Újraosztották a kisvasutak turisztikai célú fejlesztésére jóváhagyott forrásokat, ami újabb lépés a keskeny nyomtávú kisvasutak közlekedésbiztonságának javításáért, infrastruktúrájának fejlesztéséért – mondta a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos. Révész Máriusz elmondta: tavaly decemberben a turisztikai célú kisvasutak fejlesztésére a kormány 10 milliárd forintot hagyott jóvá a MÁV-nak, az újraosztással pedig a fenntartó, üzemeltető erdészeteknek, önkormányzatoknak, a Győr-Sopron Ebenfurti Vasútnak (GYSEV) is biztosítanak lehetőséget.
Révész Máriusz kiemelte, hogy a turisztikai vonzerőt jelentő fejlesztésektől az utasszám további növekedését várják. A magyarországi 21 kisvasúton 2016-ban 1,38 millióan utaztak, ami az előző évhez képest 14,8 százalékos növekedés.
A kormánybiztos szerint a 10 milliárd forintból 6 milliárd forint jut az erdészeteknek, 1,4 milliárd forint a MÁV-nak, 2,5 milliárd forint pedig a többi fenntartó által üzemeltetett kisvasutaknak. A forrást a pályák megújítására, a járművek korszerűsítésére, illetve kisvasúti vonalhosszabbítás tervezésére lehet fordítani. A Vál-völgyi kisvasút meghosszabbításának tervezésére 240 millió forintot szánnának – tette hozzá.
Mekkora a forgalom Felcsúton?
Az Átlátszó.hu által összefoglalt adatokból ugyanakkor kiderül, hogy a felcsúti kisvasút forgalma jóval elmarad a várakozásoktól. A kisvasútnak elvileg napi 2560-7080 főt kellene szállítania, ehhez képest idén január 21. és április 28. között 50 olyan nap is volt, amikor senki nem váltott jegyet – a március 4-én mért rekord napon is csak 1280 jegyet adtak el. Az uniós fejlesztéssé minősített projekt előzetesen beharangozott, várható átlagos utasszáma csak akkor jönne ki, ha napi 10 vonatpáron szerelvényenként 256-416 fő utazna – tette hozzá az Átlátszó.