1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A márciusi árrekord után már áprilisban is némi árcsökkenésről adhattunk jelentést, a Privátbankár májusi Árkosár-felmérése pedig az élelmiszerárak további ereszkedéséről tanúskodik. Ráadásul 2010. júniusa óta most először lett kevesebb a számla végösszege az egy évvel korábbi nagybevásárláshoz képest.

Ahogy 2007 februárja óta minden hónapban, május 8-án is felkerestük a három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az elmúlt hónaphoz és a tavalyi év azonos hónapjához képest. A három hipermarketlánc valójában inkább csak két és fél: a Corában már folynak az átalakítási munkálatok, miután az Európai Bizottság április 18-án jóváhagyta, hogy az Auchan a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft.-t. A hét áruház átvétele akár pár hónap alatt is befejeződhet.

A Corában valószínűleg sok energiát felemészt az átállás, az új üzlettér kialakítása: az árversenyre már kevesebb figyelem jutott, így a távozó lánc egyedüliként emelte árait mind havi, mind pedig éves összehasonlításban a három versenytárs közül.

Áprilishoz képest 1,7 százalékkal, tavaly májushoz képest 3 százalékkal emelte átlagosan árait a Cora, míg a Tescóban havi szinten 1, éves összehasonlításban 0,4, az Auchanban pedig 2,6 illetve 3,6 százalékkal csökkent a kosár ellenértéke.

A három áruház közül egyedül az Auchanban úsztuk volna meg a nagybevásárlást 16 ezer forint alatt, az átlagár pedig 16 271 forint lett. Ez 0,6 százalékkal alacsonyabb, mint áprilisban volt, és 60 forinttal, 0,4 százalékkal kevesebb, mint amit tavaly ilyenkor kellett fizetnünk. Éves árcsökkenésről közel két éve, 2010. júniusa óta nem számolhattunk be - ehhez persze a mostani árcsökkenés mellett a magas bázis is kellett, hiszen tavaly épp május-júniusban tetőztek az árak az áruházakban.

Az áruházak sorrendjében a Tesco ezúttal megelőzte a Corát - ez azt jelenti, hogy a májusi adatok alapján a legolcsóbb áruház vásárolta meg a legdrágábbat. Ha a Corát az Auchan áraihoz igazítják, ez azt is jelentheti, hogy a bevásárlás átlagára valamelyest csökkenhet. Márpedig májusban a különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruházak között szokatlanul nagy, 6,5 százalékos volt - ezért az 1088 forintért pedig már érdemes lehet akár messzebbi bevásárlást is tervezni.

A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban adják: ekkor 15 ezer forint alatt maradna a számla végösszege. Ennél az Auchan 4,4, a Tesco 10, a Cora pedig 11,7 százalékkal volt drágább. Azt is figyelembe kell azonban venni, hogy ebben az esetben tripla utazgatásra és tripla időre, vagy háromszoros létszámú bevásárlócsapatra lenne szükség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az utóbbi időben nem nagyon fordult elő, hogy több terméknél tapasztaltunk volna 10 százalékot meghaladó árcsökkenést, mint ugyanilyen mértékű áremelkedést - márpedig májusban ez a helyzet. Havi összehasonlításban egyedül az alma lépte át a +10 százalékot, átlagosan 32 százalékkal drágában kínálják az áruházak, mint egy hónapja. Az áprilisinál 19 százalékkal olcsóbb viszont a tojás, 18-cal a rizs, 16-tal a májas és 13-mal a krumpli.

Tavaly májushoz képest 55 százalékkal drágább a tojás (az ismert okok miatt), 32-vel a chips, több mint 20 százalékkal drágább a felvágott és a kávé, 10 százaléknál többet drágult egy év alatt a narancslé, az ásványvíz és a csoki is. A burgonyáért viszont közel 60 százalékkal kevesebbet kell fizetnünk, mint egy éve, 30 százalékkal olcsóbb a liszt, és több mint 10 százalékkal csökkent az alma, a rizs, a cukor, és a csirkemell ára tavalyhoz képest.

Havi legolcsóbbak

Minden évben fellángol a vita az eper származása körül - a magyar vagy a külföldi a finomabb, vegyük nyugodtan az idegen árut, vagy várjunk inkább arra, hogy a magyar is beérjen. Idén a hírek szerint az illetékes minisztérium is eltévedt az eper érési idejét illetően, mindenesetre aki a pénztárcájával szavaz, az egyelőre biztosan a spanyol epret választja. A legolcsóbban az Auchanban találtunk ilyet, kilónként 590 forintért. A Tescóban 658 forint volt az eper kilója, a Corában 876-ért találtunk - egyedül itt vehettünk volna magyar epret, ehhez azonban mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni: 3396 forintba került kilója, ami közel 4-szeres árat jelent.

Ha a drága epret olcsó pezsgővel kísérnénk, elég 439 forinttal számolnunk: az Auchanban ennyibe került ugyanis egy üveg Anno Domini 2000 márkájú ital. A Tesco 499-ért adta a Schomberget, míg a Cora a nevével ellentétben Magyarországon gyártott és palackozott, a szocialista retró-hangulatra építő Szovjetszkoje Igrisztojét kínálta 619 forintért.

Ha a hirtelen betört nyár hatásait egy kis olcsó fagyival tompítanánk, szintén az Auchanban kell keresgélnünk, a Soft Ice litere mindössze 229,5 forintba került ottjártunkkor. A Cora sajátmárkás Winnyje 250 forintért kapható literenként, a tescós Softscoop fantázianevú fagyi pedig literenként 274,50-ért beszerezhető.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG