1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Februárban tovább folytatódott az élelmiszerárak emelkedése a hipermarketekben: lejártak az áfaemelkedés hatását kiszűrő januári akciók, az év eleji 3,7 százalékos havi áremelkedést februárban újabb 1,8 százalékos drágulás követte. A Privátbankár Árkosár ellenértéke így történelmi magasságba emelkedett: átlagosan 16 455 forintot kellett fizetnünk képzelt nagybevásárlásunk végén.

Február 9-i árkörképünk során az Auchan, a Tesco és a Cora egy-egy hipermarketében mértük fel 30 termékből álló élelmiszer-mintakosarunk árának alakulását. Februárban már egyetlen egységben sem úsztuk meg 16 ezer forint alatt a nagybevásárlást, a kosárérték 837 forinttal, 5,4 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt. Az 1,8 százalékos havi áremelkedés 289 forintos pluszt jelent.

A hathónapos mozgóátlag áttörése ismét trendfordulót jelentett

Ezúttal a Tesco volt az egyetlen hely, ahol minimális árcsökkenést mérhettünk: 0,2 százalékkal kevesebbet szerepelt a számlán, mint egy hónapja. Éves szinten itt mértük a legalacsonyabb (3,4 százalékos) áremelkedést. A Cora 1,1 százalékkal drágább, mint egy hónapja, és 5,1 százalékkal kerül többe, mint egy éve. Az áremelkedést az Auchan vezette, 4,6 százalékos havi és 7,7 százalékos éves adattal. A mezőny ennek megfelelően összerázódott, de a múlt havi sorrend nem borult fel.


Az Auchan a drágulás ellenére továbbra is a legolcsóbb, a Cora lett a második, a Tesco pedig bár 3,3 százalékra megközelítette az Auchant, de továbbra is a harmadik helyen áll.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A legolcsóbb és a legdrágább hely között ezúttal csak 560 forint volt a különbség, az igazán nagy spórolás tehát csak úgy lehetséges, ha mindent ott vásárolnánk, ahol az a legolcsóbb. Így 15 226 forintból meglennének az élelmiszerek, azt azonban kevesen engedhetik meg maguknak, hogy 1229 forintos spórolás miatt három különböző helyen, tripla utazgatás, idő vagy létszám mellett intézzék el a nagybevásárlást. Mellesleg a legolcsóbb termékek árának összege 3,7 százalékkal magasabb, mint egy hónapja.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi összehasonlításban a legnagyobb áremelkedést a zöldségosztályon találtuk: a krumpli 45,5, a banán 15,8 százalékkal lett drágább. 10 százaléknál nagyobb mértékben emelkedett a kenyér, a tojás, a chips, a kóla, az olaj és a tejföl is. A májas, a sajt és a pezsgő viszont több mint 10 százalékkal került kevesebbe, mint januárban.

Egy év alatt a tojás drágult a legtöbbet: több mint 50 százalékkal mértünk magasabb átlagárat, mint egy éve. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a kávé, a chips, a cukor, a tészta, a margarin és a kóla egy év alatt. Komolyabb árcsökkenést csak a krumplinál mértünk (-52 százalék).

Havi legolcsóbbak

A KSH kedden közli gyorsjelentését az infláció januári alakulásáról.

Ha olcsón akarunk friss garnélát venni (a szónak a közvetlen tengeri kapcsolattal nem rendelkező országban vett értelmében), csak a Corában találunk jégre tett (de nem mirelit) ízeltlábúakat, kilónként 3699 forintért. Az elkészítéséhez szükség lesz olívaolajra - ebből a legolcsóbbakat rendszerint műanyag flakonban árulják. Az Auchanban a spanyol Abaco literje 783 forint, ugyanez a Corában literenként 799 forintért volt kapható. A Tescóban a Cook's Kitchen 1115 forintért volt a legolcsóbb az aktuális kínálatból.

Aki köretnek A minőségű rizst választ, az Auchanban 229 forintért megkaphatja kilóját; a Tescóban 344, a Corában 419 forintért találtuk a legolcsóbbat. Kísérőnek olcsó, másfél literes ásványvizet ajánlunk: az Auchanban a Zafír literre átszámítva 28 forintba kerül, a Tesco Aquariusa 30 forint, a Corában a Winny Aquarius 33 forint volt literenként ottjártunkkor.

A régi trükk sosem megy ki a divatból

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Az áruházak polcaira kerülő termékek gyártói továbbra is előszeretettel nyúlnak az áremelésnek a trükkösebb, kevésbé nyilvánvaló módszeréhez, hátha a kevésbé figyelmes vásárlókat abba a hitbe ringathatják, hogy nem kell mélyebben a zsebükbe nyúlni. Az árcímke átírásának pszichológiai hatásánál lényegesen kisebb felháborodást okoz, ha csak a termék mérete zsugorodik kissé - esetenként úgy, hogy ez a csomagolásán nem is látszik.

Felmérésünk kezdete óta számos ilyen trükkös áremeléssel találkoztunk (és természetesen érvényesítettük is őket az eredményekben): kevesebb filter van egyes teákban, a 90 grammos chips előbb 85, majd 77 grammosra zsugorodott (ugyanakkora zacskóban), a félkilósként megszokott száraztészták egy része már csak 400 grammos, kevesebb joghurt fér a poharakba, a tejfölöspoharak pedig sok esetben 175 helyett már csak 160-150-140 gramm tejfölt tartalmaznak, miközben a kólából is megjelent már a másfél literes - és még folytathatnánk a sort.

Egy kiló csirkemell valószínűleg mindig egy kiló marad, amíg etalon az etalon; hogy a folyamatnak hol lehet a vége, azt viszont nehéz felmérni. Kíváncsian várjuk, mikor jönnek a 90 dekás veknik, a 8,75 decis tejesdobozok, a 9 darabos tojásosdobozok, vagy a félig megtöltött viszkisüvegek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG