Egy múlt évi kormányrendelet sorolja fel azt, hogy mely szervezeteknek kell központosított közbeszerzéssel - a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül - megrendelniük a kommunikációs feladataikhoz kapcsolódó szolgáltatásokat.
A most megjelent tender a rendelet hatálya alá tartozó érintett szervezetek igényei szerint, de legfeljebb 25 milliárd forintban határozza meg a keretet, amely egy évig érvényes.
Mi lesz a feladat?
A Nemzeti Kommunikációs Hivatal nyolc témakört határozott meg: kutatási feladatokat, stratégiai tervezést és tanácsadást, grafikai tervezést, integrált reklámügynökségi szolgáltatásokat, pr-ügynökségi szolgáltatásokat, online kommunikációs és közösségi média szolgáltatásokat, gyártást (film, video, fotó, nyomtatás stb.), végül pedig médiatervezést és vásárlást.
Ki tehet ajánlatot?
Ajánlatot - egyéb megkötések mellett - az tehet, aki az eljárást megindító felhívás megjelenését megelőző 3 évből rendelkezik legalább két, egyenként legalább nettó 2 millió forint ellenértékű kvalitatív és/vagy kvantitatív közvéleménykutatási referenciával; továbbá legalább két kommunikációs stratégia tervezésére vonatkozó referenciával, amely - egyenként - legalább nettó 5 millió forint értékű volt.
A Közbeszerzési Értesítőben a teljes lista megtalálható, innen tölthető le a bő 9 megás 978 oldalas PDF, ebből emeljük ki az alábbi részt:
Ajánlattevő (közös ajánlattevő) alkalmatlan, ha nem rendelkezik:
a) legalább 2 db egyenként legalább nettó 2 millió forint ellenértékű kvalitatív és/vagy kvantitatívközvéleménykutatási referenciával;
b) legalább 2 db kommunikációs stratégia tervezésére vonatkozó referenciával, amely a vizsgált 36hónapos időtartamon belül legalább 1 éves időtartamra vonatkozott (az 1 éves időtartam egészének a 36 hónapos időtartamon belül kell lennie) és melyek ellenértéke meghaladta egyenként a nettó 5 millió forintot;
c) legalább 2 db arculattervezési referenciával, melyek egyenként legalább nettó 4 millió forint ellenértékűek;
d) legalább 2 db integrált, eredeti (nem adaptált) reklámkampány tervezésére és lebonyolítására vonatkozó referenciával, melyből legalább egy meghaladta a nettó 10 millió forint ellenértéket;
e) legalább 1 db kiadvány tervezésre, szerkesztésre és előállításra vonatkozó referenciával, melylegalább nettó 2 millió forint ellenértékű;
f) legalább 2 db PR ügynökségi szolgáltatás ellátásra vonatkozó referenciával, melyek ellenértéke egyenként meghaladta a nettó 4 millió forintot, és melyek közül legalább egy állami tulajdonú megbízó és/vagy a 247/2011 (X. I.) Korm. rendelet 5.§ (1) bekezdés szerinti költségvetési szervrészére készült;
g) legalább 2 db online kommunikációs és/vagy közösségi média szolgáltatások ellátására vonatkozó referenciával, melyek ellenértéke egyenként meghaladta a nettó 2 millió forintot;
h) legalább 2 db honlap kialakítására és üzemeltetésére vonatkozó referenciával melyek ellenértéke egyenként meghaladta a nettó 2 millió forintot, és melyek közül legalább egy állami tulajdonú megbízó és/vagy a 247/2011 (X. I.) Korm. rendelet 5.§ (1) bekezdés szerinti költségvetési szervrészére készült;
i) legalább 1 db tartalomelőállítási feladatok ellátásra vonatkozó referenciával, melyek ellenértéke egyenként meghaladta a nettó 2 millió forintot;j) legalább 2 db nyomdai gyártási feladatok ellátására vonatkozó referenciával, melyek ellenértéke egyenként meghaladta a nettó 5 millió forintot;
k) legalább 2 db filmgyártására vonatkozó referenciával amelyek közül legalább egy ellenértéke meghaladta a nettó 5 millió forintot;
l), legalább 1 db médiatervezés és médiavásárlás tárgyú befejezett referenciával, melynek ellenértéke legalább nettó 500 millió forint.
m) legalább 1 db olyan minimum 12 hónapos megvalósítási időtartamú kommunikációs feladatok ellátására irányuló referenciával, amelynek keretében minimum 250, abban érintett szervezettel és/vagy gazdasági társasággal kapcsolatosan kellett ellátni kommunikációs feladatokat
Meddig lehet pályázni?
Az ajánlattételi határidő június 8. Az összességében legelőnyösebb ajánlat lesz a nyertes, de az értékelési kritériumok között túlsúlyos a mintafeladat kidolgozottsága.
Azt ígérik, nagy verseny lesz
Nobilis Márton, a hivatal elnöke a Portfoliónak április 22-én adott interjúban a közbeszerzési keretmegállapodással kapcsolatban célként azt fogalmazta meg, hogy a reklámköltéseket és a kommunikációs beszerzéseket olcsóbbá tegye az állam, hatékonyabban használják fel a költségvetési forrásokat, és hogy folyamatosan felügyeljék "az eddig sokak által csak találgatott méretű költéseket".
A keretmegállapodásnak három nyertese lesz - ismertette az interjúban -, három ügynökség, amelyek a 25 milliárdos keretből történő minden egyes lehívás alkalmával újra és újra versenyezni fognak, és "mindig a legolcsóbb fog nyerni".
A fentebb idézett követelmény-lista alapján mindenesetre nem lesz sok ügynökség, amelyik alkalmas lesz egy ekkora megbízás kezelésére; talán a pályázat feldarabolásával több szereplő jöhetett volna szóba. Az állami reklámköltések újraindulását mindenestre régóta várja a médiapiac.