1p
A márciusi árrekord után már áprilisban is némi árcsökkenésről adhattunk jelentést, a Privátbankár májusi Árkosár-felmérése pedig az élelmiszerárak további ereszkedéséről tanúskodik. Ráadásul 2010. júniusa óta most először lett kevesebb a számla végösszege az egy évvel korábbi nagybevásárláshoz képest.

Ahogy 2007 februárja óta minden hónapban, május 8-án is felkerestük a három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az elmúlt hónaphoz és a tavalyi év azonos hónapjához képest. A három hipermarketlánc valójában inkább csak két és fél: a Corában már folynak az átalakítási munkálatok, miután az Európai Bizottság április 18-án jóváhagyta, hogy az Auchan a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft.-t. A hét áruház átvétele akár pár hónap alatt is befejeződhet.

A Corában valószínűleg sok energiát felemészt az átállás, az új üzlettér kialakítása: az árversenyre már kevesebb figyelem jutott, így a távozó lánc egyedüliként emelte árait mind havi, mind pedig éves összehasonlításban a három versenytárs közül.

Áprilishoz képest 1,7 százalékkal, tavaly májushoz képest 3 százalékkal emelte átlagosan árait a Cora, míg a Tescóban havi szinten 1, éves összehasonlításban 0,4, az Auchanban pedig 2,6 illetve 3,6 százalékkal csökkent a kosár ellenértéke.

A három áruház közül egyedül az Auchanban úsztuk volna meg a nagybevásárlást 16 ezer forint alatt, az átlagár pedig 16 271 forint lett. Ez 0,6 százalékkal alacsonyabb, mint áprilisban volt, és 60 forinttal, 0,4 százalékkal kevesebb, mint amit tavaly ilyenkor kellett fizetnünk. Éves árcsökkenésről közel két éve, 2010. júniusa óta nem számolhattunk be - ehhez persze a mostani árcsökkenés mellett a magas bázis is kellett, hiszen tavaly épp május-júniusban tetőztek az árak az áruházakban.

Az áruházak sorrendjében a Tesco ezúttal megelőzte a Corát - ez azt jelenti, hogy a májusi adatok alapján a legolcsóbb áruház vásárolta meg a legdrágábbat. Ha a Corát az Auchan áraihoz igazítják, ez azt is jelentheti, hogy a bevásárlás átlagára valamelyest csökkenhet. Márpedig májusban a különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruházak között szokatlanul nagy, 6,5 százalékos volt - ezért az 1088 forintért pedig már érdemes lehet akár messzebbi bevásárlást is tervezni.

A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban adják: ekkor 15 ezer forint alatt maradna a számla végösszege. Ennél az Auchan 4,4, a Tesco 10, a Cora pedig 11,7 százalékkal volt drágább. Azt is figyelembe kell azonban venni, hogy ebben az esetben tripla utazgatásra és tripla időre, vagy háromszoros létszámú bevásárlócsapatra lenne szükség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az utóbbi időben nem nagyon fordult elő, hogy több terméknél tapasztaltunk volna 10 százalékot meghaladó árcsökkenést, mint ugyanilyen mértékű áremelkedést - márpedig májusban ez a helyzet. Havi összehasonlításban egyedül az alma lépte át a +10 százalékot, átlagosan 32 százalékkal drágában kínálják az áruházak, mint egy hónapja. Az áprilisinál 19 százalékkal olcsóbb viszont a tojás, 18-cal a rizs, 16-tal a májas és 13-mal a krumpli.

Tavaly májushoz képest 55 százalékkal drágább a tojás (az ismert okok miatt), 32-vel a chips, több mint 20 százalékkal drágább a felvágott és a kávé, 10 százaléknál többet drágult egy év alatt a narancslé, az ásványvíz és a csoki is. A burgonyáért viszont közel 60 százalékkal kevesebbet kell fizetnünk, mint egy éve, 30 százalékkal olcsóbb a liszt, és több mint 10 százalékkal csökkent az alma, a rizs, a cukor, és a csirkemell ára tavalyhoz képest.

Havi legolcsóbbak

Minden évben fellángol a vita az eper származása körül - a magyar vagy a külföldi a finomabb, vegyük nyugodtan az idegen árut, vagy várjunk inkább arra, hogy a magyar is beérjen. Idén a hírek szerint az illetékes minisztérium is eltévedt az eper érési idejét illetően, mindenesetre aki a pénztárcájával szavaz, az egyelőre biztosan a spanyol epret választja. A legolcsóbban az Auchanban találtunk ilyet, kilónként 590 forintért. A Tescóban 658 forint volt az eper kilója, a Corában 876-ért találtunk - egyedül itt vehettünk volna magyar epret, ehhez azonban mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni: 3396 forintba került kilója, ami közel 4-szeres árat jelent.

Ha a drága epret olcsó pezsgővel kísérnénk, elég 439 forinttal számolnunk: az Auchanban ennyibe került ugyanis egy üveg Anno Domini 2000 márkájú ital. A Tesco 499-ért adta a Schomberget, míg a Cora a nevével ellentétben Magyarországon gyártott és palackozott, a szocialista retró-hangulatra építő Szovjetszkoje Igrisztojét kínálta 619 forintért.

Ha a hirtelen betört nyár hatásait egy kis olcsó fagyival tompítanánk, szintén az Auchanban kell keresgélnünk, a Soft Ice litere mindössze 229,5 forintba került ottjártunkkor. A Cora sajátmárkás Winnyje 250 forintért kapható literenként, a tescós Softscoop fantázianevú fagyi pedig literenként 274,50-ért beszerezhető.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG