1p
A márciusi árrekord után már áprilisban is némi árcsökkenésről adhattunk jelentést, a Privátbankár májusi Árkosár-felmérése pedig az élelmiszerárak további ereszkedéséről tanúskodik. Ráadásul 2010. júniusa óta most először lett kevesebb a számla végösszege az egy évvel korábbi nagybevásárláshoz képest.

Ahogy 2007 februárja óta minden hónapban, május 8-án is felkerestük a három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az elmúlt hónaphoz és a tavalyi év azonos hónapjához képest. A három hipermarketlánc valójában inkább csak két és fél: a Corában már folynak az átalakítási munkálatok, miután az Európai Bizottság április 18-án jóváhagyta, hogy az Auchan a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft.-t. A hét áruház átvétele akár pár hónap alatt is befejeződhet.

A Corában valószínűleg sok energiát felemészt az átállás, az új üzlettér kialakítása: az árversenyre már kevesebb figyelem jutott, így a távozó lánc egyedüliként emelte árait mind havi, mind pedig éves összehasonlításban a három versenytárs közül.

Áprilishoz képest 1,7 százalékkal, tavaly májushoz képest 3 százalékkal emelte átlagosan árait a Cora, míg a Tescóban havi szinten 1, éves összehasonlításban 0,4, az Auchanban pedig 2,6 illetve 3,6 százalékkal csökkent a kosár ellenértéke.

A három áruház közül egyedül az Auchanban úsztuk volna meg a nagybevásárlást 16 ezer forint alatt, az átlagár pedig 16 271 forint lett. Ez 0,6 százalékkal alacsonyabb, mint áprilisban volt, és 60 forinttal, 0,4 százalékkal kevesebb, mint amit tavaly ilyenkor kellett fizetnünk. Éves árcsökkenésről közel két éve, 2010. júniusa óta nem számolhattunk be - ehhez persze a mostani árcsökkenés mellett a magas bázis is kellett, hiszen tavaly épp május-júniusban tetőztek az árak az áruházakban.

Az áruházak sorrendjében a Tesco ezúttal megelőzte a Corát - ez azt jelenti, hogy a májusi adatok alapján a legolcsóbb áruház vásárolta meg a legdrágábbat. Ha a Corát az Auchan áraihoz igazítják, ez azt is jelentheti, hogy a bevásárlás átlagára valamelyest csökkenhet. Márpedig májusban a különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruházak között szokatlanul nagy, 6,5 százalékos volt - ezért az 1088 forintért pedig már érdemes lehet akár messzebbi bevásárlást is tervezni.

A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban adják: ekkor 15 ezer forint alatt maradna a számla végösszege. Ennél az Auchan 4,4, a Tesco 10, a Cora pedig 11,7 százalékkal volt drágább. Azt is figyelembe kell azonban venni, hogy ebben az esetben tripla utazgatásra és tripla időre, vagy háromszoros létszámú bevásárlócsapatra lenne szükség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az utóbbi időben nem nagyon fordult elő, hogy több terméknél tapasztaltunk volna 10 százalékot meghaladó árcsökkenést, mint ugyanilyen mértékű áremelkedést - márpedig májusban ez a helyzet. Havi összehasonlításban egyedül az alma lépte át a +10 százalékot, átlagosan 32 százalékkal drágában kínálják az áruházak, mint egy hónapja. Az áprilisinál 19 százalékkal olcsóbb viszont a tojás, 18-cal a rizs, 16-tal a májas és 13-mal a krumpli.

Tavaly májushoz képest 55 százalékkal drágább a tojás (az ismert okok miatt), 32-vel a chips, több mint 20 százalékkal drágább a felvágott és a kávé, 10 százaléknál többet drágult egy év alatt a narancslé, az ásványvíz és a csoki is. A burgonyáért viszont közel 60 százalékkal kevesebbet kell fizetnünk, mint egy éve, 30 százalékkal olcsóbb a liszt, és több mint 10 százalékkal csökkent az alma, a rizs, a cukor, és a csirkemell ára tavalyhoz képest.

Havi legolcsóbbak

Minden évben fellángol a vita az eper származása körül - a magyar vagy a külföldi a finomabb, vegyük nyugodtan az idegen árut, vagy várjunk inkább arra, hogy a magyar is beérjen. Idén a hírek szerint az illetékes minisztérium is eltévedt az eper érési idejét illetően, mindenesetre aki a pénztárcájával szavaz, az egyelőre biztosan a spanyol epret választja. A legolcsóbban az Auchanban találtunk ilyet, kilónként 590 forintért. A Tescóban 658 forint volt az eper kilója, a Corában 876-ért találtunk - egyedül itt vehettünk volna magyar epret, ehhez azonban mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni: 3396 forintba került kilója, ami közel 4-szeres árat jelent.

Ha a drága epret olcsó pezsgővel kísérnénk, elég 439 forinttal számolnunk: az Auchanban ennyibe került ugyanis egy üveg Anno Domini 2000 márkájú ital. A Tesco 499-ért adta a Schomberget, míg a Cora a nevével ellentétben Magyarországon gyártott és palackozott, a szocialista retró-hangulatra építő Szovjetszkoje Igrisztojét kínálta 619 forintért.

Ha a hirtelen betört nyár hatásait egy kis olcsó fagyival tompítanánk, szintén az Auchanban kell keresgélnünk, a Soft Ice litere mindössze 229,5 forintba került ottjártunkkor. A Cora sajátmárkás Winnyje 250 forintért kapható literenként, a tescós Softscoop fantázianevú fagyi pedig literenként 274,50-ért beszerezhető.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
Vásárló Fekete karácsony: minden idők legdrágább bevásárlására készülhetnek a magyarok
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. december 9. 05:47
Az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.
Vásárló Évtizedek óta példátlan drágulás történt: méregdrága lett a kávé
Buksza blog | 2024. december 8. 16:45
A kávé ára ötven éve nem látott magasságba nőtt miután az alapanyag kínálata messze elmarad a kereslettől. A háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG