Az Alstom igazgatótanácsa szombat este egyhangúlag jóváhagyta a GE ajánlatát, amelynek keretében 12,35 milliárd euróért bizonyos feltételekkel a francia nagyvállalat átadja az energetikai divízióját az amerikai óriásnak.
Jeff Immelt, a GE elnöke szerint "olyan fantasztikus ipari projekt jött létre, amely világelső lesz az energetikában".
Nagytulajdonosként szállna be az állam
A megállapodás feltételeit a francia kormány szabta, amely péntek este jelentette be, hogy az állam 20 százalékos részesedést vásárol a jelenleg magánkézben lévő Alstom francia nagyvállalatban, s legfőbb részvényesként bizonyos feltételekkel elfogadja a General Electric (GE) ajánlatát a konglomerátum energetikai ágazatának felvásárlására. A kormány a jelenleg legnagyobb részvényesnek számító Bouygues 29 százalékos részesedésének kétharmadára tett ajánlatot. A francia elnöki hivatal jelezte, hogy várhatóan még a hétfői tőzsdenyitás előtt meglesz a megállapodás a részvényátadásról, még akkor is, ha azt nem írják alá addig".
Még meg kell alkudni a Bouygues-gal
A Bouygues 2006-ban az államtól Nicolas Sarkozy akkori államfő közbenjárására vette meg a 29 százalékos tulajdonrészt, hogy megmentse az Alstomot, s hogy az Areva nukleáris óriáscéggel közös nagyvállalat hozzon létre. Ez azonban utóbb nem valósult meg, ezért a Bouygues már hónapokkal ezelőtt maga jelentkezett be az államnál az Alstom-részvények visszaadására.
A Bouygues ráadásul nemcsak 20 százaléktól, hanem a teljes tulajdonrésztől szeretne megszabadulni. A kormány a péntek esti tőzsdezárás árfolyamainak megfelelően 28 eurót ajánl a részvényekért, a Bouygues viszont 35 eurót szeretne kapni részvényenként.
Francois Hollande francia elnök szombaton azt mondta, hogy "amennyiben nem lesz előrelépés a Bouygues-gal, és amennyiben nem olyan áron történik az eladás, amely a kormánynak elfogadható, akkor természetesen újra kell gondolni az együttműködést a GE-vel a bejelentetthez képest".
A metrót továbbra is az Alstom gyártja
Az Alstom mindezek ellenére már részletesen bemutatta az új nagyvállalat legfőbb jellemzőit, amelynek lényege, hogy a francia cég megtartja a vasúti szerelvényeket gyártó divízióját, amelyet meg is kíván erősíteni, a GE-vel pedig szövetségre lép az energetikai divízióban.