Várhatóan tovább csúszik az országban működő mintegy 300 ezer pénztárgép kötelező cseréje, mivel a már többször módosított határidő sem tűnik tarthatónak - áll a Timing In Central Europe Kft. kimutatásában. A Nemzeti Adó- és Vámhivatallal összeköthető berendezések mintadarabjainak engedélyeztetése ugyanis még csak nemrég kezdődött el - ahogy arról a Privátbankár is beszámolt - , így egyelőre nincs a piacon olyan pénztárgép, amely megfelel az új törvényi előírásoknak.
A problémával leghamarabb a július elsejétől induló új nemzeti dohányboltok üzemeltetői szembesülnek, akiknek ráadásul nem csak az adóhatóság felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Non Profit Zrt. irányába is. Részletek >>
Sorban állnak az engedélyekért
Tóth Csaba András, a Timing In Central Eurpoe Kft. ügyvezető igazgatója szerint a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalhoz nemrég több cég is beadta engedélykérelmét a saját pénztárgépére vonatkozóan, de az engedélyeztetési folyamat és maga a gyártás is időigényes, miközben a július elsején startoló nemzeti dohányboltok üzemeltetőit sürgeti leginkább az idő.
A trafikosoknak ugyanis nem csak a NAV felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem egy másfajta – szintén elektronikus ─ adatszolgáltatási kötelezettséget kell teljesíteniük a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. felé is. A koncessziós kiírás szerint olyan pénztárgéprendszert kell üzemeltetniük, amely napi készletnyilvántartást vezet és alkalmas arra, hogy a forgalmi adatokat online továbbítsa az NDN felé.
Nem mindegy, melyiket veszik meg
Tóth Csaba András szerint a trafikosoknak kell a leggyorsabban dönteniük, ráadásul egyáltalán nem mindegy, hogy milyen berendezést választanak, hiszen ha nem a jelenleg hatályos törvényeknek megoldást választják, akkor még év közben több százezer forintot kell költeniük különböző kiegészítő egységekre.
Az induló trafikosok számára látszólag számos különböző – ugyanakkor gyakran csak félmegoldást jelentő vagy éppen félrevezető – lehetőség kínálkozik a törvényi előírásoknak megfelelő pénztárgép-rendszer kialakítására, ám valójában csak három megoldás közül választhatnak.
A legolcsóbb lehetőség az, ha vásárolnak egy „hagyományos” engedélyezett pénztárgépet és egy számítógépet, valamint internet-előfizetést és egy szoftvert, amely nyilvántartja az árukészletet és elvégzi az NDN Zrt. irányába kötelező adatszolgáltatást. Ez a verzió - becslések szerint - akár nettó 300 ezer forintból megvásárolható, de csak ideiglenesen − július 1-jéig − használható, mivel utána le kell cserélni a pénztárgépet egy már úgynevezett AEE panelt (Adó Ellenőrzési Egység) tartalmazó, újonnan engedélyezett pénztárgépre. Ahogy korábban megírtuk, bár hivatalosan július 1-én nyitnak a trafikok, a megfelelő engedélyek beszerzése után akár már a napokban is kinyithatnak. Részletek >>
Még a piac jelenleg legmodernebb, legtöbbet tudó, 600 ezer forintnál kezdődő pénztárgépei is csak ideiglenes megoldást jelenthetnek, állítja Tóth Csaba András, hiszen év végéig további 200 ezer forintért le kell cserélni a „fekete dobozt” adóügyi egységre és meg kell vásárolni az új szoftvereket körülbelül 100 ezer forintért, addig viszont a NAV-hoz CD-n el kell juttatni a forgalmi adatokat. Így viszont - becslések szerint - már egymillió forintnál jár az összköltség.
Így sem ússzák meg olcsón
A végső és teljes megoldást több cég kínál − előrendelés mellett ─, engedélyezési folyamat alatt lévő, új „mindentudó” rendszereket, melyek nagyjából 400 ezer forinttól érhetőek el, de az árak széles skálán mozognak.
Tóth Csaba András szerint ezek már tartalmazzák az adóügyi panelt is, korszerű érintőképernyős POS-terminált, kiegészítve minden szükséges eszközzel és szoftverrel, amely a dohánybolt működéséhez szükséges. Vannak olyan konstrukciók is, amelyekben lízingelni is lehet az új pénztárgéprendszert, amelyhez internet-előfizetésre sincs feltétlenül szükség, mivel az benne van a szolgáltatás havidíjában.