátók különböző termékeit is meg lehet vásárolni. AZ ETFdb.com adatbázisa például húszféle nemesfém-ETF-et ismer. Az agrártermékek kategóriájában találunk kakaó- és cukor-ETF-eket. Sok ilyet már számos hazai brókercégnél meg lehet vásárolni.

Aki nemcsak a nyersanyagok, hanem a különböző kereskedő és gyártó cégek eredményeiből is szeretnének profitálni, azok a fogyasztási javak, luxuscikkek gyártóira szakosodott ETF-eket is választhatják, mint például a Claymore/Robb Report Global Luxury Index ETF (ROB). A merészebb, kockázattűrő befektetőknek ajánlotta korábban az ETFdb a Global X/InterBolsa FTSE Colombia ETF-et (GXG). Kolumbia ugyanis nemcsak kávét, de virágot, drágaköveket, kőolajat is exportál az USA-ba, tehát a kolumbiai tőzsde profitálhat az amerikaiak vásárlási kedvéből. Ráadásul ott van a szomszédban egy másik nagy fejlődő, feltörekvő felvevőpiac, Brazília is.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG