5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nyugat-Európa erős vezetői támogatják a többsebességes EU gondolatát. A hazai kormányzat hideglelést kap a tervezet intézményesülésének lehetőségétől, hiszen véget érhet a szemforgató pávatánca. Az Európai Bizottság elnöke még sajnos nem nyújtotta be a lemondását, pedig Timmermanns alelnök személyében egy határozott kormányos vehetné át végre a hányódó hajó kormányzását.

Ma találkozik Versailles-ban Angela Merkel német kancellár, Francois Hollande francia államfő, Paolo Gentiloni olasz és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnök. Nyugat-Európa négy legerősebb politikai vezetőjének részvételével tervezett találkozó egyik kiemelt célja a többsebességes Európa beindításának megvitatása. Európa vezetői a március 25-i római EU-csúcs előtt akarják egyeztetni az EU megreformálását célzó elképzeléseiket, hogy ott – az európai integráció megszületését jelző Római Szerződés 60. évfordulóján – meghirdethessék a Brexit utáni és a Trump-korszak Európájának új tervét.

Régi-új gondolatok

Brüsszel az integráció több opcióját is köröztette a napokban, de tudni lehet, hogy Berlinből a többsebességes verziót támogatják. Vagyis akik akarnak, összeállhatnak bizonyos területeken – például a védelempolitikában – és tovább mélyíthetik az európai összefogást. Akik akarnak, építhetnek a közös uniós rendszerre, mint ahogy például a belső határellenőrzés nélküli schengeni övezet vagy az euró mint közös valuta most is teszi. Akár külön is összedobhatnak pénzt azokra a célokra, ahol együttműködnek. Az EU úgy maradhatna egyben, hogy aki tovább akar lépni, megtehesse.

Az elmúlt években több olyan politikai nyilatkozat is elhangzott, amely egy többsebességes Európa létrejöttét támogatta: ilyen volt például a francia és német gazdasági miniszterek tavaly nyári közös állásfoglalása. Emmanuel Macron, vezető francia elnökjelölt múlt héten ismertette ezirányú terveit.

Az EU már most is bizonyos szempontból többsebességes, illetve többszintű és többközpontú is. Elég csak arra gondolni, hogy nem minden ország az eurózóna része, vagy nem mindenki tagja a schengeni övezetnek, de gazdasági fejlettségben és politikai kultúrában is rendkívül nagy különbségeket figyelhetünk meg. Nem alaptalan Budapest félelme, hogy a nyugat-európaiak megunták az integrálódni képtelen, korrupt és az európai értékeket nem tisztelő kelet-európaiakat, akiktől ilyen módon sikeresen meg lehetne szabadulni.

Elegük van a keletiekből?

A hazai kormányzat hideglelést kap a többsebességes Európa intézménysülésének lehetőségétől. Eddig ugyanis úgy lehetett egy civilizált szalon tagja, hogy bár százmilliárdokat kaszált strukturális felzárkóztatás címén, a nyugat-európai adófizetők pénzének egy jó része itthon kormány-közeli oligarchákhoz és strómanokhoz folyt, tovább erősítve hazánk re-feudalizációját. Ráadásul ennek a szalonnak nincsenek kidobó-emberei, így következmények nélkül viselkedhetett számos esetben szalonképtelenül. A kormányzat házi agytrösztjei most hirtelen az európai békét kezdték félteni a tervezettől.

Holott miközben Orbán az utóbbi években rendületlenül szapulta az EU-t, stratégiai kapcsolatra lépett keleti despotákkal (Erdogan, Alijev), és hitet tett az EU-ellenes Trump mellett. Politikai külön-utasságához tehát ezentúl akár zöld lámpát is kaphat Berlintől és Brüsszeltől – ez viszont a jelek szerint inkább megrémíti a miniszterelnököt, aki így a szalon plüssfoteljéből az előszoba faszékére huppanna. A többi kelet-közép-európai tagállam is ellenzi ezt a koncepciót, attól tartva, hogy a kétsebességes EU nem más, mint az unió keleti bővítésének de facto visszacsinálása. Ráadásul Varsó és Budapest, az EU két olyan tagországa, amelyet illiberális, populista kormányok irányítanak, kifejezetten az ellenük irányuló törekvést látnak a kétsebességes Európa koncepciójában.

Mikor mond már le Juncker?

Káncz Csaba

Természetesen az EU jelenlegi válsága kapcsán Brüsszel súlyos felelőssége mellett sem mehetünk el szótlanul. Mindenekelőtt Jean-Claude Junckerre, az Európai Bizottság megroggyant elnökére gondolunk, aki képtelen volt garantálni az EU külső határainak védelmét az elmúlt két évben. Ez a politikai impotencia nagyban hozzájárult a Brexithez, amelynek keretében egy olyan ország fordított hátat az EU-nak, amely eddig a nyugat-európai védelmi kiadások egynegyedéért volt felelős. Junckert a háta mögött az EU Jelcinjének nevezik, hiszen mindketten egy szétmálló integráció fölött uralkodtak – hogy az alkoholproblémáról már szót se ejtsünk.

Vezető olasz lapok szerint Juncker kész volt lemondani posztjáról az utóbbi hónapokban, annyira frusztrálják az Unió feloldhatatlannak látszó belső feszültségei. Sajnálatos módon ezt nem tette meg, pedig Jens Timmermanns EU bizottsági alelnök személyében egy határozott és kompetens kormányos vehetné át végre a hányódó hajó kormányzását.

Káncz Csaba jegyzete

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG