6p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közvetlenül az önkormányzati választás előtti napon kötött három évre szóló kétmilliárdos létesítményüzemeltetési szerződést a Főtáv, amelynek vezérigazgatóját hétfőn menesztette Karácsony Gergely főpolgármester. 

Látszólag minden előzmény nélkül menesztette a Főtáv vezérigazgatóját Karácsony Gergely főpolgármester. Valódi meglepetést azonban sem az érintettnek, sem a kabinet tagjainak, se a Fővárosi Közgyűlés tagjainak nem okozott. Mitnyan György ugyanis egyike azon fővárosi cégvezetőknek, akik Tarlós István főpolgármestersége idején klasszikus politikai ejtőernyősként landolt a nekik kinézett gazdasági társaságok élén.

Mitnyan soha nem tartozott a Fidesz hardcore politikusai közé, de az elmúlt évtizedekben elég jól fizető állásokat sikerült megcsípnie magának, amelyeket kisebb-nagyobb botrányokkal tarkítva töltött be. A Fidesz jelöltjeként választották meg a XII. kerület polgármesterévé 1998-ban és két cikluson át sikerült megtartania a posztot.

Polgármesterségének nyolc éve kevés nyomott hagyott a kerületben és politikai közéletben. De azok mélyre sikeredtek. Senki nem bizonyította ugyan, de mindmáig makacsul tartja magát az a legenda, hogy a képviselőtestület üléseire egy piros és egy zöld békával érkezett, ha nemmel kellett szavazni, akkor a pirosat, ha igennel, akkor a zöldet emelte fel, ezzel jelezve, mi a helyes döntés.Az viszont cáfolhatatlan tény, hogy 2005-ben öltözködési előírásokat tartalmazó, úgynevezett dress-code-ra vonatkozó előterjesztést nyújtott be a Fővárosi Közgyűlésben, amely a testület méltóságának megőrzése érdekében meghatározta volna a fővárosi képviselők ülésteremben való megjelenését.

A szoknyának például olyan hosszúnak kellett volna lenni, hogy a térd felett legfeljebb 2-3 centi villanjon ki, "de ezt is szigorúan abban az esetben, ha olyan szerencsések vagyunk, hogy teljesen tökéletes lábakkal rendelkezünk". Az előterjesztést elvetette az akkor még Demszky Gábor főpolgármester vezette testület.

Ennél sokkal kevésbé vicces történet a XII. kerületben engedély nélkül felállított Turul-szobor, amelyet végül a jelenlegi polgármester Pokorni Zoltán javaslatára később második világháború XII. kerületi áldozatainak emlékművére kereszteltek át, a Demszkyt váltó Tarlós István vezette főváros pedig nem bontatta el a törvénysértően állított szobrot. Az emlékművön  felsorolt háborús áldozatok és hősök között egyébként Pokorni apai nagyapja, Pokorni József, és egyik nagybátyja, a nyolcévesen elhunyt Pokorni Károly is szerepel. A nagyapáról idén novemberben kiderült, hogy valójában a nyilas múltú háborús bűnösök közé sorolható. Pokorni azóta kezdeményezte a nagyapa nevének eltávolítását a szoborról.

Mitnyan Pokorni polgármesterré választása után sem tűnt el végleg a politikai süllyesztőben. Előbb Tarlós István pénzügyi tanácsadójaként tűnt fel, majd 2015 jnauár elsejétől átvette a Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. vezetését. Kinevezése egyértelmű politikai gesztus volt, de még kritikusai is elismerik, hogy az évek múltával egyre inkább belejött a 650-670 fős vállalat vezetésébe.

A cég árbevétele 40 milliárdról 2018 végére 44,5 milliárdra emelkedett és a fűtés mellett megkezdte a hűtési és a napelem üzletág kiépítését. A múzeumi negyed és a Biodóm számára például a Főtáv biztosítaná a hűtést. Feltéve persze, hogy ezek megépülnek. A budapesti távhőgyűrű kiépítésével pedig olyan helyeken is igénybe vehetővé válik a cég szolgáltatása, amelyek eddig nem csatlakozhattak rá a rendszerre. A fejlesztés révén a Főtáv biztosítja majd a hőszolgáltatást az Eiffel műhelyház működéséhez is. A beruházások nagyrészt uniós forrásból valósultak meg.

De a Főtáv-vezérigazgatósága sem múlt el botrány nélkül. A legnagyobb vihart a cég gépkocsi-flottájának 2016-os leselejtezése kavarta. Az első körben értékesített 51 haszongépjárművön ugyanis nem a fővárosi cég nyert, hanem a járművek darabját 40 és 700 ezer forint közötti áron felvásárló Rácz Kelet-Pest Kft. Az egyik 40 ezer forintért megvett 13 éves Ford Transitot kicsivel később már 1,49 millióért hirdette a kereskedő. Az önkormányzat által elrendelt belső vizsgálat több szabálytalanságot és furcsaságot tárt fel. Az ellenőri jelentés végső konklúziója szerint a cég pénzügyi mérlegének hihetősége is megkérdőjelezhető. Mitnyan vette a lapot és az azóta eltelt idő különösebb botrányok nélkül telt el.

A Privátbankár információi szerint azonban ez nem jelenti azt, hogy ne történt volna semmi vitatható ezen időszak alatt. Az új városvezetés több szerződést is vizsgál, amelyek gyanúra adnak okot.

A merítés elég nagy. Az Mfor korábban közölt összeállítása szerint a fővárosi önkormányzat és cégei 2011 és 2017 közötti hét évben 1400 milliárd forintot meghaladó értékben kötöttek szerződéseket különféle tenderek eredményeként. S ebben a két, választásokkal és jellemzően fokozott pénzszórással járó választási év - 2018 és 2019 - még csak nem is szerepelt. Anagy kondérból a Főtávnak is jutott. A jelzett időszakban a Korrupciókutató Központ adatbázisa szerint csaknem 46 milliárdot költöttek el különféle közbeszerzéseken keresztül. Ebben egyébként nincs benne az a két nagy értékű kontraktus, amelyet a cég idén szeptemberben, illetve közvetlenül a választások előtt kötött.

A Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint szeptember közepén írták alá a csaknem kétmilliárdos szerződést tervezett hibaelhárítási feladatok elvégzésére, illetve új fogyasztók távhőszolgáltatásba történő bekötésére,amelyben például a gépészeti rezsióradíjként nettó 16500 forint szerepel. Összesen négy ajánlat érkezett be, amelyek közül a Terra 21 Közmű és mélyépítő Kft., valamint az OT Industries két cége alkotta konzorciumot választották ki.

November végén hirdették ki a Főtáv Zrt. és leányvállalatainak telephelyein végzendő létesítményüzemeltetésre, karbantartása, vagyonvédelemre valamint takarításra és pénz- és értékszállítási feladatok elvégzésére kiírt pályázat eredményét, de a szerződést jóval korábban, az önkormányzati választások előtt egy nappal írták alá a felek. Ennek értelmében a Fénysziget Kft. és a He-Ba Kft. 2,06 milliárd forint fejében 36 hónapig végzi a fenti munkákat a cég 39 telephelyén.

A Fénysziget egyébként visszatérő partner, hiszen 2016-ban is ők nyerték a létesítményüzemeltetésre kiírt tendert, csak akkor 360 milliért vállalták a munkát egy másik konzorciumi taggal. De ez a jelenleg néhány tucat alkalmazottal dolgozó cég takarítja az újpesti piacot is 2012 óta, illetve hegyvidéki önkormányzattól is kaptak már megbízást. A még kevesebb embert foglalkoztató He-Ba Kft. is több helyre dolgozik, árbevétele tavaly már elérte a 750 milliót. Míg a Fénysziget árbevétele 2018 végére egymilliárd fölé emelkedett. Az új Főtáv-szerződéssel az idén minden bizonnyal újabb lendületet vehetnek a vállalkozások.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG